Met een vermogen van ‘slechts’ 144pk is de Brutale nou niet de meest vermogende supernaked op de markt, maar cijfers verbleken bij de manier waarop het vermogen wordt afgegeven. De 1078cc tellende viercilinder heeft een gasreactie die enkel als giftig omschreven kan worden, met een flink licht voorwiel als gevolg.
Dat het blok gewelddadig te werk gaat, wil niet zeggen dat de Brutale 1090R onhandelbaar is. In tegendeel. Dankzij het prima verzorgde rijwielgedeelte is het goed toeven. De schokbreker van Sachs is wat stug, maar biedt prima feedback. Dat laatste kan ook van de dikke Marzocchi voorpartij gezegd worden. Ook qua remmen is de MV prima bedeeld, zij het niet met monoblocks en een radiale rempomp. In plaats daarvan heeft MV Agusta gekozen voor ‘ouderwetse’ tweedelige klauwen en is er in ruil daarvoor niet bespaard op remschijven en blokken. Verder kun je ook vertrouwen op een traction controle systeem met liefst acht standen, voor als het net te speels wordt. Maar juist dat speelse is toch waar de gemiddelde Brutale koper op uit is, en teleurstellen doet het niet. Al vanaf zo’n 4000 toeren per minuut begint de MV te trekken en uithalen richting de 10.000 wordt beloond met flink hooliganesque geweld. Ook het ABS is gewoon goed, de versnellingsbak schakelt heerlijk kort en qua stuurgedrag is de Brutale, zeker in het korte werk, vliegensvlug. De flexibiliteit in krappere bochten houdt wel in dat de motor in lange bochten duidelijk minder stabiel is.
Ook bij de uiterlijkheden kijk je je ogen uit. Laat het maar aan MV Agusta over een motor tot in de puntjes af te werken. Van het prachtige stalen vakwerkframe tot de machtige enkelzijdige achterbrug en de toffe rode details, is de Brutale 1090R een lust voor oog.
Maar ondanks alle lof, is het helaas niet al goud wat er blinkt. Neem bijvoorbeeld het dashboard, wat hopeloos omslachtig is en in tegenstelling tot andere MV Agusta’s ook niet vanaf het stuur te bedienen. En ook op de rest van de motor merk je dat ‘ie flink wat comfort ontbeert. Zo is er nul windbescherming, is het zadel keihard en ook het rijwielgedeelte is enkel gericht op sportief en bekommert zich niet om gerieflijkheid. Als klap op de vuurpijl betaal je voor dit schromend tekort aan alles wat op comfort lijkt een niet misselijke €17.790 euro.
Concluderend is de MV Agusta Brutale 1090R een motor die bovenal prachtig oogt. Je moet alleen bereid zijn het comfort te laten varen, maar in ruil daarvoor krijg je wel een hooliganfiets van de bovenste plank.
[justified_image_grid ids=20202,20203,20204,20205,20206,20207]