Wat ooit Harleys meest vooruitstrevende modellenlijn was, behoort inmiddels tot het verleden. Was de gespierde V-Rod in al zijn varianten zijn tijd wellicht te ver vooruit? Om dat te onderzoeken gaan we op pad met een dikke 2016 VRSCDX Harley-Davidson Night Rod Special.
Noem het een moddervet geluid, noem het takkeherrie. Je hebt in beide gevallen gelijk. De droge harde klappen uit het 2-in-1 boordkanon van deze Harley-Davidson Night Rod Special zorgen gegarandeerd voor blikken van bewondering of ontsteltenis.
Hoe anders is de omschrijving in een test uit 2012 met een V-Rod Muscle en een Harley-dubbeltest-video met een Night Rod uit 2016 waarin men oordeelt dat een beetje meer blaf geen kwaad had gekund. ‘Problem solved ‘ dus, met dank aan de stage 1-demper van de firma Vance&Hines. Subtiel is het allemaal niet, maar dit is dan ook een brute motor die vanaf het eerste moment je innerlijke hooligan aanspreekt.
We testen sinds 1973 motoren. In deze rubriek hebben we oog voor de beste motoren van weleer, die nu vaak voor een prikkie in de showroom staan. Wat kosten ze nu en hoe rijden ze naar de huidige maatstaven? Deze keer de Harley Night Rod Special.
Harley-Davidson Night Rod Special: pracht van een blok
Niet dat de Harley al dat geweld nodig heeft, want ook nonchalant rustend op zijn standaard eist deze donkere, lage en langgerekte motor met dikke achterslof al alle aandacht op. Het is overigens niet alleen een kwestie van een dik geluid en gespierd uiterlijk in ‘Charcoal denim’. De Nightrod maakt zijn stoere uitstraling waar.
Triumph Speed Triple – weerzien
De in samenwerking met Porsche ontwikkelde vloeistofgekoelde 60 graden 1250 cc V-twin met dubbel bovenliggende nokkenassen is namelijk een pracht van een motorblok. Visueel en qua prestaties. Het soepel lopende blok is constant bij de les, pakt heerlijk fel op en klimt gretig in de toeren. Ook de zesversnellingsbak is goed voor elkaar, want schakelen gaat licht en trefzeker. De Night Rod oogt en voelt atypisch en welhaast wat futuristisch voor een Harley-Davidson. Dat vond men in het verleden ook en daar is anno 2021 nog niks aan veranderd. Dat de tank geen tank is maar de cover van de luchtfilterbox en dat de daadwerkelijke tank onder het zadel zit, benadrukt dat anders dan anders zijn nog wat extra.
Bakkes in de wind
De ergonomie van de Nightrod is des powercruisers dus steken armen en voeten vooruit. Toch staan je voeten niet al te ver naar voren en het stuur valt ontspannen in je breed uitgestoken handen. Alles onder controle met je bakkes in de wind en power zat onder je kont. Zo voelt dat ongeveer. Je zit niet alleen op, maar ook echt in het fijne zadel. Hoe die je derrière ondersteunt is een applausje waard. Samen met de lage, lange en uitgerekte bouw betekent dit dat je knoerthard van je plek af kunt gaan zonder dat je bang hoeft te zijn voor een stuur op je neus of een wegglijdende bips. Dat alles draagt behoorlijk bij aan het ‘badass‘-gevoel dat deze motor je geeft.
Eenmaal onderweg betaalt de lage massacentralisatie zich uit. De Night Rod voelt stabiel en solide en ik durf zelfs te zeggen strak. Ook in de bochten, waarbij het op het gas de bocht uitrollen elke keer een cadeautje is. De upside-down voorvorken voelen wat aan de zachte kant maar in de praktijk werkt het prima, op wat duiken bij harder remmen na. In 2016 merkten de mannen van Motor.NL al op dat de grondspeling ruimhartiger is toebedeeld dan bij veel andere Harley’s. Dus kun je toch aardig de bocht inhangen zonder vonkende stepjes en blijven de schaamrandjes op de dikke achterband binnen de perken.
Die Michelin Scorcher-band is overigens vrij sportief en houdt het liever droog. Op een vochtig wegdek wil de band bij wat steviger accelereren al vlot gaan spinnen. Oppassen in natte omstandigheden dus. Maar ach, als het regent zie je meestal toch al niet zo veel Harleys, om maar even een stereotype uit de kast te trekken.
Vette brute brulaap
Na een aantal uren op de Night Rod vraag ik me af of de V-Rod niet veel te vroeg is gekomen en daardoor minder goed op waarde is geschat. De conservatievere Harley-adepten vonden en vinden vooral dat ‘echte’ Harleys luchtgekoeld moeten zijn. ‘Wat moet je met zo’n waterkoker?’, was een veel gehoorde opmerking toen eerste VSCR V-Rod verscheen in 2001. En toen de V-Rod-bloedlijn met stille trom verdween in 2017, zijn er ook maar weinig traantjes gelaten.
