Aprilia maakt het jonge knapen die al sinds hun zestiende verjaardag de dagen aftellen tot ze op een sportmotorfiets mogen rijden niet makkelijk. De RS4 125 belichaamt de ultieme jongensdroom met zijn RSV4 lijnenspel. Stel je de kwelling eens voor om daar 730 dagen op te moeten wachten.
Standaard quickshifter
Neem plaats op de RS4 en je voelt direct dat de RSV4-erfenis verder gaat dan alleen het lijnenspel. De stuurhelften zijn onder de kroonplaat gemonteerd en je moet diep naar beneden reiken om ze tegen te komen. De billen priemen dan weer hoog in de lucht op het kleine en harde zadeltje. Tegen alle verwachtingen in, levert dat meer dan voldoende comfort.
Het scherpe lijnenspel straalt een en al sportiviteit uit, maar het snelste gadget van de motor is de quickshifter. Probeer de fantasieën over een coureursbestaan maar eens te stoppen als je accelereert en de bak omhoog schopt zonder het gas te lossen. De euforie over de quickshifter camoufleert het stroeve functioneren van de zesbak.
Topblok
Net als de oude tweetaktracers van Aprilia heeft deze RS een smalle powerband. Het gebeurt allemaal tussen de 8000 en 11.000 toeren. Drieduizend toeren lijkt niet veel, maar het blok is weldegelijk een van de troefkaarten van deze machine. Zonder moeite flitst de kleine racereplica naar 100 km/h. Voor een 125 doet hij dit uitstekend. De kilometers daarna vergen meer inspanningen, bukken is het devies om alles uit de machine te wringen. Met wat turnoefeningen en geduld verschijnt er uiteindelijk 128 km/h in de teller. Om te pochen met die duizelingwekkende snelheid houdt het dashboard de hoogste snelheid vast. Daar kun je mee aankomen bij je vriendjes. Benzineverbruik is misschien minder stoer dan topsnelheden, maar een gemiddeld verbruik van 1:26 maakt een zuinig mens desondanks blij.
GP waardig
We hebben dus een 125 die met zijn prestaties en voorkomen moeiteloos meedraait in top van zijn klasse. Hoe houdt het rijwielgedeelte van de machine zich als de naald van de toerenteller recht overeind staat? Een blik op het immense aluminium balhoofd neemt vooraf eigenlijk elke vorm van twijfel weg. De dikke framebalken en de MotoGP-waardige banaanvormige achtervork bieden een al net zo vertrouwenwekkend uitzicht. Zo’n frame reed een paar jaar terug nog vooraan in de GP’s. Van zwabberen of elasticiteit is geen sprake. Met twee vingers in de neus verwerkt dit frame de krachten die het blok op hem loslaat. Met zijn vedergewicht stuurt de RS4 zonder enige moeite.
Kleintje met allure
Beginnende motorrijders hebben er een kleine motorfiets bij met de allure van een dikke superbike. Over design hoef je Italianen niets te leren. Van voor tot achter is de scherp gelijnde fiets af. Het blok en het rijwielgedeelte werken net zo hard mee met het charmeoffensief dat nieuwe motorrijders moet trekken. De enige maar is de verkoopprijs is de verkoopprijs van € 4790. Even sparen dus.