maandag 25 november 2024

Eerste test 2021 Royal Enfield Meteor 350

Royal Enfield heeft de ambitie om de grootste worden in het middensegment. Aan de lichtere kant daarvan schijnt nu een nieuwe ster aan het firmament. Of eigenlijk een hemellichaam: zie hier de 2021 Royal Enfield Meteor 350.

Met 20,2 pk en 27 Nm koppel is deze 350cc-eencilinder cruiser natuurlijk niet in de markt gezet voor de gemiddelde scheurneus. Voor wie dan wel, vraag je je af? Nou, tijdens de officiële introductie van de Royal Enfield Meteor 350 in Rotterdam blijkt dat daar goed over is nagedacht. Ongehaaste beginners, heropstappers en studenten ‘on a budget’, die de kenmerkende Royal Enfield-eencilinder ‘thump’ kunnen waarderen, vormen de doelgroep. Maar ook rijders die een overstap overwegen van het nog lichtere werk (lees: 125 cc) naar een iets substantiëlere motor. Dat zijn dan waarschijnlijk ook degenen met een voorliefde voor retrostyling en techniek in een eenvoudig modern en elegant jasje. ‘Simple but refined’, noemen ze dat bij Royal Enfield.

2021 Royal Enfield Meteor 350: leverbaar in drie varianten

De 2021 Royal Enfield Meteor 350 is leverbaar in drie varianten. De instapper is de Fireball. Die blijft strak 1 euro onder de grens van vijf mille en is verkrijgbaar met rode of gele tank. Tijdens de introductie waren er geen Fireballs beschikbaar. Jammer, want op basis van de foto’s sprak diens meer basic en rauwe uitstraling me stiekem het meeste aan. De Stellar Black is het matzwarte tussenmodel en kost € 5.249,-. Daarvoor krijg de buddyseat een rugleuning en de eenpitter ademt uit door een verchroomde pijp en demper. Ook heeft de tank een verchroomd embleem in plaats van een sticker. De Supernova is het vlaggenschipmodel en is gehuld in een metallic lichtblauw of bruin two tone kleurenschema met bies op de tank en zijkapjes. Prijs: € 5.399,-.

Daarvoor krijg je ook nog een klassiek doorzichtig ruitje waar je achter kunt duiken als je plat op de tank de topsnelheid van rond de 125 km per uur wilt bereiken. Onderhuids zijn de drie varianten verder hetzelfde.

De enkele teller met analoge snelheidsaanduiding is nog best uitgebreid uitgevoerd met in een ouderwets digitaal schermpje onder andere een versnellingsindicator en een goed afleesbare benzinemeter. Die ga je waarschijnlijk erg langzaam terug zien lopen. Officiële verbruikscijfers zijn er nog niet, maar de ‘oude’ Royal Enfield Classic 500cc-eenpitter deed lachend 1 op 30. Deze modernere 350cc-krachtbron zal je waarschijnlijk nog aardig wat kilometertjes verder brengen op een liter peut.

2021 Royal Enfield Meteor 350

Relaxte kilometers

Dat zullen vooral relaxte kilometers zijn. De Meteors motto ‘cruise easy’ is uitstekend gekozen. Het is ook geen motor om hard mee te willen rijden. Kan simpelweg ook niet. Het lange-slagblokje loopt het mooist wanneer je de vijfbak op tijd omhoog tikt. De plof uit de nog verdacht goed hoorbare pijp klinkt dan het beste. Toch draait de volledig nieuw ontwikkelde krachtbron verrassend gemakkelijk en met zeer weinig trillingen in hogere toeren. Snelweggebruik is dus mogelijk. Verwacht echter niet dat je met een draai van de pols in een flits een sliert caravans inhaalt, want eenmaal op snelwegsnelheden heeft het blokje niet veel meer over. Op B-wegen en in de stad is de 2021 Royal Enfield Meteor 350 duidelijk beter op zijn plaats.

Met de lage zit van 76,5 cm kan vrijwel iedereen de voeten plat op de grond krijgen. De zithouding is echt ontspannen met de benen en armen in een prettige hoek. De Meteor stuurt licht, speels en gemakkelijk. Het viel me alleszins mee hoe schuin je nog kunt gaan, voordat de stepjes het asfalt strelen, maar het blijft natuurlijk wel een cruiser. De enkele remmen en schijven voor en achter van ByBre (by Brembo) met ABS voldoen prima voor normaal gebruik.

Conclusie 2021 Royal Enfield Meteor 350

De Royal Enfield Meteor 350 is een motor die niemand zal intimideren. Juist door zijn beperkte vermogen, formaat en toegankelijke ergonomie is het dan weer wel een motor die kan inspireren. Om te gaan motorrijden om precies te zijn. Want alles aan deze machine is behapbaar en vriendelijk. Spreekt de retro-cruiserstijl je aan en zoek je eenge makkelijk te rijden en goed aan de hand te manoeuvreren lichtere motor die je nooit zal overweldigen? Dan kan ik je een proefrit op deze betaalbare en sympathieke stamper van harte aanraden.

Pluspunten 2021 Royal Enfield Meteor 350

Prijs, toegankelijkheid, relaxte zithouding, zuinig, mooi geluid, Tripper-navigatie

Minpunten 2021 Royal Enfield Meteor 350

Snelweggebruik beperkt

Klaar voor de trip

Naast de gewone tellerunit zit op de Meteor een Tripper. Dit bolletje met klein kleuren lcd-schermpje werkt met navigatie van Google Maps. Om ’m te gebruiken installeer je eerst de gratis Royal Enfield Tripper-app op je telefoon. Daarna connectie maken via Bluetooth, bestemming en eventuele tussenpunten invoeren en klaar. Met behulp van een teruglopende afstandsaanduiding en van groen naar rood kleurende pijlsymbolen wijst de Tripper je waar je heen moet. Je telefoon kun je tijdens het rijden dus weer in je zak stoppen.

2021 Royal Enfield Meteor 350

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen