De eerste indruk die de Can-Am Spyder steevast wekt, is dat het een raar ding is. Het is echter wel een raar ding dat je wilt uitproberen. Zo ook deze F3 Limited.
Wat deze Limited-uitvoering anders maakt dan de ‘gewone’ F3 is verwarrend genoeg dat hij behoorlijk goed is uitgerust, ook al doet de Limited-toenaam anders vermoeden. De F3 Limited is het super-de-luxe toerbroertje van de Spyder F3, met zaken als treeplanken, een brede ruit en handvatverwarming. Maar er is meer. Alles aan boord van de F3 Limited draait om comfort, en dat merk je. Behalve dat je in het standaard compartiment voorin in alle comfort mee kunt nemen wat je nodig hebt, ben je op de Limited namelijk ook voorzien van joekels van bagageruimtes aan weerszijden van het achterwiel. Ook voor je in het dashboard zit een bergruimte voor bijvoorbeeld je telefoon. Can-Am heeft er slim een usb- en aux-kabeltje in verstopt. Zo kun je niet alleen je telefoon opladen, maar ook je favoriete muziek afspelen. En ik hoor je denken: hoe dan? Welnu, de F3 Limited heeft standaard een behoorlijk audiosysteem in het dashboard. Behoorlijk, omdat het nogal wat geluid voortbrengt. Snelwegtempo met Highway To Hell om je oren? Kan, en prima hoorbaar ook. Easy van Faith No More op een rustig zondagsritje? Gaat ook!Qua rijden is de Can-Am eigenlijk net zo raar als hij eruit ziet. Het is geen auto, maar een motor is het absoluut ook niet. Wat het wel is, valt moeilijk te beschrijven. De zit is vergelijkbaar met een powercruiser – denk aan een Vmax of Diavel – maar qua rijden valt het met niets te vergelijken. De stuurbeleving is bijzonder, maar zeker in positieve zin. Je valt niet om, dus je kunt met veel vertrouwen bochten pakken die je met de motor ook zouden bevallen. Wel is het initiële instuurmoment wat vreemd, want zo vlak en stabiel als de Spyder op beeld oogt, zo wankel voelt hij bij het eerste insturen aan. Hij duikt als een motor en dat eerste beetje insturen geeft weinig vertrouwen, omdat hij meteen vrij diep duikt. De F3 Limited krijgt wat zachtere Sachs-schokbrekers mee dan de Fox-exemplaren op de gewone F3, bedoeld om het comfort op peil te houden. Gelukkig hebben de gemonteerde Sachs-elementen een verstelbare veervoorspanning, zodat een paar millimeter aan de getande ringen draaien al soelaas zou moeten bieden.
Gewillig
Eenmaal gewend aan het ietwat rare sturen van de Spyder kun je er echt wel lol mee hebben. Hij komt dankzij de 1330cc-Rotax-driecilinder goed van zijn plek en de Brembo-remmerij rondom zorgt ervoor dat hij ook weer gewillig tot stilstand komt. Bochten ronden wordt met elke knik gemakkelijker en leuker, want veiligheidssystemen als ABS, traction control en stability control vangen je altijd – zij het soms wat hardhandig – op, mocht het nodig zijn. Altijd al willen powersliden alsof je het dagelijks doet? In de eerste versnelling een klein beetje voetrem en een dot gas, et voilà. Schakelen gaat overigens semi-automatisch en elektronisch. De flipper links op het stuur met een plus zorgt voor een hogere versnelling en terugschakelen doet hij automatisch wanneer het toerental ver genoeg daalt voor een lager verzet. Al kun je, mocht je uit zijn op wat extra pit, zelf ook een tikkie terug geven met de min-flipper.
Je kunt er alleen wel op wachten dat al die weelde een prijskaartje heeft. En dat klopt als een zwerende vinger, want met € 31.399 ben je zeker niet goedkoop uit met de aanschaf van een F3 Limited. Allicht koop je wel veel machine voor dat geld, maar op zowel twee- als vierwielergebied valt met een dergelijk bedrag ook best leuk te winkelen. Om het maar even te benadrukken: eigenlijk alle grote toerbuffels van de Ducati Multistrada 1200 tot de Honda Gold Wing vallen binnen dat budget. Qua automobielen ben je uiteraard op minder exclusief materieel aangewezen, maar een sportief driedeursje moet wel lukken. Nogal wat kapers op de kust dus voor de F3 Limited. Alleen zul je de genoemde kapers met enige regelmaat treffen op ’s lands wegen, terwijl je je met een F3 Limited van een opvallende verschijning garandeert.
Conclusie
Je kunt met de Can-Am Spyder F3 Limited een hoop lol hebben en dat terwijl je ook nog eens voor in totaal 78 liter aan bagage bij je hebt. Kortom, je kunt er niet enkel de hooligan mee uithangen, maar ook gedegen mee toeren. En toch heb je een motorachtige zithouding en de wind in je gezicht: met welke tweewieler lukt dat nou?