Bijna 3.000 kilometer in een lang weekend. Je kunt het je bijna niet meer voorstellen, maar tussen Kerst en Nieuwjaar reden we de eerste, echte langeafstandstest met de nieuwe BMW R 1300 GS, bij temperaturen tot wel 10 graden onder nul! En tijdens onze trans-Europese rally reed de kerstman mee. In de bagagerol!
Tekst en foto’s: Jochen Persy
Het is de week van de kerstman. Een vrij weekend staat voor de deur, zonder verplichtingen, en de nieuwe BMW R 1300 GS staat werkloos in de parkeergarage van ons kantoor. Zuid-Duitsland ligt op z’n gat vanwege sneeuwval, het treinverkeer ligt stil vanwege de weersomstandigheden, de winterdiensten werken dag en nacht – kortom, perfect motorweer! Op maandagochtend, of eigenlijk zondagavond, moet de motor terug zijn, de vroegst mogelijke vertrekdatum is donderdagavond. Een geweldige kans om te ontdekken wat deze veelgeprezen ‘Super GS’ kan in de klassieke langeafstands-autosnelwegmodus. Zodat de potentiële klant niet in het duister hoeft te tasten en de bestelbon met een gerust hart kan invullen en ondertekenen.
Het reisplan
Omdat de Kerstman dit jaar mijn drie kinderen geen cadeautjes had gebracht, was het duidelijk dat ik moest helpen en persoonlijk ingrijpen. Hieruit ontstond een zeer interessante ‘Bahnburner-tocht’. Eén dochter werkt in Wenen, de zoon studeert in Nice en mijn derde kind studeert en werkt in Weingarten, in Oberschwaben. Dus de route is gepland: Stuttgart-Wenen-Nice-Weingarten-Stuttgart. Dat is ongeveer 3.000 kilometer.
Passend bij het winterweer staat de standaard GS klaar in de kleur Lightwhite uni. Gelukkig heeft BMW het testmodel voorzien van het comfortpakket. Dit bevat een elektrisch verstelbaar windscherm, een passagierspakket met een grotere bagagedrager en een middenbok. Elektrische zadelverwarming en verwarmde handvatten zijn ook aan boord. Met iets meer dan 3.000 km op de teller is de motor nog helemaal vers. De BMW is voorzien van Metzelers Allround Touring Next 2-banden.
Test 2024 BMW R 1300 GS: heerlijke brok techniek
Als je 3.000 kilometer gaat rijden, met verwachte temperaturen van -10 tot +15 graden, is het belangrijk om voor elke situatie de juiste kleding bij je te hebben. Als basis heb ik een textielpak van Held. Die bestaat uit het drielaagse Carese-jack en de Torno-Evo-broek. Ook aan boord zijn de Held ‘Air n Dry 2’-handschoenen inclusief bijpassende zijden binnenhandschoenen. Voor de extreme kou heb ik ook nog een paar oude handschoenen met drie vingers bij me, een Zweedse motorbroek uit de jaren zestig en een werkjas van Kübler. Een zeer winddichte systeemhelm van Shoei en oudere BMW-endurolaarzen met dikke wollen sokken maken de outfit compleet.
Stuttgart – Wenen 670 km
Blik op de snelweg
Dat de GS 1300 een geweldige motor is, kon je lezen in de media. De berichten betroffen vaak eerste, positieve rij-indrukken. Dus is het nu tijd om die positieve indrukken op de lange afstand te bevestigen. Of niet natuurlijk. De eerste paar kilometer op de snelweg richting Ulm en München zorgen voor echt plezier en opwinding – als er maar niet zoveel auto’s waren: de nieuwe GS wil namelijk knallen! Bij 7.000 toeren in de zesde versnelling staat er 200 km/u op de teller, bij 8.000 zijn het er 230 … en dit alles zonder stress en ongelooflijk soepel. En de motor wil nog steeds meer!
Het hogere windscherm houdt je in een windstille bubbel en relativeert de soms hoge snelheden. Als je je arm ongeveer tien centimeter van het einde van het stuur naar buiten beweegt bij 160 km/u, wordt deze met kracht naar achteren getrokken. Ik kan op dit punt alvast verklappen dat naar mijn mening het windscherm de gaafste eigenschap van deze geweldige motor is. Zelfs bij vol gas is er weinig druk op het bovenlichaam, geen pekelnevel op de helm en de rijdersuitrusting inclusief zwarte bagagetassen hoeft na de hele rit niet apart gereinigd te worden. Top.
