Dan gaat het alleen om de vorm en de details want technisch is de Low Rider helemaal van nu. Dat zie je bijvoorbeeld aan het dikke Twin Cam 103-blok dat in het stalen buizenframe staat. Maar ook aan de handsfree zender die je gewoon in je jaszak kunt steken. Is de zender dicht genoeg in de buurt van de Low Rider dan kun je ‘m met de grote knop op contact zetten en is een druk op de startknop voldoende om de V-twin tot leven te roepen. Geen geklungel meer met sleutels in het slot.
Stationair laat het blok de Low Rider op zijn grondvesten schudden. Da’s meteen ook het meest duidelijke teken van leven want de lange, enkele uitlaatpijp maakt van een brullende leeuw een miauwend katje, kortom het klinkt nogal timide. Maar het blok is alles behalve ingetogen. Met dikke, volvette klappen hameren de zuigers de Harley-Davidson vastberaden vooruit. Die punch van onderuit maakt het in eerste instantie wat lastig om rustig van de plek te gaan maar dat went al snel en de koppeling laat zich goed doseren. De Twin-Cam 103 met nieuwe zuigers loopt soepel en produceert een smeuïg lineair vermogen waarmee je rustig schakellui kunt toeren maar ook eens lekker vlot uit kunt pakken. De losse zesversnellingsbak schakelt soepel en trefzeker al doen de mechanische klanken anders vermoeden.
Zo mooi als het gedetailleerde zadel eruit ziet, zo lekker zit het. Toch is de zithouding niet ideaal. Je kunt het onderlichaam niet met je benen ondersteunen waardoor je op snelheid aan je armen en buikspieren bent overgeleverd. Rijd je rustiger dan is het probleem minder en is ook het gebrek aan windbescherming opgelost. Het zadel is 3,5 cm te verstellen en het stuur 6 cm voor of achterover te kantelen zodat je naar eigen wens kunt zitten. De bewust ouderwetse en speelse dubbele tellerpartij op de tank, dwingt je blik even van het verkeer af al is dat minder bij de hoge snelheidsmeter dan bij de lage toerenteller. Het is informatief en te bedienen vanaf het stuur.
Sturen doet de Low Rider uit de Dyna-familie goed. De vork mag dan lekker onderuit hangen, de machine gaat neutraal en vrij licht door langzame en snelle bochten. De grondspeling is aardig voor zijn soort maar de Low Rider zou meer willen. De vork is daarbij zacht terwijl de schokdempers achter weer wat stug zijn. Remmen doet deze Harley prima en het ABS dat je bijna niet ziet werkt perfect.
Kortom een prima en fraai afgewerkte machine deze Low Rider. Hij ziet er mooi rank en slank uit, al schrok ik daardoor wel van het prijskaartje waarop minimaal €15.800 staat, maar in deze tweekleurige uitvoering kost -ie €16.550.
foto’s: Karin Kramer
[justified_image_grid ids=20345,20346,20347,20348,20349,20350,20351,20352]