Als tweelingbroertje van de TR650 Strada verwachten we van de Terra de nodige offroad-bravoure. Het grote voorspatbord, de bandenkeuze (Metzeler Enduro 3) en het 21-inch-voorwiel onderscheiden de Terra van de Strada. Duidelijk dus: je kunt de Terra in ieder geval niet afrekenen op z’n gebrek aan asfaltsouplesse. Nee, dit is een zandhaas, en dus duiken we het zand ook maar in!
BMW-genen
In het frame hangt het inmiddels welbekende G650-blok van BMW. Husqvarna heeft het motorblok serieus onder handen genomen en er 58 pk uit weten te wringen. Dat is het gevolg van een nieuwe cilinderkop, een lichtere zuiger, een verhoogde compressie, grotere kleppen en daardoor veel meer frisse lucht, gecombineerd met een aangepaste injectie, nokkenastiming en andere noodzaken. Kortom: dat rode kleppendeksel is geen afleidingsmanoeuvre, dit motorblok is écht aangepakt.
En dat is te merken ook. Niet enkel door het surplus aan pk’s, maar ook door de motorloop die keuriger is dan zoals we deze van de G650 kennen. De Terra loopt, werkelijk waar, veel meer trillingsvrij. Maar wanneer je het gashendel goed beroerd dan braakt de eencilinder er de nodige pk’s uit. Keurig! We hebben het dan echter niet over het vermogen bij lagere toeren, want daar heeft de Terra wel de nodige trekkracht geofferd. De tuning heeft zich dus niet enkel op efficiëntie gericht, maar er is ook duidelijk voor een agressiever karakter gekozen waarbij het gemak van onderuit niet zo telt.
Actief rijden
Hier past een wat actiever rijkarakter bij. Nou is het vast geen toeval dat de gehele motor daartoe uitdaagt. Lui in het zadel zitten gaat je op de Terra niet lukken. Het zadel is smal en bepaald geen stayergarantie, maar juist wel ideaal voor kruip-door-sluip-door in het bos. Veel ruimte om te verzitten, maar vooral ook om te staan. De gehele machine is uiterst smal en de voetsteps lekker breed en het stuur biedt een fraaie brede houvast. Maar dat stuur had ‘voor het mooie’ wel wat hoger mogen zitten. Een lange Nederlander zal op de Terra wat onnatuurlijk krom moeten staan.
Dat staat goede zandprestaties echter niet in de weg. Wat heet: het lage gewicht, het noppenprofiel en de algehele controle over de kleine motorfiets maken ‘m een heerlijke allround-zandhapper. Geen échte zandhaas zoals Husqvarna er ook veel van in de modellijn heeft, maar een allround motorfiets voor een heel schappelijke prijs.
Je kunt natuurlijk wel het nodige op de Terra aanmerken. De azijnzeiker kan stellen dat de Terra vlees noch vis is. Het is immers geen enduro-machine, geen asfaltridder noch een allroad. Het is… tja, een Terra. Met het 21-inch-voorwiel heb je bepaald geen scheermes die op het asfalt de show steelt, terwijl het motorblok vrij kort van adem is en de demping nogal slap is. Maar ja, dat had je allemaal al kunnen weten als je de specificaties doorleest en het silhout eens goed in je opneemt.
Toch weet de Terra wel terug te slaan, want met de verkoopprijs van € 5999 mét uitschakelbaar ABS is de Huskie een absoluut koopje. Het inzetgebied mag dan beperkt zijn, als je voor jezelf toch al weet dat het voornamelijk onverhard is waar je zult rijden, dan is de Terra een zeer serieus te overwegen optie.
Foto’s: Raymond de Haan
[justified_image_grid ids=19596,19597,19598,19599]