Eerste test RGNT Scrambler en RGNT Classic. Zweden staan erom bekend alles net dat tikkeltje anders te doen. Zo ook in dit geval, met elektrische motorfietsen. RGNT – spreek in het Engels uit als Regent – is een jong elektrisch premiummerk en introduceert de 2.0-versies van haar Classic en Scrambler. Op zoek naar klasse, stijl en rust in de drukke straten van… Parijs.
We gaan met een reden richting de Franse hoofdstad, en dus niet naar Stockholm, Göteborg of Kungsbacka, waar het hoofdkantoor van RGNT Motorcycles is gevestigd. Het merk introduceert in hartje Parijs een fysieke winkel die in Europa moet dienen als de ‘flagship store’. Op zo’n elektrofeestje kunnen we natuurlijk geen nee zeggen.
Test 2022 BMW CE 04: Kunst met karakter
RGNT verkoopt sinds het ontstaan in 2019 twee modellen: de RGNT Classic en de Scrambler. Die namen zeggen exact wat voor soort motoren het zijn en ze hebben ook bijna alle eigenschappen die je bij zulke motoren verwacht: spaakvelgen, een ronde koplamp, een lang en plat zadel, een ronde benzinetank en een eenvoudig frame. Het grote verschil zit ’m uiteraard in de power unit. Dat is op deze twee machines een 28,6 pk (21 kW) sterke elektromotor met een batterij van 9,5 kWh, die je van twintig tot tachtig procent in drie uur kunt opladen. Het rijbereik zou 150 kilometer moeten zijn en de topsnelheid 120 km/u, waarmee we ook al meteen het gebruik van deze RGNT’s kennen: de binnenstad.
RGNT Scrambler & Classic: gashendel voor gas én rem
In de drukte van Parijs is het een zegen om met de RGNT’s onderweg te zijn. En dat heeft verschillende redenen. Ze zijn smal, licht (160 kg), superwendbaar en dus ideaal om auto’s voorbij te steken of te filefilteren. De elektromotor levert voldoende power om aan het verkeerslicht stevig te vertrekken. Het is een enorm groot voordeel van elektrokracht en nergens werkt het beter dan optrekken van verkeerslicht tot verkeerslicht. Bovendien zijn de machines kinderlijk eenvoudig te bedienen. Een hendel voor de voorrem, een hendel voor de gecombineerde voor- en achterrem, en een gashendel. Dus niets aan je voeten. In het begin wat vreemd, maar het went snel. Je hebt echt het gevoel op een fiets te zitten. Er is echter nog iets speciaal aan de (rechter)hand. Het gashendel kan ook tegengedraaid worden om weer energie in de batterij te pompen. Daardoor ga je je remmen nog minder gebruiken en kun je in bijna alle situaties – tenzij je echt hard moet stoppen – enkel en alleen met het gashendel spelen om op te trekken en af te remmen. Ook hier geldt weer: in het begin wat vreemd, maar doe het twee keer en je hebt het spelletje door.
Speaker voor geluid
Op de RGNT Scrambler en RGNT Classic heb je het gevoel met iets kwalitatief onderweg te zijn. Er is niets dat kraakt, piept of lawaai maakt. Ook de elektromotor – in het achterwiel – is fluisterstil. In de nabije toekomst zal er een kleine speaker toegevoegd worden om enig soort van geluid bij lage snelheid te maken. Over de voorvering zijn we minder tevreden. Die voelt nogal basic en haperend aan, terwijl de achtervering veel te strak staat. Punten die nog aangepakt kunnen worden, alvorens de productierun start van de eerste van in totaal vijftig exemplaren. Als de Zweden in de tussentijd nog de puntjes zetten op hun ontbrekende RGNT-klinkers, dan kan de hoge prijs van € 14.495,- voor de Classic, en nog eens 1.000 euro meer voor de RGNT Scrambler al wat meer gerechtvaardigd worden.