dinsdag 7 januari 2025

De Lezer Test: KTM 890 Adventure R vs. Triumph Tiger 900 Rally Pro

Peter Denessen rijdt momenteel met een BMW R 1250 GS. Een motor waar hij heel graag mee rijdt, maar door rugproblemen is manoeuvreren bijzonder lastig. Peter zocht contact met ons voor een test die hij graag zou uitvoeren. Hij houdt van avontuurlijke motoren, dus zijn keuze valt op twee machines die een trapje lager zingen dan de zware – qua motorinhoud én gewicht – R 1250 GS: de KTM 890 Adventure R en Triumph Tiger 900 Rally Pro. Met Peter gingen we een dag op pad om haarfijn uit te pluizen of deze motoren beter geschikt zijn voor hem en zijn pijnlijke rug.

NaamPeter Denessen
Leeftijd67
WoonplaatsReuver
Huidige motorBMW R 1250 GS
Waarom deze test?
‘Hoewel ik supergraag rijd met mijn BMW R 1250 GS, is hij te zwaar aan het worden door problemen aan mijn rug. Eenmaal onderweg geniet ik van de rechte zitpositie en het fantastische comfort, waardoor ik uren aan een stuk kan rijden. Maar bij het handmatig manoeuvreren van de motor of stapvoets rijden, is hij simpelweg te zwaar. Daarom ben ik op zoek naar een lichtere motor. Ik heb al met veel motoren gereden, maar ik zit er steeds niet lekker op. Dikwijls is de zitpositie te sportief, waardoor mijn rug dat niet trekken kan. De prestaties of uitrusting zijn voor mij van minder belang, het gaat hem vooral over de zitpositie. Hopelijk biedt de KTM of Triumph hierin een oplossing.’
Peter Denessen en zijn BMW R 1250 GS.

Peter over het uiterlijk

‘Ik zie graag avontuurlijke, stoere motoren, hoewel ik zelden of nooit offroad rij. De KTM is knap, maar aan die moderne koplamp moet ik erg wennen. Misschien wat té extreem voor mij. Het is een uitgesproken en jong design, waar zeker niets mis mee is. Maar het is niets voor mij. De Triumph vind ik een mooiere motorfiets. Hij is traditioneler, maar toch nog modern, getekend. De typische groene kleur vind ik zeker niet lelijk, maar in het rood of blauw vind ik de Tiger 900 nog mooier. Puur qua uiterlijk wint de Triumph het dus van de KTM.’

Reactie van Gijs – MOTO73
Peter beschrijft heel precies hoe deze motoren zich uiterlijk ten opzichte van elkaar tonen. De uitgesproken KTM tegen de ingetogen Triumph, de schreeuwerige 890 tegen de gedistingeerde 900, de jonge Adventure tegen de klassiekere Tiger. De 890 Adventure is eerder een crossmotor die straatlegaal gemaakt is, waarbij de Tiger 900 een straatmotor is die omgevormd is tot adventure-motor. Afijn, je begrijpt vast wat we bedoelen. Meldenswaardig is dat de afwerking van de Triumph bijzonder goed is. De KTM heeft wat ruwere lasnaden en details, wat op zich ook wel past bij het type motor.

Lezerstest Suzuki GSX-S1000GX vs. Yamaha Tracer 9 GT+

Peter over het comfort

‘Dit onderdeel is voor mij het belangrijkst bij de aankoop van een nieuwe motor. Ik moet en zal er comfortabel op zitten, ook al moet ik overgaan tot een ander zadel of aanpassing van het stuur. Op de KTM zit ik zeker niet slecht, maar ik zit meer óp de motor dan ín de Triumph. Dat geeft me op de 890 een minder fijn en zeker gevoel. Ik heb graag wat motor rond mij, net zoals op de GS. Ik voel me ook sneller thuis op de Tiger. Zijn windbescherming en vering is comfortabeler dan de hardere en meer hardcore Adventure R. Punten voor de Triumph Tiger 900 dus. Ik voel me er het prettigst op.’

Reactie van Gijs – MOTO73
Je hoort het veel van motorrijders, dat ze liever in dan op een motor zitten. We weten allemaal wat ze ermee bedoelen. We kennen weinig rijders die liever op hun motor zitten. Meestal gaat de voorkeur naar het cocongevoel ín de motor. Zo ook bij Peter. Los daarvan is de KTM duidelijk harder afgeveerd en heeft hij ook een harder zadel dan de – op alle mogelijke manieren – zachtere Triumph. Als je alleen naar de zadels van beide motoren kijkt, weet je eigenlijk al genoeg. De KTM heeft een eendelig rallyzadel, de Triumph een tweedelige sofa. Ook de windbescherming op de Tiger 900 is beter, met een scherm dat hoger is én in hoogte instelbaar.

Peter over de uitrusting

‘In de Rally Pro-uitvoering is de Triumph zeer rijk uitgerust. Hij heeft handvatverwarming, zadelverwarming voor- en achteraan, een middenbok… Allemaal dingen die de KTM niet of optioneel heeft. Iets als handvatverwarming vind ik zeker belangrijk. Zadelverwarming moet niet voor mij, maar het is wel leuk als het erop zit. Als je dan naar het prijsverschil kijkt tussen de KTM en Triumph, wat compleet te verwaarlozen is, wordt het duidelijk dat de Brit veel beter uitgerust is. Best opmerkelijk, want op die manier wordt de Tiger 900 Rally Pro bijna een koopje.’

Reactie van Gijs – MOTO73
De Triumph is inderdaad erg scherp geprijsd. Of de KTM is veel te duur, dat kan ook. Het verschil in uitrusting is best groot en valt voor de 890 Adventure R bijna niet te verantwoorden. Ook qua elektronica neemt de Triumph het voortouw. De Brit komt standaard met cruisecontrol en een quickshifter. Wil je die ook op de KTM? Dan moet je bijbetalen. Het zijn allemaal kleine verschillen, voor de ene motorrijder belangrijker dan voor de andere. Maar tel alles op en het verschil wordt best groot. Daarbij is de Triumph veel meer uitgerust voor motorrijders die graag lange ritten of reizen maken. De KTM lijkt eerder te mikken op een dagje plezier in het zand.
KTM 890 Adventure R vs. Triumph Tiger 900 Rally Pro

Peter over de rij-eigenschappen

‘Beide motoren liggen lekker op de weg, ze sturen goed en reageren mooi op het gas. Puur qua sturen voel ik weinig verschil. Het motorkarakter is wel duidelijk anders. De tweecilinder van de KTM voelt krachtiger aan door het agressieve oppikken, de Triumph-driecilinder is soepeler en loopt wat verfijnder. Toch voelt de KTM zeker niet té extreem aan. Je kunt er prima mee overweg. Puur door het motorblok ga ik voor de Triumph. Ik had voor aanvang van de test verwacht dat de driecilinder zenuwachtiger zou zijn, maar het is net het tegenovergestelde.’

Reactie van Gijs – MOTO73
Het motorkarakter vertaalt zich in het rij- en stuurgedrag. De KTM is hard, hevig, agressief, direct en sportief. De Triumph is rustig, soepel, trefzeker, vloeiend. Maar vergis je niet: met beide motoren kun je even hard en/of precies rijden. We beschrijven gewoonweg het verschillende karakter. Doordat Peter zelden of nooit offroad rijdt, vinden we het jammer dat hij kiest voor de R- en Rally Pro-versies. Die motoren zijn nou juist bedoeld om ook eens wat offroad te rijden. Op een standaard 890 Adventure en Tiger 900, die meer op de weg gericht zijn, zou Peter zich veel beter en zekerder gevoeld hebben.

