We begrijpen dat deze mededeling als een schok komt, maar MV Agusta vervaardigt tegenwoordig betaalbare motoren. Wrijf eerst het ongeloof uit je ogen, maar prijs je dan gelukkig. Deze Brutale 675 kost nog geen tien mille en dat maakt hem bereikbaar voor de ‘gewone man’.
Had dit MV-prijsniveau tien jaar geleden geschetst en iedereen had je voor gek verklaard. Alsof het exotische en onbereikbare MV Agusta ooit een motor voor minder dan € 20.000 zou verkopen. Maar die tijd is geweest. De Italianen richten zich nu voornamelijk op de gewone man. En dat begint natuurlijk met een aantrekkelijk prijskaartje. En niet geheel toevallig ligt de prijs in de buurt van de enige concurrent: de Triumph Street Triple.
BLOK IN BALANS
In de basis is het motorblok gelijk aan dat van de eerder geïntroduceerde supersporter F3. Een budget- en koppelgerichte insteek dicteert de veranderingen. Geen titanium kleppen, andere zuigers en een meer gematigd profiel van de nokkenas. Het motorblok draait 2000 toeren minder en is dan goed voor 108,5 pk. Het zijn er – wederom niet geheel toevallig -twee meer dan van de Street Triple.
Qua elektronische aankleding neemt de Brutale afstand van zijn Britse tegenstrever. In acht standen instelbare tractiecontrole, een ride-by-wire-systeem en zelfs de motorrem is in drie standen beschikbaar. Diverse persoonlijke mappings laten zich met gemak instellen, zodat de berijder zowel gasreactie, de motorrem als wel het maximum aantal toeren en instellingen van de tractiecontrole naar eigen voorkeur bij de hand heeft.
Het motorblok loopt gretig en toont serieuze spierballen. Gepaard met een heerlijk inlaatgeluid brengt dat de nodige beleving met zich mee. Maar, de MV is zeker geen slapjanus bij lagere toerentallen. Integendeel, de Italiaan verrast qua souplesse en koppel. Daarbij loopt het blok nagenoeg trillingsvrij en kunnen we concluderen dat de driecilinder goed in balans is.
BROMMERTJE
Het klinkt wat denigrerend om een motor te bestempelen als ‘brommertje’, maar in het geval van een naked bike is dat qua gewicht slechts een compliment. Nou, de Brutale kan ‘m in zijn zak steken. Droog weegt de Italiaan 167 kilo en de machine voelt ook daadwerkelijk vederlicht. Ja, als een brommertje dus.
Dat gevoel komt terug als we de Brutale een bochtig testparcours opsturen. De MV Agusta hoekt letterlijk de bocht in. Gevoelsmatig staat de 675 behoorlijk op zijn neus en dat zorgt voor veel stuurplezier. Fysieke overtuigingskracht heb je echt niet nodig. De combinatie van Marzocchi aan de voorzijde en Sachs aan de achterzijde is duidelijk en goed. De beperkte afstelmogelijkheden blijken geen probleem, of je moet al echt circuitaspiraties hebben. Het is eigenlijk geen verrassing, aangezien de Brutale qua rijwielgedeelte grotendeels vertrouwt op dat van de F3.
Hetzelfde geldt voor de rempartij. Allemachtig, op de Brutale gooi je met twee vingertjes aan het hendel een anker uit waarmee je een olietanker nog tot stoppen dwingt. Het gevoel is subliem: agressief en direct, en de vertraging groot. Op deze rempartij bijten alle concurrenten zich op stuk.
SPEELFIETS
De Brutale is scherp en agressief, maar op een manier dat iedereen er mee overweg kan. Het is geen beest van een machine, maar doe je je best dan kun je er behoorlijk lol mee trappen. En wat dat betreft, is het vergelijk met een Triumph Street Triple gauw gemaakt. Het grootste pluspunt van de Brutale is simpelweg het lage gewicht. Dat merk je echt constant. Superlicht in kort stuurwerk, daarna wel een stuk minder neutraal in langere bochten. Ontworpen als echte speelfiets, dat is wel duidelijk. Het motorblok sluit daar goed op aan. Maar het is ook bruikbaar wanneer je niet aan het spelen bent. Het bouwt zijn vermogen mooi op en is volledig in balans. Maar daar ben je op de Brutale eigenlijk niet zo mee bezig. Het is namelijk wel echt een fiets die je uitdaagt, die graag wil dat jij aan het gas hangt. Dat komt mede door het heerlijke inlaatgeluid en de actieve zithouding.
GEMAAKT VOOR
Wildebrassen, liefhebbers van exotisch doch betaalbaar schoon, maar vooral van mensen die met ‘een brommertje’ de strijd aan willen gaan met dikkere motoren.
WILD
Een cilinderinhoud van 675cc klinkt niet schrikbarend, maar de oersterke MV Agusta trakteert je toch regelmatig op spectaculaire momenten. Niet alleen op motorisch gebied, maar ook door zijn flitsende stuurgedrag.
EXOTISCH
Van een kwalificatie kom je niet snel af. Een MV Agusta heeft nog altijd een hoge wow- en hebfactor. Ook al is het in wezen een instapmodelletje.