zondag 24 november 2024

Getest > Suzuki V-Strom 650

Een V-Strom 650 laat geen allesverpletterende indruk achter en steelt niet de show met een overschot aan pk’s en koppel, maar hij levert wel exact wat een lichte allroad je hoort te brengen. Geen wonder dat Suzuki vasthoudt aan het concept dat de eerste generatie V-Stroms tot een verkooptopper maakte. 

 

Kleine aanpassingen aan het rijwielgedeelte, een nieuwe ABS-unit, een afslankkuur van zes kilo en een sterk aangepaste V-twin zijn onderhuids de grootste vernieuwingen. Het uiterlijk is drastischer aangepakt. Wat heet: het aangezicht is compleet nieuw en doet slechts in details denken aan ‘de oude’. De vormgeving is meer rond en sierlijk, in tegenstelling tot het hoekige, robuuste uiterlijk van z’n voorganger. Duidelijke vooruitgang

 

SOEPELER

Niet alleen het uiterlijk is minder robuust dan voorheen, maar ook de V-twin. Vooral bij lage toerentallen is het motorblok soepeler. Tweeduizend toeren draaien is geen probleem, waardoor je het blok al gauw in een hogere versnelling kunt tikken. Bij het oudere model moest je toch wat meer toeren draaien. Van onderuit voelt het blok krachtiger en gaat merkbaar soepeler te werk.

 

Zoals altijd doet het dubbele-gasklepsysteem van Suzuki goed werk; de gasreactie is dik in orde en sluit mooi aan bij de geoliede loop van het blok. De enige verandering binnen dit gasklepsysteem, waarbij de bestuurder de ene klep en de computer de andere aanstuurt, is een kleine toevoeging in de tweede gasklep, waardoor de stationaire loop verbeterde. Maar dat is meer een verbetering voor het milieu dan een vooruitgang voor de gebruiker.

 

Verder veranderden het nokprofiel van de inlaatnokkenassen, de krukas en dubbele irridiumbougies per cilinder doen zich duidelijk gelden. Hoewel de boring en slag gelijk bleven, zijn de cilinders en zuigers ‘herzien’ en meer up to date. Daarbij zijn de klephoeken aangepast en worden er niet langer dubbele klepveren toegepast, om zo het geheel aan bewegende massa in te perken.

 

BETER EN LICHTER

Hoewel het V-Strom-zadel slechts vijftien millimeter hoger staat dan voorheen, kunnen we wel spreken van een andere zitpositie. Je kont zetelt duidelijk wat meer op de motor. Dat zorgt natuurlijk voor wat meer rijwind, maar gelukkig heeft de V-Strom een verstelbaar ruitje. Voor de kleinere medemens biedt Suzuki een verlaagd zadel, terwijl de echte bonenstaken een verhoogd exemplaar kunnen kiezen. Normaal is de zithoogte 835 millimeter, het lagere en hogere zadel bieden 40 millimeter aan stelhoogte. Al met al valt er aan de zit en de windbescherming behoorlijk te sleutelen, wat voor vrijwel iedereen uiteindelijk een prima zitpositie oplevert. 

 

Naast de zitpositie is ook de bewegingsvrijheid dik in orde. De tankinhoud verkleinde met twee liter en mede daardoor is de taille van de motorfiets ranker. Samen met de actievere zitpositie werpt dus ook het lichtelijk herziene rijwielgedeelte duidelijk vruchten af. Hoewel de wielbasis zes millimeter is verlengd, is de fiets duidelijk lichter in te sturen dan voorheen. Het zijn allemaal geen veranderingen waarvan je achterover slaat, maar langzaamaan wordt het toch al goed duidelijk dat de V-Strom naast het herziene uiterlijk ook echt verbeterde karaktertrekken heeft. Het blok is beter en de motor voelt en stuurt lichter. De kleinere tank kun je natuurlijk ook als nadeel zien. Als Suzuki’s claim op een tien procent zuiniger motorblok echter waarheid is, blijft de actieradius nagenoeg gelijk.

 

BEST VERKOPEND

Het rijwielgedeelte kan zich best vinden in wat sportieve dadendrang, maar is met z’n lange veerwegen uiteindelijk toch meer op comfort gericht. De veringelementen kunnen het aardig behappen zolang ze onder flinke hellingshoek niet al te veel lastwisselingen te verwerken  krijgen. Het standaard aanwezige ABS van Bosch gaat beduidend verfijnder te werk dan voorheen. Pulsaties zijn niet overdreven voelbaar in het remhendel en slechts van korte duur. Wanneer we dit doen terwijl de V-Strom op een oor ligt, is er van overdreven oprichten geen sprake en blijft de ingezette lijn behoorlijk behouden. Het is een mooi teken van de balans in de motorfiets, terwijl onbalans slechts optreedt wanneer van een sportief toertempo allang geen sprake meer is.

 

Heeft de nieuwe V-Strom 650 ABS het in zich om opnieuw de best verkochte motorfiets van Nederland te worden? Die vraag durven we positief te beantwoorden. Veel comfort, bijzonder gemakkelijk in de omgang, een vriendelijk prijskaartje, een licht en neutraal stuurgedrag en een blok dat het vermogen lineair opbouwt en onder alle omstandigheden vriendelijk doch direct is.

 

 

VOOR WIE

Slimme vogels die allang weten dat een zware niet altijd je ware is.

 

ACCESSOIRES 

De lijst met extra’s is langer dan gemiddelde verlanglijst van een kleuter op vijf december.

 

SNELWEG

Dankzij de overdrive rijdt dit kleine fietsje laagtoerig en comfortabel op de snelweg

 

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen