Dat BMW de naar comfort en gemak hunkerende scooteraar hoog heeft zitten, blijkt wel uit de C1 die zij in 2000 op de markt brachten. De kleine overdekte scooter beschikte over valgordels, waardoor de C zonder helm bestuurd mocht worden. De C1 werd geen doorslaand succes, maar bracht de Duitsers wel op het juiste scooterpad. Die ingeslagen weg leidde in 2012 tot de productie van de C 600 Sport en C 650 GT. Echte maxiscooters met een paralleltwin van 647 cc aan boord. In 2014 voegde BMW daar de C evolution aan toe. Een maxiscooter met een 48 pk sterke elektromotor.
Sinds vorig jaar versterkt de nieuwe 400-serie BMW’s scootergelederen. De C 400 GT en C 400 X maken gebruik van hetzelfde eencilinderblok. Kleinere scooters, die qua aankleding en uitrusting nauwelijks onderdoen voor de 650-serie.
Lees ook: Lezers testen motorscooters van Riders Vision
Alle BMW-motorscooters zitten qua uitrustingsniveau aan de bovenkant van het segment. Standaard ledverlichting, sleutelloze contactsystemen en tft-displays met tal van connectiemogelijkheden behoren tot de waan van de dag, net zoals standaard drie jaar garantie. Een leuke gimmick van BMW is de flexibele opbergruimte. Parkeer je de scooter, dan kan het bagagecompartiment uitzakken boven het achterwiel.
Tekst loopt door onder de video…
Welke motorscooters heeft Riders Vision?
BMW C 650 GT
Motorblok 647cc-paralleltwin
Vermogen 44 kW, 66 pk @ 7.750 tpm
Koppel 63 Nm @ 6.000 tpm
Prijs € 13.251,-
Met de Gran Turismo-toevoeging is deze 650 natuurlijk de absolute reiziger. Zaken als de grote kuip, de comfortabele buddyseat en het hoog windscherm onderscheiden ’m van de Sport-variant. De Side View Assist en ledverlichting rondom maken ’m heel erg anno nu.
BMW C 650 Sport
Motorblok 647cc-paralleltwin
Vermogen 44 kW, 66 pk @ 7.750 tpm
Koppel 63 Nm @ 6.000 tpm
Prijs € 12.850,-
Grotendeels vergelijkbaar met de C 650 GT, is deze uitvoering duidelijker sportiever van insteek. Dat zie je aan het lijnenspel, maar ook aan het kleinere zadel en de mindere windbescherming.
BMW C 400 GT
Motorblok 350cc-eencilinder
Vermogen 25 kW, 34 pk @ 7.500 tpm
Koppel 35 Nm @ 6.000 tpm
Prijs € 9.300,-
Met standaard ledverlichting, een sleutelloos contactsysteem, traction control, handvat- en zadelverwarming en middenbok is de GT de meest luxe 400. Nou ja, het zijn eigenlijk 350’s, deze BMW’s. Zit je in het zadel, dan ervaar je die luxe direct, vooral door het ruime zadel met goede steun voor je onderrug.
BMW C 400 X
Motorblok 647cc-paralleltwin
Vermogen 44 kW, 66 pk @ 7.750 tpm
Koppel 63 Nm @ 6.000 tpm
Prijs € 8.150,-
Neem die ‘X’ maar als het Engelse ‘cross’, en dan weet je genoeg: hiermee rij je niet door de stad, maar cross je. Deze X is de meest vlotte van het 400-duo en is beschikbaar in flitsende kleurstellingen die dat kracht bij zetten. Net zoals de GT met bagagevakje voorin mét stroomvoorziening, terwijl handvat- en zadelverwarming standaard zijn.
BMW C evolution
Motorblok elektromotor
Vermogen 19 kW, 26 pk
Koppel 72 Nm
Prijs € 15.400,-
Deze elektrische motorscooter van BMW is het neusje van de zalm als het om elektrisch rijden gaat. Met een krachtige accu en een heleboel luxe aan boord is de C al de nodige jaren de maatstaf als het om elektrisch scooterrijden gaat.
