MV Agusta volgt met de driecilinders het spoor van de vierpitters en komt nu met een RR-versie op basis van de Brutale 800 en de Dragster 800. Meer power, verbeterde elektronica, aangepaste vering…kortom, de perfecte triples? Van der Wal toog naar de Toscane, tijd voor een belletje.
En, beetje te mennen, deze RR-varianten?
Oef, ja, het blijven geen katjes om zonder handschoenen aan te pakken maar het is wel zo dat de driepitters stukje voor stukje betere machines worden. MV heeft het vermogen opgekrikt naar 140 pk maar gek genoeg is juist de rijdbaarheid, de controle, beter dan voorheen.
Waar zit dan in?
De focus lag op meer power maar vooral ook op een beter middengebied met een meer lineaire koppelcurve. MV vergrootte de gaskleppen naar 50 mm en paste dubbele douche injectoren toe om juist middenin de ademhaling van de triple te optimaliseren, en dat werpt z’n vruchten af. Het eindschot is minder abrupt juist omdat het middengebied ‘voller’ is. Sowieso fijn dat de veer van het gashendel zwaarder is dan voorheen. De RR’en voelen daardoor motorisch een stuk minder onrustig.
Wat is er nog meer nieuw?
De demping voor en achter is herzien (stugger) om meer weerstand te kunnen bieden aan het toegenomen vermogen, daarbij is de voorvork in z’n geheel van aluminium, dus binnen én buitenpoot. Dat scheelt 1,5 kilo. Een frictieverlagende DLC-coating doet de rest. Andere nieuwigheden zijn de slipperclutch, geleend van de F3, en de ‘autoblip’ quickshifter.
Autoblip?
Ja, dat is een redelijk nieuwtje. Kort door de bocht houdt het in dat de quickshifter ook zonder tussenkomst van de koppeling terugschakelt. Een tikje tegen het pookje is genoeg. Gave is dat het systeem ook zelf tussengas geeft. Zit trouwens geheel bij de RR-prijs inbegrepen
Werkt het ook?
Ja, uit de kunst. Alleen in combinatie met de Sport en Custom-mode staat de autoblip-functie ingeschakeld en dan merk je inderdaad hoe aanstekelijk het werkt. Het systeem vangt de terugschakelmomenten prima op. Echt heel gaaf.
Al met al…
Zeer complete motorfietsen. De Dragster heeft de hoogste funfactor door z’n ‘kill and attack’ aura maar stuurt ook nog verbluffend goed ‘ondanks’ de 200 mm-slof achter. De Brutale is meer de ‘verstandige keuze’, de beter allrounder. Ze zijn wel aardig aan de prijs, € 15.390,- en € 18.090,- voor de Brutale en Dragster RR, dat is niet misselijk. Maar goed, ze beschikken beiden wel over een betere pk/gewichtsverhouding en uitgebreider elektronica-pakket dan menig 1000cc (plus) naked.