Dat er zo weinig zescilinders zijn, is eigenlijk best jammer. Het zijn heel fijne blokken. Goed dus dat BMW de K1600 GT in stand houdt. En het 2017 model is op een paar plaatsen toch weer net even iets meer verfijnd.
Optisch valt de vernieuwing allemaal wel mee. De bescherming tegen regen en wind is doorontwikkeld met andere zijpanelen en windgeleiders. Verder kun je kiezen uit drie nieuwe lakkleuren: Marsrot und Blackstorm, die dan weer contrasteren met het Asphaltgrau van het frame, de glanzend zwarte wielen en het mat Platinum motorblok. De Sport-versie ziet er volgens BMW met z’n nieuwe kleur Lupinblau meer dynamisch uit. De zwarte aandrijflijn en de goudkleurige remklauwen moeten het atletische karakter van de zescilinder onderstrepen.
Ondanks de verplichtingen van de nieuwe Euro-4 norm, levert het blok nog altijd 160 pk bij 7.750 tpm en 175 Nm bij 6.500 tpm. Lang leve de zescilinder.
Dat de BMW K1600 GT een rijdende etalage is voor toer-gerelateerde elektronica was ons na de vorige modellen ook al duidelijk. Toch gaat BMW dit jaar nog een stapje verder. Met de elektronisch aangestuurde wielophanging Dynamic ESA met de rijmodi Road en Dynamic zijn zowel de actieve rijervaring als het comfort voelbaar verbeterd. De Road instelling geeft een ‘standaard’ rijbeeld en Dynamic levert je het gereedschap de motor eens flink de sporen te geven. En kan beide met deze BMW, want voor comfortabel toeren is deze machine op de wereld gezet. Opvallender zijn de lichtvoetige eigenschappen van de toch behoorlijk zware motor. Tijdens de testrit blijkt dat je de steps wek makkelijk aan de grond krijgt. En geloof me, dat is niet omdat de steps te laag zouden hangen.
Het leuke van foto- en TV-opnamen maken is dat je vaak door dezelfde bocht moet voor het beste shot. Zo raak je snel vertrouwd met een motor, eigenlijk zoals een eigenaar ook zou rijden. Maar als je fr BMW K1600 GT op een smal weggetje in het heuvelachtige Spaanse Andalusië vaak moet keren, merk je wel hoe zwaar 334 kilo nou eigenlijk is. De nieuwe achteruitrijassistentie biedt de verlichting. Je activeert het met een knop links op het stuur en al je dan de startknop indrukt, komt de motor in beweging. Je vraagt je al snel af hoe je ooit zonder hebt gekund.
Een ander nieuw speeltje is de ‘Shift Assistant Pro’. Een fabrieksoptie weliswaar, die het mogelijk maakt op en terug te schakelen zonder te koppelen. Handig als je eenmaal aan het toeren bent, maar wel met beperkingen. Je moet toch wat hoger in de toeren zitten wil het systeem zonder al te bokkige reacties werken. Wel hoor je een leuk ‘bop’ geluid uit de uitlaat als je opschakelt.
Voor langeafstand rijders is de SOS op het stuur misschien geen overbodige luxe. In geval van nood of bij een ongeluk roept ‘Intelligent Emergency Call’ hulp in. Het systeem is een fabrieksoptie en je activeert het zelf of automatisch. Met de oproep worden meteen de positie en de gegevens van de motor verzonden naar het BMW Call Center. Let wel dat deze fabrieksoptie in Europa gefaseerd wordt uitgerold. Het is dus niet in alle landen gelijktijdig beschikbaar.