Eigenwijs als ze zijn in Milwaukee verbetert Harley-Davidson niet net als andere merken steeds een model per keer, maar gaat elk jaar het hele gamma op schop. ‘n Mooi voorbeeld van zo’n verbetering vind je bij de bagagebakken. Ze sluiten nu vanzelf goed en de handgrepen zijn nu ook met handschoenen te bedienen. Nog zo’n dingetje: de achterpassagier zat eigenlijk best krap.
En dus werd de topkoffer iets naar achter gezet, en het zadel iets breder waardoor je echt beter zit. Het meest ingrijpend is toch wel de toepassing van vloeistofkoeling op het blok. Tenminste, het is precisiekoeling zoals BMW dat ook al op de R1200GS introduceerde. Alleen het gebied rond de uitlaatkleppen wordt gekoeld. Deze koeling zit trouwens enkel op de Electra Glide Ultra Classic, de Ultra Limited, de Trike en de CVO Ultra Limited (met vergrote cilinderinhoud).
Het onderwerp remmen wordt door Harley serieus genomen en ook nu weer zijn er op dat gebied nieuwtjes te melden. De Sportsters hebben nu standaard ABS, op de Iron 883 na, die bewust heel basic blijft. En op de Touring-modellen wordt vanaf 2014 een gecombineerd remsysteem geleverd. Op een aantal modellen wordt nu ook ledverlichting toegepast. De koplampunit heeft dan twee halvemaanvormige projectors. Een voor dimlicht en een voor grootlicht.
In het Antwerps havengebied konden we een eerste proefrit maken met een aantal van de 2014-modellen. Om iets zinnigs te zeggen over de verbeteringen aan het motorblok moeten we echt langer onderweg zijn dan die paar kilometer die we nu konden rijden. We hebben wel een positieve eerste indruk van de nieuwe voorvork. Feit is dat er duidelijk stappen een goede kant op gezet zijn.
Tekst: Damiaan Hage; foto’s: Onno Wierenga