donderdag 21 november 2024
4.5 van 5

Lezerstest Suzuki GSX-S1000GX vs. Yamaha Tracer 9 GT+

De meeste motorrijders staan wel eens voor de keuze hun motor in te ruilen voor een andere. Omdat de verrassing er niet meer is, de onderhoudskosten de pan uit rijzen of de liefde voor het model gewoonweg is bekoeld. Tegenwoordig is de keuze zo groot, dat motorrijders soms niet meer kunnen kiezen. Dan kun je ons inschakelen. Wij zorgen dan dat de beoogde motor klaarstaat en zetten er een concurrent naast. Daarna is het een kwestie van proeven, rijden en kiezen. Met ons.

Profiel lezer

Naam:
Jan Willem van Huet

Leeftijd:
39

Woonplaats:
Zaltbommel

Huidige Motor:
2015 Ducati Multistrada 1200

Waarom deze test:
Mijn Multistrada is bijna tien jaar oud en het onderhoud is bijzonder prijzig. Zo moest ik laatst 1.600 euro betalen voor een desmobeurt en een nieuwe kettingset. Dat zijn geen leuke grapjes. Voor een nieuwe Multistrada V4 heb ik geen budget, terwijl de Yamaha en Suzuki wel in dat geldlaatje passen. Ik vind beide modellen mooi. Ze hebben een rechte zit, wat ik belangrijk vind, en toch sportieve rij-eigenschappen met meer dan voldoende vermogen.

Jan Willem en zijn Ducati Multistrada 1200 uit 2015.
Ben jij de volgende lezer die met ons test?
Twijfel je tussen twee motoren en geraak je er niet uit? Wil je ze graag eens uitgebreid testen? Stuur dan een mail naar redactie@motor.nl met de twee 2024-motoren die je graag wil testen en motiveer kort waarom je voor deze keuze gaat. Met wat geluk pikken we jou eruit en kun jij met ons mee een dag testen, samen met een professionele fotograaf.

Uiterlijk

‘Ik vind beide motorfietsen erg mooi. Vooral de Suzuki in het donkergroen of de zwarte uitvoering is heel tof. De Yamaha vind ik ook heel gaaf. Hij voelt net wat chiquer aan, alsof ze betere materialen hebben gekozen, en lijkt beter afgewerkt. Alleen het windscherm vind ik op deze testmotor te groot. Dat mag gerust wat kleiner. Hopelijk ontstaat er dan niet te veel turbulentie. Ook vind ik het jammer dat er vooraan maar één lampje brandt, terwijl het tweede voor het grootlicht is. Het zou veel gaver zijn als beide lampen continu aan zouden staan, zoals op mijn Multistrada. Verder zien ze er beide gewoon stoer uit. Als ik een keuze moest maken, puur op het uiterlijk, zou ik voor de Suzuki gaan in het groen.’

Reactie van de Motor.NL-redactie
De Yamaha Tracer 9 en Suzuki GSX-S1000GX zien er op zijn zachtst gezegd apart uit. Een saaie uitziende motor kun je geen van beide modellen noemen. Door de kleurkeuze valt de Suzuki wat meer op, zeker in dit felle blauw met blauwe wielen. De Tracer kan trouwens ook met een uitgesprokener kleur uitgerust worden.

Duotest Suzuki V-Strom 800 vs. Triumph Tiger 900 GT Pro: je dagelijkse portie avontuur

Comfort

‘Beide motoren rijden soepel als het soepel moet zijn, maar als je een beetje meer wil gassen, weet je ook echt wel wat te doen. De elektronische vering werkt subliem, op zowel de Yamaha als de Suzuki. Qua zitcomfort zijn je knieën meer geplooid op de Suzuki. Het (optionele comfort)zadel van de GX vind ik wat te zacht. Op de Tracer vind ik de beste zithouding en ik vind hem net wat comfortabeler dan de Suzuki. Op het gebied van windbescherming heb ik geen grote verschillen gemerkt.’

