Onder het motto ‘zo hoor je het ook eens van een ander’ nodigden we zeven lezers uit voor een test met de 2021 Harley-Davidson Pan America. Harley mag best tevreden zijn met de kritieken in de pers na de introductie van de eerste allroad-twin uit Milwaukee, nu is het tijd voor een volgende stap: motorrijders overtuigen van de kwaliteiten van de nieuwe reisenduro.
De doorsnee motorrijder, je kent ’m wel; maatje 43, vrouw, dochter, zoon. Heel gewoon, zelfs doodgewoon. Misschien heeft-ie wel een BMW R1250GS, een Honda Africa Twin of een Triumph Tiger. Het allroad-segment is immers één van de meest populaire op de motormarkt. Daar wil Harley-Davidson natuurlijk een graantje van meepikken. Dat doen ze met een compleet nieuwe motor. Voor Harley dit keer geen update of een stijl-aanpassing. Ook al kreeg de Pan America zeer veel positieve commentaren, als je nieuw bent, willen de mensen meer weten. Uit nieuwsgierigheid, maar ook omdat een nieuwe motor alles te bewijzen heeft.
Lees ook: Eerste test 2021 Harley-Davidson Pan America Special
Leuk extraatje
Enter de Pan America-lezerstest, waarin we zeven lezers de kans geven om er een dag mee op pad te gaan. Dit in gezelschap van de spilfiguren van Harley-Davidson Benelux en met een voorrijder, die ervoor zorgt dat het avontuur in het centrum van het land te behappen blijft.
Leuk extraatje: de testrijders voor één dag mogen niet zomaar een ritje gaan maken. Er zijn ook video-opnames en fotosessies gepland. Wie testrijder wil zijn, kan beter maar meteen met de minder leuke kanten van de baan worden geconfronteerd, zoals een keer of tien heen en weer rijden voor de lens van de fotograaf. Of een schijnbaar achteloos praatje houden voor de camera, aan de rand van een kanaal. Afhankelijk van het medium waarvoor je schrijft, kan daar ook nog een gepatenteerde fotopose bij komen. Zo bestond er vroeger in de motorjournalistiek zoiets als een Coen Verburg-foto. De eerste hoofdredacteur van MOTO73 stond zo vaak op de foto, terwijl hij naar een of ander gebouw of landschap wees, dat de pose naar hem werd vernoemd. Zover hebben we het dit keer niet laten komen. Gewoon is soms al extreem genoeg.
Realistische route
We rijden een route van bijna honderd kilometer, maar die blijkt toch ruim vier uur te duren. Heen en weer rijden voor foto’s, video-opnames en wat drone-shots dragen nooit bij aan een hoge gemiddelde snelheid. Het mooie aan de uitgestippelde route is dat ze niet beantwoordde aan het cliché. Geen militair domein, waar je zou kunnen vermoeden dat je midden in een zware Dakar-etappe zit, en al evenmin uitdagende hellingen. Nee, deze route staat heel dicht bij het gebruik dat je als doorsnee allroadrijder tijdens dagelijks gebruik voor de wielen krijgt geschoven: een paar dorpskernen, secundaire wegen, een slingerbaantje door een mondaine buurt, een dijkje of twee en een stukje snelweg. Geen droomrit, maar een realistische route die het bij iedereen toelaat om een al even realistisch beeld te schetsen van de Pan America als motor in de Benelux. We hadden hem bijna omgedoopt tot Pan Amsterdam…
Harley-Davidson Pan America Adventure toertest video
Een video van deze dag check je hier.
Sterk debuut
In de diverse quotes lees je wat de nieuwbakken testcrew ervan heeft gevonden. Harley en Motor.NL zorgen nog voor een barbecue achteraf, creëren sfeer met een bandje dat een meer dan gemiddelde gastdrummer over de vloer heeft en dat is de opmaat voor een aantal gezellige babbels in Garage29. Een mens zou voor minder positief op een eerste dag als testrijder terugkijken, maar de basis van het goede gevoel is de positieve indruk die de Pan America bij al de deelnemers heeft nagelaten. Zonder dat smaakt de worst toch minder goed en klinkt de band minder mooi.
Samengevat komt het erop neer dat iedereen bewondering heeft voor het feit dat Harley-Davidson als complete nieuwkomer in deze klasse erin slaagt om zich van meet af aan tussen de gevestigde waarden van de klasse te plaatsen. Een sterk debuut!
Met dank aan de testrijders Jean-Paul Blok, Roland Bulder, Jan den Hartog, Ruud Roijmans, Gerard Stolker, Marc Tholen en René van Vegten.
Standaard en S
De zeven deelnemers van de Pan America Adventure toertest zijn op stap geweest met evenzoveel Harley-Davidson Pan America’s (meer zou moeilijk geweest zijn) in zowel het standaardmodel als de S-versie. Die laatste heeft onder andere draadspaakwielen, een middenbok, het ARH-systeem met variabele rijhoogte, het ‘bar and shield’-logo, een uitgebreid(er) elektronicapakket, semi-automatisch gestuurde elektronische ophanging. Dit alles voor een bescheiden meerprijs van € 2.000,-. Geloof me maar als ik je zeg dat de individuele onderdelen veel meer kosten dan dit prijsverschil.
Vraag is dus eerder of deze onderdelen van belang zijn voor de potentiële koper. Van de zeven nieuwbakken testrijders zijn er twee die achteraf hebben laten weten dat ze de meerwaarde hebben gezien, maar dat de standaardversie al ruimschoots hun verwachtingen inloste. Ook goed.
‘Ik wilde met de Harley rijden om te kijken wat de mannen uit Milwaukee hebben neergezet. Ik ben aangenaam verrast. Dit is hun eerste model bij de allroads en ze zijn direct mee met de top.’ – Marc Tholen ‘Dit is me honderd procent meegevallen. Ik wist niet wat te verwachten van de Harley, maar ik kan ’m echt aanprijzen!’ – Rene van Vechten ‘Het was even aanpassen, maar de motor went snel. 1250 cc, 152 pk en toch is dit geen enge motor. Hij is gemakkelijk en vergevingsgezind.’ – Roland Bulder ‘Alles klopt!’ – Jan den Hartog ‘Ik heb altijd met een boxer gereden, maar ik ben verrast hoe goed deze is.’ – Jan-Paul Blok ‘Ik was nieuwsgierig naar het blok en naar de zithouding. Beide zijn echt prima!’ – Gerard Stolker Ik reed het laatste stuk met de persoonlijke instelling qua rijmodi. Dat was perfect voor mij. Ik voel een heel duidelijk verschil in de verschillende modi die Harley aanbiedt.’ – Ruud Roijmans.