Testredacteur Eddie de Vries is momenteel in Griekenland voor Honda’s introductie van de nieuwe NC-serie. De voorheen 700cc-modellen kregen er 50cc bij. We belden Eddie en vroegen ‘m hoe zich dat uitbetaalt.
En, heb je er wat aan, zo’n borrelglaasje extra cc’s?
Eddie: ‘Euh, borrelglaasje? De toevoeging is niet 50cc, maar 75cc. Dat iedereen van 50cc uitgaat is natuurlijk een beetje Honda’s eigen schuld. De ‘oude’ NC700-serie had een motorblok van 670cc, de huidige NC750-serie heeft 75cc cilinderinhoud. De groei is dus 75cc en dat is meer dan tien procent. Niet niks.’
Afijn, 75cc, maar de vraag blijft hetzelfde, heb je er wat aan?
Eddie: ‘Ja, daar heb je wat aan. Het is gewoon net iets meer motor, vooral onderin is het motorblok nu volwassener. Maar verwacht geen monster, heb is en blijft een motorblok dat met een praktische inslag is geproduceerd. Weinig toeren, geen focus op topvermogen, maar juist op bruikbaarheid en comfort. Het betaalt zich in mijn ogen niet zozeer uit door het gegroeide vermogen, maar doordat Honda nu langere versnellingen heeft toegepast. In principe hef je hiermee de extra trekkracht op, maar is de bruikbaarheid verhoogd. Je hoeft nu dus minder te schakelen dan voorheen, het rijdt wat comfortabeler. Makkelijker, vooral.’
Is er buiten die extra cc’s nog wat veranderd?
Eddie: ‘Jazeker! Het grootste verschil zit ‘m toch wel in de extra balansas. Voorheen één, nu twee. De enige trillingen die je nu nog voelt zijn de trillingen die je wilt voelen. De echte verbrandingsklappen dus. Daar is Honda goed in geslaagd.’
Waar heb je allemaal op gereden?
Eddie: ‘Op zowel de Integra als NC750X. Beide modellen zijn buiten het motorblok om ook licht aangepast. Naast de aangepaste stroomlijn is er bij de Integra vooral op ergonomie ontwikkeld, voor ons lange Nederlanders pakt dat goed uit. Vooral de extra ruimte voor je knieën is een verademing.’
Waar lezen we je volledige testverslag?
In de volgende MOTO73!