Wat vinden onze lezers van deze motorscooters?
Peter van de Pas – Over de BMW C 400 GT
‘De Urban-stand van de BMW C 400 GT is echt fijn. De motorscooter reageert iets vertraagd op het gas, maar rijdt dan heerlijk vertrouwd. De rijbeleving is ook heel rustig, tikje bedaard misschien. Wat mij vooral opvalt, is het vloeiende stuurgedrag. Heel soepel stuur je de bocht licht remmend de bocht in. Bij gasgeven bocht-uit merk je wel dat je op een 400 cc zit. Ik vroeg mij voortdurend af waar dat vloeiende sturen aan te danken was. Volgens mij komt dat door de brede banden. De zithouding is heel prettig. Je hebt niet het gevoel dat je op een krukje zit. Je zit eerder actief en toch ontspannen. Als ik dealer was van BMW, bracht ik de C 400 GT aan de man vanwege zijn weldadige comfort en luxe. Topsnelheid heeft de X overigens genoeg.’
Daniëlle Bakker – Over de BMW C 400 X
‘Ik rijd veel op mijn 650 Burgman, maar die mist luxe. En dat zoek ik. Volgens mij zit je dan met een BMW-motorscooter wel goed. De Suzuki is ook zwaar en oogt een tikkie lomp. De BMW C 400 X heeft dat absoluut niet. Die ziet er modern en rap uit. Heel aantrekkelijk zelfs. Puntje van kritiek: ik mis ruimte voor mijn voeten (schoenmaat 39, red.). Het is net of ze in een doosje staan. Met verkeersdrempels heeft de X geen moeite. Hij rijdt er soepeltjes overheen in plaats van er tegenaan. Je kunt er ook goed op staan. En dan val je met je billen terug in dat luxe en verwarmde zadel. Pure weldaad. Als ik deze motorscooter moest verkopen? Zeer wendbaar in de stad, zeer geschikt voor de zakelijke rijder.’
Marcel Sluiter – Over de BMW C 400 GT
‘Ik rijd dagelijks op mijn R 1200 GS. BMW is echt mijn merk. Ik voelde het ook meteen, dat uitgebalanceerde, dat doordachte, wat mij persoonlijk zo aanspreekt in BMW. Het gemak waarmee je op de BMW C 400 GT rijdt, het manoeuvreren langs obstakels (markt in Lage Vuursche, red.). In alles is ook de motorscooter een echte BMW. De luxe en het comfort. De ruggensteun, die je op hoge snelheid steun biedt, zodat je je armen wat ontlast. Zo doordacht weer. Persoonlijk vind ik het geen motorscooter waarmee je op vakantie gaat. Toertochten in Nederland zijn goed te doen. Wel van de snelweg blijven dan. Hij is er wel snel genoeg voor, maar binnendoor is gewoon lekkerder.’
Jordi Lansdaal – Over de BMW C 400 X
‘Ik rijd Kymco Downtown 300, maar die gaat een keer weg. En zo’n BMW C 400 X vind ik er heel lekker uitzien. Wat deze motorscooter goed doet? Je rijdt er mee weg alsof je er al jaren op zit. Zo vertrouwd en vanzelf. Door zijn brede bandjes stuurt-ie ook als vanzelf de bocht in. Soms iets té naar mijn gevoel. En dan bocht-uit. Zoals het 400cc-blok oppakt en heerlijk toeren opbouwt. Dat is genieten. En die joggle op het stuur waarmee je door het menu scrollt? Doordacht, slim en eenvoudig. Overigens zit er een goed afleesbaar display op de GT. En daarbij: de C 400 X verbruikt zo’n 1 op 25 à 30. Soms dacht ik dat ik op een elektrisch voertuig zat. Zo stil en soepel. Met m’n 1,86 meter zat ik wel net met mijn hoofd in de wervelingen.’