Reactie van de Motor.NL-redactie
Ondanks zijn lagere en niet al rijdend instelbare windscherm, is de windbescherming op de Suzuki beter dan op de Yamaha. Dat heeft alles te maken met zijn bredere kuip, waardoor je in de breedte meer beschermd zit dan op de meer ‘open’ Tracer. Die zit wat rechter en relaxter dan de sportievere zithouding op de GX. Qua motorloop is de viercilinder rustiger en minder zenuwachtig dan de heftigere Yamaha-driecilinder.

Uitrusting

‘Het instelbare windscherm op de Yamaha is heel prettig. Dat op de Suzuki zit vast, tenzij je met een schroevendraaier gaat sleutelen. De quickshifter loopt soepel en je kunt de vering elektronisch instellen. Tractiecontrole en wheelie control geven je een veilig gevoel, ook al rij je niet zo op de limiet dat je het daadwerkelijk nodig hebt. De adaptieve cruisecontrol op de Tracer is ook fijn. Ik weet niet of ik het veel zou gebruiken in de praktijk, maar het is wel een veilig systeem. Beide koffersets zijn voldoende ruim, maar op de Suzuki moet je er wel voor bijbetalen. De handvatverwarming is standaard op de Yamaha en optioneel op de Suzuki. Dat vind ik vreemd. Op een toermotor van dit kaliber zou dat inbegrepen moeten zijn. Connectiviteit met de smartphone en navigeren kan met beide motoren, maar dat hebben we niet getest. Ik ben er wel benieuwd naar, want dan zou ik mijn TomTom gewoon thuis kunnen laten. Ook muziek in mijn helm is prettig op langere ritten. Dat maakt het allemaal wat comfortabeler.’

Reactie van de Motor.NL-redactie
Voor exact dezelfde prijs heeft de Suzuki meer pk’s en een cilinder meer, maar de Yamaha is rijkelijker uitgerust, met standaard zijkoffers, handvatverwarming, bochtverlichting, een middenbok, adaptieve cruisecontrol (tegen normale cruisecontrol op de Suzuki) en een daaraan gelinkt radargestuurd Unified Brake System. Wij zijn niet de grootste fan van adaptieve cruisecontrol en prefereren het minder ingrijpende en simpelere systeem op de GX. Op het gebied van elektronische rijsnufjes zijn beide machines zeer rijkelijk uitgerust.

Rij-eigenschappen

‘Het zijn zonder twijfel snelle motoren met voldoende power en lekker soepele motorblokken. De Suzuki accelereert goed, en als hij hoog in toeren komt, gaat hij er pas echt vandoor. De Yamaha-driecilinder reageert net wat fijner op het gas en is onderin pittiger. Ze remmen goed en duiken niet te hard in de voorveren als je stevig aan het remhendel trekt. Wel merkte ik wat trillende spiegels op de GX, waardoor het zicht naar achteren vervaagt. Ze sturen ook allebei hartstikke fijn. Je moet maar naar de bocht kijken en je gaat er al naartoe. De verschillende rijmodi zijn ook prettig, zodat je af en toe een keertje kan wisselen. Wel is de agressiefste stand op beide motoren te zenuwachtig. Dat is leuk voor even, maar niet voor altijd. Er is ook nog een duidelijk verschil in het aangrijpen van de koppeling. Die van de Yamaha komt pas heel laat in vergelijking met de Suzuki, maar dat is een kwestie van wennen. Als ik alle rij-eigenschappen optel, vind ik de Yamaha fijner rijden.’

Reactie van de Motor.NL-redactie
Het grote verschil in het rijden zit ‘m in de voorrem. Die van de Tracer grijpt meteen aan, die van de Suzuki pas heel laat. Dat went na een tijdje, maar niet iedereen vindt het prettig om zo lang te wachten tot er daadwerkelijk afgeremd wordt. Over de remkracht zelf valt er op beide motoren niets te klagen. Ook de motorblokken verschillen sterk. Ondanks de 33 pk en 13 Nm extra voelt de Suzuki niet sneller aan. Trek je echt hoog in toeren door, dan neemt hij wel afstand. We begrijpen de keuze van Jan Willem, komende van een tweecilinder, voor de driecilinder dus helemaal. Het is de logische stap.

