De R1200RT heeft altijd veel weg gehad van een kameleon. Voor een rustig stukje toeren is het al net zo’n geschikte machine als voor sportief blazen. Maar in alle gevallen rij je in grote luxe. De RT van 2014 kreeg het watergekoelde blok uit de GS. Het maakt hem speelser dan ooit.
De grootste wijziging aan de BMW R1200RT valt niet direct in het oog. De rondere neus met de K1600-achtige koplamp springt prominent in het oog, maar dat geldt niet voor het watergekoelde blok. En dat is toch echt de wijziging met de grootste impact. Het nieuwe blok is vijftien pk sterker, heeft wat meer koppel, maar het voelt vooral veel levendiger dan voorheen. Het erft alle goede eigenschappen van het vorige motorblok, maar voegt er een stuk pittigheid aan toe. Je hebt nog altijd een keurige gasreactie, probleemloze versnellingsbak en een prima vermogensafgifte, maar dit blok loopt langer en krachtiger door. Bovendien is het ook nog bovenin de toeren beresterk. Draai in de zesde versnelling bij 1500 tpm het gas open en dit ding katapulteert je in een streep naar de horizon.
De nieuwe RT legt zijn bestuurder ouderwets in de watten. In alle comfort en luxe glijden de kilometers moeiteloos onder de mooie wielen door. Standaard kost deze motorfiets € 19.400, maar extra’s als een Comfort-, Touring- of Dynamic-pakket (alle gemonteerd op de hier geteste R1200RT) laten dat bedrag eenvoudig oplopen tot dik over de twintigduizend euro. Maar dan heb je wel wat. De stroomlijn zet je perfect uit de wind en de ruit is een toonbeeld van effectiviteit. Het stelbereik tussen de hoogste en laagste stand is immens. Op z’n laagst zit alleen de helm vol in de wind, maar van kopschuddende turbulentie is geen sprake. Op de hoogste stand tuur je noodgedwongen door de kunststof ruit, maar het levert wel een volledig windluwe plek op. Goed nieuws dus voor forensen en groottoeristen; de RT is nog net zo comfortabel als voorheen. Kies wel het juiste zadel bij deze motorfiets. Het zadel, voetsteppen en het stuur staan allemaal 15 mm lager dan voorheen waardoor een hoog zadel eerder in beeld komt.
We mogen rustig concluderen dat de toercapaciteiten van de nieuwe R1200RT onveranderd groot zijn. Ook bij het remmen en sturen haalt de RT het hoge niveau dat we gewend zijn. Het stijvere frame verhoogt de stuurprecisie nog maar eens. De RT stuurde altijd al en stuurt nog steeds zeer gemakkelijk. Je rijgt eenvoudig de ene bocht aan de andere. En ongeacht het soort bocht: je draait hem kinderlijk eenvoudig op exact de lijn die je voor ogen hebt. Bovenop het vertrouwde rijgemak komt een motorblok dat graag met zijn spierballen pocht. De RT was altijd een verfijnde motorfiets, maar het watergekoelde blok geeft hem een iets ruwer randje. Juist dat sportieve en speelse maakt toeren nog leuker dan het al was.
Een uitgebreide test van de BMW R1200RT ligt aanstaande donderdag in de winkel, of koop je hier online. De conclusie verandert niet; de RT is een heerlijk sportieve toerfiets, maar de test verklaart ook wat een heuvelstart en een quickshifter op een toerfiets te zoeken hebben.
[justified_image_grid ids=19072,19073,19074,19075,19076,19077,19078]