Een eerste ontmoeting met de S1000XR zal je niet meteen van je stuk brengen, want qua uiterlijk vertoon is de XR niet per de meest enerverende motor die je ooit tegen zult komen. Pas wanneer je er goed en wel kennis mee gemaakt hebt, snap je waarom de S1000XR een grote allemansvriend is die overal voor in is.
Men neme een S1000RR viercilinder-superbike, schroeft er de kuip af en monteert een breed stuur op de kroonplaten; de S1000R naked bike is geboren. Maar we hebben het hier over de S1000XR en die juist die ene X maakt een groot verschil. De kont moet anders met meer plaats voor bagage, de tank groter en windbescherming waar de RR nog een puntje aan kan zuigen. In Duitsland zette men vervolgens de puntjes op de i met voor en achter dertig millimeter extra veerweg, en daarmee is de kous eigenlijk wel af.
Maar behalve alle handigheden is de XR motorisch, elektronisch en qua frame dan ook identiek aan de S1000R. Dus je krijgt 160 pk bij 11.000 toeren per minuut en 112 Newtonmeter aan koppel bij 9250 omwentelen per minuut. Weinig meer aan doen, want dat blok is gewoon voortreffelijk. De gasreactie van het ride-by-wire is soepel en het blok komt heerlijk op stoom. We reden hem later ook nog met een optionele demper van Akrapovic, en of het extra vermogen opleverde valt moeilijk te zeggen, maar dat geluid maakt hem wel af! Beschaafd, maar fel.
Allrounder
Eenmaal op pad merk je al vlug dat de S1000XR een geheel nieuwe betekenis geeft aan de term ‘allrounder’, want hij slikt het allemaal. Wil je er rustig mee toeren? Geen probleem! Wil je bochtjes ronden alsof je er al jaren mee rijdt? Vanaf het eerste moment. Wil je er flink mee doorrijden? Kan! Wil je er mee wheelie’en tot je er hoogtevrees van krijgt? Doet ‘ie gerust. Wil je er mee de drukke stad in? Laveert licht als een veertje door het verkeer. Wil je er mee door de blubber? Draait ‘ie werkelijk waar de figuurlijke hand niet voor om.
En dat alles in absoluut comfort, want hij is van alle gemakken voorzien, deze XR. Instelbare tractieregeling, powermodi, handvatverwarming en cruise control is allemaal aanwezig. Overigens hoeft het niet enkel elektronisch te zijn om goed te wezen, ook zonder draadjes rijd je in weelde, want het zadel is perfect – niet te hard, niet te zacht – en de ruit is in twee standen verstelbaar, één handje volstaat en dat kan goed onder het rijden.
Behalve zijn behagelijke uitrusting en dat fenomenale blok, zit ook het rijwielgedeelte gewoon goed in elkaar. Het stuur is precies breed genoeg, de handkappen houden je vingers uit snijdend koude winden (en anders zet je bovengenoemde handvatverwarming aan!) en de hele machine voelt vanaf de eerste tel vertrouwd aan. Met de hendel rechts zet je de radiale Brembo-klauwen gedoseerd maar doortastend aan het remmen en de hendel links beroer je met de optionele quickshifter enkel nog met wegrijden. Een van de fijnste quickshifters die ook ooit reed; op- en terugschakelen zonder koppeling en iedere keer loepzuiver. Alleen wanneer je bij echt lage toeren het liever met de koppelingshendel erbij doet, voel je een smerig rukje door de kabel. Geen zorgen, want stuk gaat het niet, maar helemaal lekker voelt het ook niet.
Verder heeft XR ons probleemloos door ’s lands polders gereden, een veel te diepe plas overleefd en me in iets meer dan zes uur comfortabel van hartje Berlijn terug naar Nederland gebracht – kom je er wel achter dat de cruise control niet boven de 189 kilometer per uur wil, maar een kniesoor die daar dan nog op let.
Conclusie
De S1000XR is een fenomenale motorfiets met een prima blok, fatsoenlijke elektronica, comfort tot en met en een rijwielgedeelte dat staat als een huis.
Als je dan toch per se iets op moet merken, dan zijn het de looks, want echt heel spannend is het allemaal niet. Alleen dat zie je zelf niet als je aan het stuur zit!
Prijs: 18.100 euro
Tekst: Nick Enghardt
Fotografie: Jacco van de Kuilen
[justified_image_grid ids=23258,23259,23260,23261,23262,23263,23264,23265,23266,23267,23268,23269,23270,23271,23272]