Foto’s: Bert Claes

Conclusie Jan Willem

‘De Yamaha Tracer 9 GT+ is voor mij de winnaar van deze test. Hij scoort overal goed en ziet er vooral beter afgewerkt en wat chiquer uit dan de Suzuki. Ook het lakwerk op de Yamaha spreekt me erg aan. Toch vind ik de Suzuki de mooiere motor, zeker met zijn stoere neus. Het karakter van de driecilinder, met minder pk’s en toch meer pit, ligt me meer dan de viercilinder van de GX. Als je lekker sportief stuurt in de bergen heb je net dat koppel nodig. Hoog in toeren rijden doe ik zelden. Van onderuit accelereren vind ik gaaf. Ik ben het ook al jaren zo gewoon op mijn tweecilinder-Multistrada. Toch loop ik niet meteen naar de Yamaha-dealer om een Tracer 9 GT+ te bestellen. Tijdens het testrijden bedacht ik me dat ik ook eens een testrit met de nieuwe Multistrada V2 wil maken. De onderhoudsintervallen daarvan zijn nu een stuk langer en ik blijf gecharmeerd van het merk Ducati. Ook merkte ik na de test dat ik een tweecilinder prettiger rijden vind dan een drie- of viercilinder.’

Pluspunten Suzuki GSX-S1000GX

  • Design
  • soepel motorblok
  • sportief comfort

Minpunten Suzuki GSX-S1000GX

  • Vast windscherm
  • trillende zijspiegels
  • handvatverwarming niet standaard

Pluspunten Yamaha Tracer 9 GT+

  • Afwerking
  • rijkelijke uitrusting
  • karakter driecilinder

Minpunten Yamaha Tracer 9 GT+

  • Apart design
  • windscherm te groot
  • gescheiden rijverlichting
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (3)

N
Nick
09/09/2024

De Tracer 9 GT+, de beste van mijn 3 Tracers.

Totaalscore(5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (4 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
Na mijn 2015,2018 en nu de GT+. Heb ik toch een goede Tracer ervaring. De Tracer is een heel goeie allrounder , toeren speels rijden en zelfs een dagje circuit niets is hem te veel. Verbruik ligt meestal rond de 1/20. Enkel de elektronische vering zou iets meer instel mogelijkheden moeten hebben, zoals met passagier of met koffers. Voor lange reisdagen is de adaptieve cruise een pluspunt en niet te vergeten de sublieme quickshifter. Kortom je hebt waar voor je geld, zeker als je naar de prijzen kijkt van een GS of Multistrada.
TB
Ton Bongers
04/09/2024

Quickshifter op Tracer 9 GT

Totaalscore(5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (5 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
De Yamaha Tracer 9 GT heeft bijzonder goede rijeigenschappen in de pittige rijmodi met zijn quickshifter up en down,(wat ik als zeer fijn ervaar!) dat kan ik nergens lezen in die test. Tevens is de zitpositie super goed te noemen, na een dag rijden ben je het echt niet beu!
W
Wieb
02/09/2024

Gsx s1000 gx

Totaalscore(4 van 5)
Motorblok (4 van 5)
Stuureigenschappen (4 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (2 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (4 van 5)
Verbruik (4 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (4 van 5)
Fijne fiets.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Na mijn 2015,2018 en nu de GT+. Heb ik toch een goede Tracer ervaring. De Tracer is een heel goeie allrounder , toeren speels rijden en zelfs een dagje circuit niets is hem te veel. Verbruik ligt meestal rond de 1/20. Enkel de elektronische vering zou iets meer instel mogelijkheden moeten hebben, zoals met passagier of met koffers. Voor lange reisdagen is de adaptieve cruise een pluspunt en niet te vergeten de sublieme quickshifter. Kortom je hebt waar voor je geld, zeker als je naar de prijzen kijkt van een GS of Multistrada.De Yamaha Tracer 9 GT heeft bijzonder goede rijeigenschappen in de pittige rijmodi met zijn quickshifter up en down,(wat ik als zeer fijn ervaar!) dat kan ik nergens lezen in die test. Tevens is de zitpositie super goed te noemen, na een dag rijden ben je het echt niet beu!Fijne fiets.Lezerstest Suzuki GSX-S1000GX vs. Yamaha Tracer 9 GT+