Test 2024 Triumph Tiger 900 Rally Pro en GT Pro: broederstrijd

Conclusie KTM 890 Adventure R vs. Triumph Tiger 900 Rally Pro

‘Als ik me goed voel op een motor, dan kan ik er prettig mee rijden. Ik ben een rustige rijder die op zoek is naar een motor die geschikt is voor mijn lichaam en houding. Grenzen opzoeken op de motor doe ik nooit. In dat opzicht is de Triumph de geschiktere motor, hoewel de KTM het zeker niet slecht gedaan heeft. Puur voor mij persoonlijk is de Tiger 900 een aangenamere en leukere motor. Hij is meer in de lijn van het comfort dat ik ken van mijn BMW GS. Afhankelijk van het herstel van mijn rug ben ik het meest geïnteresseerd in de Triumph Tiger 900, maar daar moet ik nog even geduld voor hebben. Pas komend motorseizoen weet ik daar meer over. Graag zou ik ook nog eens een testrit maken met de MV Agusta Turismo Veloce. Van dit tweetal lijkt die met zijn driecilinder het meest op de Triumph, maar hij is wel een stuk duurder. En de prijs speelt ook zeker een rol. Straks geloof ik nog écht dat de Tiger 900 een koopje is…’

Plus- en minpunten KTM 890 Adventure R

+ Functioneel uiterlijk, sportiviteit, hardcore

– Prijs, comfort, uitrusting

Plus en min Triumph Tiger 900 Rally Pro

+ Prijs, rijkelijk uitgerust, comfort

– Niet uitgesproken, traditioneler, gewicht

Foto’s: Bert Claes

Ben jij de volgende lezer die met ons test?

Twijfel je tussen twee motoren en geraak je er niet uit? Wil je ze graag eens uitgebreid testen en met je hoofd in MOTO73 en motor.nl verschijnen? Stuur dan een mail naar redactie@motor.nl met de twee 2025-motoren – ze moeten momenteel nieuw te koop zijn – die je graag wil testen en verduidelijk waarom je voor die keuze gaat. Met wat geluk pikken we jou eruit en kun jij met ons mee op testdag, samen met een professionele fotograaf.

Specificatie TRIUMPH TIGER 900 RALLY PRO KTM 890 ADVENTURE R
MOTOR
Type Vloeistofgekoelde drie-in-lijn Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud 888cc 889cc
Boring x slag 78 x 61,9 mm 90,7 x 68,8 mm
Compressieverhouding 13,0:1 13,5:1
Koppeling Natte multiplaat, A&S-koppeling Natte multiplaat, A&S-koppeling
Transmissie Zesbak Zesbak
Eindoverbrenging Ketting Ketting
PRESTATIES
Maximaal vermogen 108 pk @ 9.500 tpm 105 pk @ 8.000 tpm
Maximaal koppel 90 Nm @ 6.850 tpm 100 Nm @ 6.500 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi Ja Ja
Quickshifter Ja Nee
Tractiecontrole Ja Ja
Rijwielgedeelte Cruisecontrol, bochten-ABS Bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame Stalen buizenframe Chroom-molybdeen stalen frame
Vering voor 45mm UPSD 48mm UPSD
Stelmogelijkheden voor In- en uitgaande demping Volledig instelbaar
Vering achter Monoshock Monoshock
Stelmogelijkheden achter Veervoorspanning en uitgaande demping Veervoorspanning
Veerweg v/a 240/230 mm 240/240 mm
Rem voor Dubbele 320mm schijf met vierzuigerklauw Dubbele 320mm schijf met vierzuigerklauw
Rem achter Enkele 255mm schijf met éénzuigerklauw Enkele 260mm schijf
Banden voor/achter 90/90-R21, 150/70-R17 90/90-R21, 150/70-R18
PRIJZEN
Nederland €19.595 €19.640
België €17.595 €17.099
ALGEMEEN
Rijklaargewicht 228 kg 210 kg
Tankinhoud 20 l 20 l
Wielbasis 1.551 mm 1.528 mm
Zithoogte 860-880 mm 880 mm
Balhoofdhoek 24,4° 26,3°
Naloop 102,7 mm N.G.
Gijs Gilis
Gijs Gilis
Zot ván alles wat op wielen staat, soms zot óp alles wat wielen heeft. Rijdt het liefst met van die tweewielige machines. Licht of zwaar, naakt of aangekleed, traag of snel, als er maar iets leuk over te vertellen is.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

De Lezer Test: KTM 890 Adventure R vs. Triumph Tiger 900 Rally Pro