Eerste test 2021 KTM 1290 Super Adventure S. KTM noemt de nieuwe 1290 Super Adventure S de ultieme prestatiegerichte avonturenfiets. Dat belooft alleen al op papier veel goeds. De indrukwekkende specificaties staven het statement van KTM: 160 pk, 138 Nm, wendbaarder dan voorheen en uitgerust met radar voor het Adaptive Cruise Control-systeem.
2021 KTM 1290 Super Adventure S: blok
Euro5 slechten is allemaal niet zo spannend, maar het is anno 2021 simpelweg noodzakelijk. KTM flikt het zonder al te veel bijkomende ‘schade’. Het topvermogen blijft gelijk aan voorheen, alleen het koppel ligt 2 Nm lager. KTM heeft serieus werk gemaakt van het koelsysteem. Dat bestaat nu uit twee losse radiateurs die samen met het vernieuwde plaatwerk de warme lucht wegvoeren van de berijder. De versnellingsbak is aangepakt zodat de quickshifter soepeler zijn werk doet. Voor de kilometervreters is het fijn om te weten dat de motorfiets slechts om de 15.000 kilometer om een beurtje vraagt.
Eerste test 2021 Yamaha MT-07: Charmante cycloop
Ergonomie
Voor diezelfde kilometervreters is het fijn om te weten dat het zadel twintig millimeter lager staat. Naar keuze zit je 840 of 860 boven het wegdek. Het stuur staat vijftien millimeter verder naar achter voor een compactere zitpositie. De 23-litertank loopt ver naar beneden door. Dat verlaagt het zwaartepunt en tegelijk is de benzinetank zo breed dat het de bestuurder goed uit de wind zet. Dat geldt ook voor het nieuw ontworpen windscherm dat over een afstand van 55 millimeter is te verstellen. Nu het toch over millimeterwerk gaat: de swingarm is langer voor een stabielere acceleratie. Dat vertaalt zich niet in een langere wielbasis (1557 mm), dus ergens moet KTM die afstand hebben teruggewonnen.
2021 KTM 1290 Super Adventure S: elektronica
De elektronica is des KTM’s ready to race. De traction control grijpt bijvoorbeeld minder hard in dan voorheen. Het systeem houdt rekening met de hellingshoek en dat geldt vanzelfsprekend ook voor het ABS. De motor beschikt over vier standaard rijmodi: Rain, Street, Sport, Offroad en, optioneel, Rally. Grote nieuwkomer is de adaptieve cruise control van Bosch. Met behulp van radar past het de veilige afstand tot opkomend verkeer aan op basis van vijf niveaus. Om alles te bedienen heeft de 1290 Super Adventure S nieuwe schakelaars op het stuur. Alle gekozen opties lees je terug op het nieuwe 7” TFT-scherm (was 6”). Anno 2021 koppel je die vanzelfsprekend moeiteloos me een smartphone.
Vering
Bij de vering mag KTM’s stalgenoot WP aan de bak. Het resulteert in semi-actieve demping aangestuurd door een 6D-sensor die werkelijk elke beweging van de motorfiets registreert en de demping daarop aanpast. Neem je zelfs daar geen genoegen mee dan levert WP als extra het Suspension Pro-pakket. Dat biedt extra demping voor de voorvork en de schokdemper, is goed voor een automatische veervoorspanningafstelling en het levert de optie op om antiduik in of uit te schakelen. De nieuwe 1290 Super Adventure S is vanaf maart verkrijgbaar.
Derde generatie KTM’s dikste allroad
Na de 950 en 990-modellen was de 1190 Adventure in 2013 de eerste KTM avonturenfiets met een cilinderinhoud van meer dan een liter. Het LC8 blok – afgeleid van de RC8-sportfiets – vormt nog altijd de basis voor de huidige modellen. De eerste generatie 1290 duikt twee jaar later op. De cilinderinhoud van de 1290 Super Adventure groeit naar 1301cc. Die eerste generatie is al goed voor 160 pk en is een pak elektronischer dan al zijn voorgangers bij elkaar. In 2017 krijgt de Adventure-serie familie uitbreiding met de S- en R-variant.