Dankzij de luchtgeleiding van de ‘onderkant’ van de GS ontstaat er ook geen spray aan de achterkant, de motor en bagage blijven schoon. Dit komt door het aerodynamische ontwerp van de spoilers van de middenbok, het achterste, binnenste spatbord en de ‘dubbele’ achterste wielkast. Hulde aan de slimme aerodynamici van BMW – echt goed gedaan! Als je dan ook nog eens kijkt naar het slanke uiterlijk van de GS in verhouding tot het geweldige windscherm, vraag ik me serieus af waarom andere motoren zulke uitbundige carrosseriedelen nodig hebben. Rijders langer dan 1m80 moeten het scherm in de ongeveer vier cm hogere gaten van de houder schroeven om vooral in het bovenste deel van de helm nog meer rust te krijgen.
Vanaf München wordt het donker op de snelweg en is het erg koud bij de eerste tankstop in Mühldorf am Inn, waar het tien graden onder nul is. Ik heb geen gevoel meer in mijn duimen, ondanks de verwarmde handvatten, en ze doen behoorlijk pijn. Ik voel de eerste tekenen van onderkoeling. Nu blijkt mijn oude kleding een echte gamechanger te zijn: handschoenen met meer luchtlaagjes inclusief zijden handschoenen, de oude Zweedse broek en alle drie lagen van Held inclusief de Kübler-jas – het historische laagjessysteem herstelt mijn rijvaardigheid. Tot aan Wenen rijd ik constant in de vrieskou, en in een met sneeuw bedekte bocht op de snelweg helpen de beschermengelen ter plaatse.
Het gebruik van de radargestuurde cruisecontrol op moeilijk terrein blijkt oncomfortabel. Bij licht remmen schakelt hij plotseling uit. Als het glad is, krijg je een onnodig slecht gevoel – en haast. Aangekomen bij het eerste tussenstation voel ik me ondanks acht uur rijden en kou nog steeds erg goed. Dankzij het windscherm, de verwarming en een geweldige zithouding brengt de nieuwe GS me veilig naar de Oostenrijkse hoofdstad; Kerstman nummer 1 is bij het Schönbrunn-paleis aangekomen.
Wenen – Nice 1.198 km
Autostrada dei Flori
De tweede etappe naar de Côte d’Azur bestaat uit twee delen. Als tussenstop voeg ik Chioggia toe, het kleine zusje van Venetië. Onderweg daar naartoe – door de Oostenrijkse bondsstaten Stiermarken en Karinthië bij opnieuw ijzige temperaturen – valt het lage geluidsniveau van de GS op de winterse en rustige snelwegen op. Zowel aan de uitlaat- als aan de inlaatkant is de grote allroadmotor veel stiller geworden. Vooral op langeafstandsritten is dit een positief aspect – en de buren thuis zullen het ook waarderen. Het geluid van de banden en de wind zijn daarentegen wel een beetje storend, maar het een lijkt het andere te veroorzaken. Het middelhoge zadel van de testmotor is comfortabel voor een rijder van 1m80, maar op mijn eigen GS zou ik het hoogste zadel kiezen – ga zeker proefrijden voordat je de GS koopt.
Na de overnachting in Chioggia gaat de oost-west passage van Italië verder. Vanaf Genua lokken eindelijk de bochten van de Autostrada dei Flori in de richting van Ventimiglia, bij vriendelijkere temperaturen. Vooral op de golvende en soms hobbelige stukken geef ik de voorkeur aan de rijmodus Road, omdat het comfort in de Dynamic-modus duidelijk slechter is. Een verschil met de oudere GS-modellen is dat de nieuwe een aanzienlijk betere wendbaarheid heeft. Op lange, snelle snelwegbochten rijdt hij als op rails, maar hij moet vaker dan bij de oudere GS-modellen licht worden bijgestuurd – maar dat is klagen op hoog niveau.
Na aankomst in Nice, na weer een enerverende rit, levert ik Kerstman nummer 2 af aan de Promenade des Anglais.
Nice – Weingarten 882 km
Over de Saint Bernardino
Er staat weer een koudere etappe op het programma – via Milaan en de St. Bernardino naar Weingarten in Oberschwaben, waar ik de derde chocolade-Kerstman aflever bij de eerbiedwaardige basiliek. Bij het bedienen van de schakelaars vallen twee aspecten op. Met dikke handschoenen is het aan te raden om de hendels iets verder uit elkaar te zetten, zodat de handschoenen niet vast komen te zitten tijdens het bedienen. De schakelaars zijn iets te fijnzinnig ontworpen. Zelfs met normale handschoenen druk je vaak per ongeluk op de claxon in plaats van de knipperlichten. Ook de knop voor groot- en dimlicht heeft naar mijn mening een onlogische plek en moet je bewust gezocht. Als je ’s nachts in het menu iets zoekt, tast je in het donker.
Test BMW R 1250 GS vs. BMW R 1300 GS: generatieclash
Op de snelwegen richting Milaan is het cruisen met de cruisecontrol en de radarondersteuning geweldig. Als je de snelheid op 150 km/u instelt, zoek je een dynamische Italiaan in een SUV en sluit je direct achter hem aan. Dankzij het automatisch bijregelen van het systeem zijn ontspannen en snelle stukken mogelijk in deze modus. Het is belangrijk om de afstandsfunctie op de kortste waarde in te stellen, zodat andere weggebruikers er niet tussenin kunnen rijden. Wat BMW bedoelt met de ECO-modus in de rijmodi, begrijp ik ook na bijna 3.000 km niet. In stadsverkeer heb je het gevoel dat je een motorprobleem hebt en op de snelweg voelt de modus keihard aan. Ik rijd het grootste deel van de kilometers in ‘Road’. Die voelt altijd goed en past bij het karakter van mijn reis.
De versnellingsbak werkt zeer onopvallend – zowel met als zonder schakelassistent. Dit maakt het ook gemakkelijk te bedienen voor beginners. Omdat ik geen koffers op de motor heb, maar wel een brede bagagerol, klim ik op de GS via de voetsteunen en zwaai ik mijn been over de genoemde bagagerol. Bij deze oefening bevalt de zeer degelijke en veilige zijstandaard me erg goed. De laatste rit van Weingarten terug naar Stuttgart is ronduit spectaculair – een lege snelweg, droog en warm. De nieuwe GS loopt als een trein. Van Ulm naar Stuttgart in minder dan een half uur – dat is pure adrenaline waanzin.
Conclusie langeafstandstest 2024 BMW R 1300 GS
Er staat niet veel op mijn GS-verlanglijst. De knoppen op het stuur verlichten zoals op een laptop voor gemakkelijker gebruik ’s nachts. Ook een zachtere afremming van de cruisecontrol zou prettig zijn. Kan er iets worden gedaan aan de rij- en windgeluiden? Het adaptieve licht irriteerde vooral ’s nachts in de mist vrachtwagenchauffeurs. Als je per ongeluk hard de achteruitkijkspiegel raakt, kun je ‘m zonder gereedschap niet meer bijstellen. In mijn geval betekende dit: bagage eraf halen, gereedschap onder het duozadel vandaan halen – laten we hopen dat er een slimmere oplossing is; dit probleem had ik veertig jaar geleden al met mijn oude Honda! Het kleine vakje op de tank met inklapbare usb-oplaadpoort voor de mobiele telefoon zou iets dieper kunnen zijn. Met een dikke hoes en een laadkabel kan de klep helaas niet meer dicht – eventueel moet het kleine, rubberen matje eruit.
Tijdens de rit heb ik tien keer getankt. Als je de motor beter kent, kun je de actieradius waarschijnlijk nog iets verder oprekken. Maar in de praktijk is het irritant dat het verder perfecte display steeds aandringt om te tanken. Na maximaal driehonderd kilometer stond er: tanken. Hier zou iets meer tankinhoud of betere planningssoftware handig zijn om een grotere actieradius te krijgen. Desondanks heeft de nieuwe GS zich uitstekend bewezen in mijn langeafstandssnelheidstest. Windscherm, zadel- en handvatverwarming, zithouding, motor, versnellingsbak, remmen en chassis – ook onder deze omstandigheden allemaal perfect. Er was geen olieverbruik merkbaar. Elke avond kwam ik snel, ontspannen en veilig op mijn bestemming aan, ondanks de soms extreme temperaturen – wat kun je nog meer verwachten van een goede reismotor? In Beieren hebben ze met de nieuwste evolutie van de GS opnieuw de lat hoog gelegd!