Ook BMW heeft een ‘min of meer’ 300 cc motor: de G 310R. Hij werd voor oktober vorig jaar beloofd, maar kwam pas dit voorjaar. Was de BMW het lange wachten waard?
Tekst Mink Bijlsma, foto’s Henny B. Stern
De BMW G 310R is niet alleen de eerste eencilinder BMW motorfiets met een cilinderinhoud minder dan 650 cc sinds halverwege de jaren ’60, maar ook één van de weinig motoren waar de cilinderkop is omgedraaid: inlaat aan de voorzijde en uitlaat aan de achterkant. Feitelijk zie je deze constructie alleen maar bij de achterste cilinder(s) van V-blokken (H-D, Ducati, enzovoorts). Het lijkt vreemd dat dit niet vaker gebeurt, want er zitten zeker voordelen aan: het is de ideale manier om de aangezogen lucht koel (dus zuurstofrijke) te houden en de rijwind direct het aanzuigtraject in te blazen voor een zo goed mogelijke cilindervulling. Maar schijn bedriegt, want het nadeel is dat de toch al hete uitlaatbochten niet door rijwind gekoeld worden en veel warmte uitstralen op een plek waar je dat als rijder niet wilt, zéker in de zomer niet. Maar omdat een 34 pk motor minder warmte genereert dan een 160 pk viercilinder in lijn, durfden ze het bij BMW aan. Of dat te veel gewaagd is?
Keurig en net
Het uiterlijk van BMW´s jongste telg is zeker niet gewaagd, meer behouden binnen de grenzen van een moderne, strakke en scherpe snit. Weinig om euforisch van te geraken, weinig om je aan te storen ook. Niets overdreven mooi gemaakt, niets waar ze zich van af hebben gemaakt. De goudgele UPS voorvork houdt aan de voorkant een fraai gespaakt wiel in het gareel, een radiaal geplaatste remklauw van Brembo´s ‘bijmerk’ Bybre met een set dubbele zuigers zorgt voor de vertraging. Het plasticwerk verhult netjes een brei aan onderdelen en een wirwar van draden achter het balhoofd, de schetsplaten voor de voetsteunen zijn echt en geen fake/covers, de spiegels niet van dat goedkope standaard spul. Hetzelfde geldt voor de achtervork die er niet uit ziet alsof dit de manier is hem zo goedkoop mogelijk te maken. Een klein schermpje omhult een simpel en volledig digitaal instrumentenpaneel, maar je mag het geen windscherm noemen, daar is hij echt te klein voor. Hetzelfde geldt voor de kentekenplaat/achterlicht/richtingaanwijzerhouder die je niet als achterspatbord mag betitelen. Sportief staat het wel, schoon en droog houden zal het niet.
Made in India
Als je de voor de Aziatische en Zuid-Amerikaanse markt bedoelde, maar hier voor rijbewijs A2 bezitters geschikte en in India gebouwde eencilinder start, merk je natuurlijk helemaal niets van de omgekeerde techniek. Al hadden ze de krukas tegengesteld laten roteren. De G 310R loopt net als elke eencilinder in deze klasse: onopgemerkt, mechanisch stil, rustig en met weinig vibraties. En… moet toeren draaien om enigszins tempo te maken. Laat hij daar dan ook geen enkele moeite mee hebben! Net zo gretig als hij ergens achter de 10.000 omwentelingen in de begrenzer schiet, is hij gedwee en braaf op 2.000 tpm te houden. Een klein en meesterlijk blokje dat keurig afgesteld staat en vlekkeloos loopt onder alle omstandigheden, met één uitzondering: wanneer je héél rustig van je plek wilt, de ultra licht te bedienen koppeling iets te ongecontroleerd op laat komen, wil de kleine BMW nog wel eens iets te makkelijk af slaan. Als we dan gemakshalve het relatief stevige verbruik even buiten beschouwing laten, kun je verder alleen maar vol lof zijn over deze geheel nieuwe eenpitter.
Relaxte geometrie
Het is net zo verrassend als verheugend vast te stellen dat de geometrie en dan met name de driehoek stuur-zadel-voetsteunen ideaal is voor de langere Aziaat en Zuid-Amerikaan. Voor Europa betekent dit dat de gemiddelde jongeling ook nog uitstekend past op deze blauw-witte. Zelfs met 1.83 m. kun je nog goed uit de voeten, met gemak zijn ze aan de grond te krijgen. De zit is lekker rechtop, de voetsteunen staan vrij ver naar voren zodat de zithouding prima is, zo lang je maar niet op snelwegen maximale snelheden (of meer: we hebben 158 km/u op de teller geklokt) rijdt. Dan wordt de strijd tegen de wind een hopeloze. Maar hé: daar is de G 310R niet voor bedoeld, daarvoor is het wachten op de G 310 GS. De stad en directe omgeving is het domein van de semi-Beier. Afgetankt weegt de G 310R 158,5 kilo. Samen met de smalle 110 voor- en 150 achterband zorgt dat voor de wend- en manoeuvreerbaarheid van een bromfiets. Maar dan een bromfiets met 34 pk en hoogwaardige stabiliteit. Al met al maakt de G 310 R een meer dan volwassen indruk, die in niets doet denken aan een product van Indiase makelij. Het lange wachten meer dan waard.