Je moet het maar durven om een Goldwing te scalperen en deze vervolgens te verkopen als powercruiser. Honda bewijst met de F6B dat die onmogelijk geachte transformatie goed kan uitpakken. Een verslavende klasbak is het resultaat.
De Flat Six en de Goldwing delen motorblok, cardan en rijwielgedeelte. Het is handiger om de verschillen te benoemen. Direct in het oog vallen de ontbrekende toerruit en topkoffer. Het levert een totaal van het origineel afwijkende motorfiets op. Minder in het oog valt de ontbrekende achteruitversnelling. Naar het navigatiesysteem en cruisecontrol zoek je tevergeefs en de elektronisch instelbare schokdemper aan de achterzijde heeft gewoon een verstelknop.
In balans
De F6B is de lightversie van de toermachine, maar hij weegt rijklaar toch nog 385 kilo’s. Laat je niets wijs maken door mensen die zeggen dat een F6B net als een Goldwing zo licht als een veertje is. Op lage snelheid, zoals bij het manoeuvreren op een parkeerplaats heb je gewoon je handen vol. Dat verandert totaal zodra je de tweede versnelling inschakelt en de snelheid een fractie verhoogt. Al snel speel je vol vertrouwen met de Honda. Je moet binnen de bebouwde kom ferm de touwtjes in handen nemen en de motor exact dirigeren waar je wilt, maar dan volgt hij ook trouw.
Gaat het ook maar iets harder dan hoef je niet eens veel fysieke input te geven om lekker te sturen. Een slingerend dijkweggetje zwier je eigenlijk moeiteloos over. Links, rechts, links rechts in een heerlijke en vooral neutrale cadans. Kies een vloeiende route en de F6B volgt gehoorzaam alle bevelen.
Multimotor
Volgens de letter van de wet moet je de F6B categoriseren als een bagger. What’s in a name? Noem de Honda gerust een cruiser met bagagemogelijkheden, een toermachine met minimale windbescherming of een ruige patserbak met een overdosis vermogen. De Honda is het allemaal. De zithouding en het uitmuntende zadel maken hem tot een prima toermotor, alleen de beperkte windbescherming van het miniruitje valt wat uit de toom. Je kunt eindeloos kilometers afraffelen zonder zelfs maar een spoortje van kramp in het onderstel. Het vernieuwde zadel is werkelijk van grote klasse. Hierop leg je probleemloos dagafstanden af, waarvan je voorheen alleen droomde.
Droomblok
Ook het blok maakt dromen waar. Wat een zeldzaam mooie turbine monteert Honda in het aluminium frame. Van stationair tot aan het rode gebied blijft de liggende zescilinder er genadeloos aan sleuren. Niet normaal meer hoe smeuïg en krachtig dit opereert.
Bij de aanblik van de immense hoeveelheid knoppen zie je duidelijk dat het ontwerp van stamvader Goldwing alweer uit 2001 stamt. Van handige multicontrollers, joysticks of andere handige knoppen is geen sprake.
Bruikbaar
De Honda F6B is een veelzijdiger motorfiets dan je puur op het uiterlijk verwacht. Naast een – warempel goed en neutraal sturende – cruiser, een krachtige bagger en een opzichtige paradijsvogel is het een prima toerfiets al lever je iets in op windbescherming. Bovenal is het een vermakelijke motorfiets. Het stuurt leuk en neutraal, het blok is misdadig goed, aandacht is gegarandeerd en dat geldt ook voor de geweldige ervaringen die automatisch je deel zijn als je de Honda pakt. Deze motor maakt een mens blij.