zondag 24 november 2024

Met de 2021 Honda GL1800 Gold Wing over de hoogste pas van Europa

Uitdagingen zijn er om aangegaan te worden. Met een oude XT naar Dakar? Staat op de planning. Met een 125cc op circuit? Afgevinkt. Met een Gold Wing over de hoogste pas van Europa? Check. We reden met de 2021 Honda GL1800 Gold Wing over de Col de la Bonette.

TestlocatieMaritieme Alpen, Frankrijk
Testomstandighedenvoorspelling regen en kou, maar zonnig en warm
Temperatuurtussen 5 en 35 graden
Testkilometers400
Bijzonderhedende GL1800 Gold Wing kreeg gerichte updates voor 2021

Waarom rijden we de 2021 Honda GL1800 Gold Wing?

De kans om een uitdaging als de beklimming van de Col de la Bonette te rijden in combinatie met het ontdekken van de updates op de Gold Wing, kunnen we niet laten liggen.

Honda vernieuwde zijn luxe-icoon in 2018 grondig en brengt voor 2021 een update van het model. Dat wil zeggen dat er meer plaats is in de topkoffer van de GL1800 Gold Wing Tour (er gaan nu makkelijk twee integraalhelmen in), dat de mappings werden geoptimaliseerd, dat er een merkbare verbetering is in het audiosysteem, dat de ophanging werd verbeterd en dat het zadel is aangepast. Geen wereldschokkende verbeteringen, maar doelgerichte aanpassingen.

Ondergetekende was eind 2017 aanwezig bij de introductie van de nieuwe Gold Wing. Mijn aantekeningen van toen zijn bijna uitsluitend positieve commentaren, maar er is niet al te veel feedback over het bochtengedrag. Kan kloppen, er zijn meer koelkasten op de Noordpool dan bochten in Texas. Het idee om met deze kolos over een van de uitdagendste en bochtigste wegen ter wereld te rijden, was zonder meer geniaal. Om je grenzen te leren kennen, moet je ze zo nu en dan eens opzoeken. En dat hebben we met de Gold Wing echt wel gedaan.

2021 Honda GL1800 Gold Wing

Uitdaging

De uitdaging om de Col de la Bonette met een 2021 Honda GL1800 Gold Wing te doen leek groter dan het in werkelijkheid was. Het weerbericht – dat tussen 1 en 3 graden aankondigde met onweer en sneeuw – zat er grandioos naast. Zo’n berg wil weleens een loopje nemen met de voorspellingen. In dit geval in de goede zin. Vertrokken uit Jausiers moesten we na tien kilometer al naar de kant. Omdat de windstopper onder onze jas, de fleecekraag en de extra binnenvoering in de broek ervoor zorgden dat we zweetten als een politicus voor een onderzoekscommissie. De Bonette beklimmen met zomerhandschoenen is een luxe en het maakte de test nog leuker.

De grootste verrassing kwam echter van de Gold Wing zelf. Onwaarschijnlijk hoe een kolos van meer dan 360 kg (hoeveel meer hangt van de uitvoering af) zich door bochten laat leiden. We zeggen hier bewust niet dat de motor zich in een bocht moet laten dwingen, want het sturen gaat bijzonder vlot. Hadden ze ons verteld dat de Honda 100 kg minder woog, we hadden het wellicht geloofd. Het gemak waarmee je de Gold Wing de bocht induwt, is ronduit verbazingwekkend.

Triotest BMW F 900 R vs. Ducati Monster + vs. KTM 890 Duke

Als de bochten langer worden, kun je kiezen voor de Sport-modus. Daarmee verandert de zescilinder-boxer in een ware GT. Enkel te gebruiken als de wegen openen, want het schakelgedrag en de vermogensafgifte verschillen grondig van wat je in Tour-modus krijgt aangeboden. Meer dan op de vorige versie zelfs, zo leek het wel. Tour is Tour, Sport is écht Sport. En zo heeft de Gold Wing twee gezichten. Een ervan zou de rijders die al jaren hopen op een nieuwe Pan European best kunnen bekoren. Alleen is de prijs nogal verschillend. Geduld blijven oefenen, is de enige boodschap die we aan die mannen en vrouwen kunnen meegeven.

Afdaling met de 2021 Honda GL1800 Gold Wing

Terug naar de Gold Wing en de manier waarop hij vriend en vijand verraste tijdens de klim en in de afdaling. Het is helemaal geen probleem om een tempo aan te houden dat gelijk loopt met dat van de sportmotoren, die je onderweg tegenkomt.