Maar zoals Bob Dylan 56 jaar geleden al zong: ‘The times they are a changing’. Nu Euro 5 de laatste pure luchtkoelers bij Harley de das om heeft gedaan, het merk met de Livewire inzet op elektrisch rijden en de langverwachte en vloeistofgekoelde Pan America er nu echt komt, leven we inmiddels wel in een andere tijd. Een tijd waarin de Night Rod eigenlijk beter lijk te passen dan in het verleden.
Dubbeltest Harley-Davidson FXDR 114 vs. Triumph Rocket 3R: Straatracers
Zo is het niet ondenkbaar dat De V- en Night Rods over enige tijd geroemd zullen worden als de ‘godfathers’ van alle vloeistofgekoelde Harleys die de toekomst gaat brengen. En als dan als motorfiets aan je kleeft dat je bent ontwikkeld met hulp van een autofabrikant,. kun je het slechter treffen dan Porsche, niet?
Pin me er niet op vast, maar die unieke eigenschappen kunnen zomaar betekenen dat je op deze toch al vrij waardevaste motorfiets nog maar weinig afschrijft. Niet verkeerd, gezien de vraagprijs van net geen 20 mille. Los van die stevige prijs is deze uitgesproken en verbaal aanwezige motorfiets zeker niet voor iedereen. Maar ben je in voor een onbeschaamd vette brute brulaap van een Amerikaanse powercruiser en ben je bereidt opgestoken middelvingers lijdzaam te ontvangen dan zou ik zeker even langsrijden bij Harley-Davidson Amsterdam om dit beest te aanschouwen.
Of: plan in verband met Covid-19 wel eerst een afspraak in.
Voorganger
VRSCD Night Rod 2006 – 2008
De donkere Night Rod onderscheidde zich in 2006 duidelijk van de kenmerkende zilveren V-Rods van de eerste generatie. Door de ‘mid-controls’ had deze Night Rod een actievere zithouding. In z’n laatste jaar ging het blok van 1131 cc naar 1250 cc.
Inspiratiebron?
Pan America
Is Harleys nieuwe blok in de Pan America gebaseerd op de krachtbron uit de V-Rod? Qua naamgeving zitten er slechts drie letters verschil tussen het oude ‘Revolution‘- en de nieuwe ‘Revolution Max’-aggregaat. Beide zijn vloeistofgekoelde 1250 cc, 60 graden V-twins met dubbel bovenliggende nokkenassen. De Revolution Max is dan wel weer Euro5-proof en zo’n 20 pk sterker. Harley zelf rept er met geen woord over, maar het lijkt duidelijk waar de Pan America wat betreft zijn krachtbron de inspiratie vandaan heeft gehaald.
Over de verkopende partij
Aan de noordwest kant van de hoofdstad vind je op Jarmuiden 43 Harley-Davidson Amsterdam. Locatiemanager Mike van Groningen en zijn team van liefhebbers zorgen hier voor een relaxte en toegankelijke sfeer. Zo’n zestig Harley-Davidsons staan nieuw en gebruikt te blinken in de goed verzorgde, lichte en ruime showroom van deze Authorized Dealer. Voor onderhoud met garantie of (onderdelen voor) het personaliseren van je H-D ben je hier aan het goede adres. Een Harley huren is ook mogelijk evenals je Livewire opladen. En op de eerste verdieping kun je struinen tussen een ruim assortiment aan kleding en officiële H-D merchandise, van koffiemok tot pothelm. Kun je gelijk een passende outfit of leuk cadeau uitzoeken.
Hoeveel mag de Harley-Davidson Night Rod Special kosten?
Voor een prikkie een Night Rod of V-Rod scoren kun je gerust vergeten. Door prijzige accessoires en uitgevoerd customwerk, ligt de tweedehandsprijs in een aantal gevallen zelfs (ver) boven de toenmalige nieuwprijs. In die categorie staan ze te koop met prijskaartjes boven de 30 mille. Ga je op zoek naar een niet of weinig aangepaste Rod kom je er al vlot achter dat die ook niet goedkoop zijn. De vraagprijs voor modellen tussen 2002 en 2005 ligt zo tussen 7,5 en 10 mille. Daarna gaan de prijzen rap omhoog waarbij de kilometerstand niet zoveel uit lijkt te maken. Hou vanaf modeljaar 2007 rekening met een prijs boven de tienduizend euro. Kom je uit bij modellen na 2014 dan liggen de prijzen zo tussen de 15 en 20 duizend of meer. Bij dergelijke bedragen is een beetje garantie natuurlijk wel zo lekker. Heb je daar geen behoefte aan, dan zijn er maar beperkt particuliere aanbieders te vinden waarmee je handjeklap kunt doen. In ieder geval is het goed om te weten dat