Suzuki lijkt de laatste tijd de wind weer vol in de zeilen te hebben. Met modellen als de GSX-S en de nieuwe V-Stroms hebben ze al veel motorrijders weten te bekoren, maar wat denkt ons lezerspubliek ervan? We selecteerden een zevental uitverkorenen voor een dag Soesrijden in en rond de Biesbosch.
Yoran Bind over de Suzuki GSX-S1000
Eigen motor: Yamaha MT-10
‘De GSX-S1000 voelt een stuk compacter en wendbaarder aan dan mijn eigen motor. Je kunt ‘m een stuk makkelijker omgooien. En het blok is zo gigantisch soepel en wordt geholpen door een erg goede quickshifter, want hij schakelt top. Ik heb ook wat met de instelling van de tractiecontrole zitten spelen en dat voel je ook goed, moet ik zeggen. Qua zit heeft het stuur voor mezelf de perfecte breedte, maar in het zadel glijd ik telkens wat naar voren omdat er een curve inzit, waar ik door mijn lengte liever wat meer naar achteren zou blijven zitten.’
Geert Bind over de Suzuki V-Strom 1050DE
Eigen motor: Suzuki V-Strom 650
‘Overstapt vanaf mijn 650 voelt de 1050 aan als een enorm bakbeest. Maar je went er meteen 100% aan. Als je gaat rijden voel je het extra gewicht nauwelijks nog. Ik kan er net mee gooien en smijten als met mijn eigen Soes. De quickshifter is een mooie extra en schakelt heel erg goed. De zit is ook uitstekend, de remmen pakken lekker aan. Verder vond ik ‘m in rijmodus B het best rijden, want in A is-ie gewoon te agressief. Het went, maar B is beter en volstaat ruimschoots. Kortom, een heel fijne motor.’
Jard van Muijlwijk over de Suzuki GSX-S950
Eigen motor: Honda CB 1000 én CBR600RR
‘Deze 35 kW is uiteraard een stapje terug van wat ik gewend ben, maar ik vond het blok verbazingwekkend koppelrijk met een erg breed uitgespreid vermogen. Het lijkt me een geweldige motor voor beginners, waarmee je lang door kan groeien als rijder. Er zit veel meer pit in dan in een 650 als eerste motor. Het zwaartepunt ligt merkbaar hoger dan op mijn eigen motor, dat is even wennen, maar helpt wel bij strakker en soepeler insturen. Bij trager rijden is het dan net even iets minder handig. De remmen bijten gauw en ik moest even wennen omdat ik gewend ben om iets harder door te moeten knijpen. Maar eraan gewend zijn het uitstekende stoppers. De styling vind ik een stuk moderner en sportiever dan mijn eigen motor.’
Anne van Limpt over de GSX-8R
Eigen motor: Suzuki SV650 X
‘Ik vond de paralleltwin heel erg soepel aanvoelen en door de modernere injectie schokt hij ook minder onderin. Hij zit verrassend fijn, ook al zou ik er geen erg lange toerrritten mee willen rijden, want je steunt toch wel op je polsen. Het schakelen met de quickshifter vond ik wennen, zo zonder koppeling, maar dat gaat heel erg soepel. Ook de remmen vond ik soepel, niet agressief, wat je bij zo’n sportmotor toch wel wat verwacht. En ook het sturen gaat heel erg soepel. Ik denk dat we ‘m dus in één woord kunnen samenvatten: SOEPEL!’
Wout van der Wiel over de Suzuki GSX-1000GX
Eigen motor: Husqvarna Norden
‘Ik vind het een fantastische motor. Hij past me heel erg goed, mooi beide voeten aan de grond. Hij beschikt over een geweldig vermogen, de quickshifter is een meerwaarde en deze Suzuki stuurt ook goed. Ik vind het fijn dat je over veel mogelijkheden beschikt met de veerinstelling, want ik rijd regelmatig met z’n tweeën én bagage. Het is dus belangrijk dat je de motor daarop kunt afstellen. Ik vind het ook een mooi model. De remmen mogen misschien iets harder bijten, maar het went wel. Ik vind de prijs ook goed met alles erop en eraan. Ik ben al een heel stuk om, zeg maar…’
‘Ik ben al een heel stuk om…’
René Kortlever over de Suzuki Hayabusa
Eigen motor: Suzuki Hayabusa van 2000
‘Ik vind de Hayabusa best wel wat veranderd. Het vermogen is en blijft superlekker, net als het sturen. Ik denk dat het zwaartepunt net wat lager is gaan liggen. Hij voelt zo stabiel als een huis en dat maakt ‘m zalig om mee te toeren. Ik liet ‘m zelfs even zakken naar 30 km/u in z’n zes en dat gaf geen enkel probleem. Het grootste verschil met mijn eigen Hayabusa is de elektronica die erop zit. Alles is instelbaar. En de cruisecontrole is geweldig en maakt het misschien net iets makkelijker om niet zo snel tegen bekeuringen aan te lopen. En de rijmodi zijn een absolute plus als je zoals vandaag over bemodderde wegen rijdt. De remmen vind ik niet beter dan op de mijne.’
Arjan van den Broeck over de Suzuki GSX-1000GT
Eigen motor: Honda Blackbird
‘Wat gaat dit allemaal lekker soepel. Van opstappen tot wegrijden, het voelt meteen comfortabel. Het blok bulkt van vermogen in welke versnelling dan ook en de respons is er in elke versnelling, ongeacht het toerental. De injectie is dus echt een vooruitgang met wat ik gewend ben. Ik heb niet extreem geremd, maar de remmen lijken me te doen wat ze moeten doen. Qua sturen helpt het hoge en brede stuur de handling. Hij gedraagt zich uitstekend. En aan de quickshifter ben je in tien minuten gewend en zal ik in het terugrijden naar huis echt wel missen.’
Foto’s: Guus van Goethem