Maar je kunt je net zo goed onderdompelen in de luxe van deze motor; muziekje op via Spotify, genieten van de verbeterde audio, windscherm op de hoogte van je keuze en in Tour-modus cruisen met het gemak van de DCT. Dat laatste is een optie, maar wetende dat Honda’s DCT-systeem nergens beter thuishoort dan op de Gold Wing 1800, is het niet verbazingwekkend te vernemen dat het merendeel van de Gold Wing-rijders kiest voor de dubbele koppeling. Het systeem past zich opvallend goed aan de gekozen rijmodus aan en in Sport schakelt de motor bijvoorbeeld niet naar de zevende versnelling, die als pure overdrive beschouwd mag worden.

2021 Honda GL1800 Gold Wing

Uiteindelijk hebben we de Gold Wing tijdens de beklimming van Europa’s hoogste pas veel sportiever gereden dan de meeste eigenaren zullen doen. Maar Honda’s zwaarste toonde dat hij ook dat probleemloos aankan. Tijdens de vierhonderd overige kilometers die we reden, ging het er afwisselend rustig en minder rustig aan toe. Het leverde het bewijs dat deze Gold Wing de veelzijdigste ooit is. Hij zal nog altijd bij elke ‘klassieke’ Gold Wing-rijder een glimlach op de lippen toveren, maar profileert zich verrassend genoeg ook als kandidaat voor wie een meer GT-gerichte motor wil.

De Transformatie: Honda Gold Wing Bobber (1983)

Conclusie 2021 Honda GL1800 Gold Wing

Je mag ervan uitgaan dat je passagier nergens meer comfort zal vinden dan op deze Honda GL1800 Gold Wing. Mocht de elektronisch bediende ruit nog een klein stukje verder naar beneden kunnen, zou je lichaam bij trage ritten nog net iets meer wind kunnen krijgen. Dat is mooi meegenomen als de temperatuur – zoals in de Maritieme Alpen het geval was – boven de 35 graden stijgt en wat meer rijwind bij lage snelheden welkom is. Het is niet eens een smet op het blazoen van de motor, die sinds zijn debuut in 1974 een reputatie heeft opgebouwd als onbetwiste nummer 1 op het vlak van luxe en comfort. Dat Honda er nog een boel uitmuntende rijeigenschappen aan toegevoegd heeft, maakt de positie van de Honda GL1800 Gold Wing als King of the Road alleen maar sterker.

Pluspunten 2021 Honda GL1800 Gold Wing

Wendbaarheid, comfort & luxe, afwerking, motorblok, DCT-werking

Minpunten 2021 Honda GL1800 Gold Wing

Prijs

Col de la Bonette

Vertrekkend vanuit Jausiers biedt de Col de la Bonette een beklimming van 23 kilometer. Op 2.802 meter hoogte duik je de afdaling in richting Nice. De route werd voor het eerst toegankelijk gemaakt door Napoleon, al vermoeden we dat hij het werk niet zelf deed.

De weg maakte een verbinding tussen Nice en Briançon. Napoleon zorgde ook voor de eerste bunkers en militaire posten. Hij zag vanaf het begin het strategisch belang van deze route, die door het hart van de Maritieme Alpen loopt. Voor Napoleon en de zijnen aan het werk gingen, was de weg naar de top niet meer dan een ezelspad en je moest eigenlijk ook al een ezel zijn om de beklimming aan te gaan. Hij gaf de weg over de Col de la Bonette meteen de naam ‘Keizerlijke route’, maar pas in 1961 kreeg die het uitzicht dat we nu nog kennen. Al is er in ruim een halve eeuw wel hier en daar nieuw asfalt gelegd. Verder kwam er helemaal op de top een lus rond de Cime de la Bonette. Die loopt nog iets hoger en daardoor is La Bonette de hoogste pas in Europa. Althans…, dat vinden de Fransen.

De Oostenrijkers vinden dat die eer gaat naar hun Ötztaler Gletscherstrasse met 2.829 meter. Aangezien dat 27 meter hoger is, kunnen die Oostenrijkers weleens gelijk hebben. En het is hoe dan ook leuk vast te stellen dat er naast Öhlins nog een woord bestaat met een hoofdletter O en een umlaut. Hoe dan ook: er zijn wegen die hoger lopen, maar de meeste keren ofwel terug of gaan een andere kant op. Op de Col de la Bonette passeer je werkelijk de top en het is dus (bis auf eine) de hoogste pas van Europa.

Wielerwetenswaardigheid: De Schot Robert Millar heeft de snelste beklimming van de Bonette met een fiets op zijn naam staan. Hij reed in 1 uur en 5 minuten naar boven.

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen