Voor verstokte cynici heeft de BMW R1200 GS een groot nadeel: er zijn er heel veel. Als zo’n idee medestanders krijgt, heb je een probleem. Zou BMW om die reden voor 2017 twee stijlvarianten hebben bedacht? Met Rallye en Exclusive kun je voor het eerst uiterlijk en uitrusting van je GS afstemmen op jouw voorkeuren.
Tekst Bart Verhoeven, foto’s BMW
Het is altijd zoeken naar de veranderingen van een vernieuwd model als de R1200 GS 2017. Daarom verklappen we ze maar. Ter hoogte van het voorspatbord en het midden van de voorwielafdekking zijn wat details aangepast. Kleine windgeleiders, ‘winglets’, verbeteren de luchtgeleiding. De afwerking van de luchtinlaat en de zijbekleding van de brandstoftank zijn aangepakt. En de sierelementen op de luchtinlaat en radiator hebben een nieuwe look. Het blok bleef onaangetast (125 pk @ 7.750 tpm, 125 Nm @ 6.500 tpm). Wel werd vanwege Euro-4, de katalysator aangepast en een nieuw motormanagement gemonteerd.
Standaard opties?
Standaard heeft de 2017 GS automatische stabiliteitscontrole (ASC) met twee rijmodi ‘Rain’ en ‘Road’. Tegen meerprijs wordt ie af fabriek uitgerust met ‘Rijmodi Pro’ (met de instellingen Dynamic, Dynamic Pro, Enduro en Enduro Pro) en de dynamische tractiecontrole DTC (bochten-ABS). De rijmodi ‘Dynamic Pro’ en ‘Enduro Pro’ activeer je door middel van een gecodeerde stekker onder het zadel. Ze geven extra mogelijkheden om het karakter van de motor af te stemmen op je eigen voorkeuren. Andere elementen van ‘Rijmodi Pro’ zijn de Hill Start Control en ABS Pro voor nog meer veiligheid tijdens het remmen in bochten, zelfs onder grote hellingshoeken.
BMW R 1200 GS Rallye
Wie het avontuur zoekt ofwel een enthousiaste terreinrijder is, kan niet om het Rallye pakket heen. Voor 600 euro verbeter je de terreinprestaties dankzij stuggere vering, langere veerpoten en grotere veerwegen. Ook meteen meegenomen: verbeterde ergonomie van de kniezone zodat je in het terrein beter kunt staan op de brede enduro-voetsteunen.
De Rallye GS ziet er niet alleen ruiger en robuuster uit dan de standaard GS, ook de Adventure is een mak schaap vergeleken met de Rallye. In BMW kringen maak je dus nooit de motor een veredelde Adventure te noemen. Dankzij de Rallye buddyseat, het windscherm Sport, radiateur- en framebescherming en de kruisspaakvelgen voorzien van optionele noppenbanden heeft de Rallye een heel eigen smoel.
En het rijden? Dat is op een GS altijd goed geweest, zowel op korte als lange afstand. En of je nou op een standaard GS, een ‘Adventure’, ‘Rallye’ of ‘Exclusive’ rijdt, is mij om het even. Maar van het pad af met de ‘Rallye’ uitvoering op noppenbanden in de stand ‘Enduro’ maakte mijn dag rijden wel compleet. Licht is ie niet als je naar de specs kijkt, maar op de gravel-paden bezaaid met keien doet hij het erg goed. Goed genoeg om mij een enorme glimlach te bezorgen. En met een begeleider die Dakar heeft gereden in de buurt weet je één ding zeker. Serieus off-road rijden kan écht met een GS, maar daar moet je wel een bak ervaring voor hebben.
BMW R 1200 GS Exclusive
Al het bovenstaande is uiteraard doorgevoerd aan de basis van elke 2017 GS. En dus ook aan de nieuwe ‘Exclusive’ uitvoering. Dit is, zoals de naam al zegt, een exclusieve uitvoering van de GS door aanpassing van een aantal kleurstellingen. Zo zijn de zijpanelen van de brandstoftank uitgevoerd in Monolith metallic met sierelementen onder glanzend blanke lak, zijn het voorspatbord en de centrale brandstoftankafdekking in de metaalkleur Iced Chocolate metallic gespoten en heeft het frame de kleur Achatgrau metallic gekregen. Om het af te maken kreeg de ‘Exclusive’ goudgelakte remklauwen.