Met de GSX-8S doet Suzuki weer volop mee met de middenklasse nakeds. Een motor die van de grond af is opgebouwd, met onder andere een nieuw blok en een fris ontwerp, moet de SV650 doen vergeten. Maar is dat wel zo? Want die SV650 blijft nog steeds te koop, ondanks zijn leeftijd. Heeft die oude rot nog bestaansrecht naast zijn veel modernere broer? We zoeken het uit in een rechtstreeks duel.
Concept & ontwerp
Om te beginnen; mag je de SV650, die in deze laatste gedaante al sinds 2017 bestaat, en de nieuwe GSX-8S wel broertjes noemen? Want een SV en GSX zijn in basis twee verschillende concepten. Dat uit zich duidelijk, want waar de SV een opvallend trellisframe heeft dat de V-twin als het ware omsluit, doet de GSX het met een bijna onzichtbaar stalen hoofdframe en een gloednieuwe paralleltwin. Daarnaast is het ontwerp van beide machines ook compleet anders. De SV650 lijkt een samenspel van een scherp/modern achterste en een retro voorkant met de ronde koplamp, die trouwens nog een ouderwetse halogeen is. De Suzuki GSX-8S volgt duidelijk een moderner en agressiever ontwerp. Scherpe lijnen, een neerwaarts kijkende voorkant met kleine ledlichten, opvallende kleuren… Het lijkt wel een Kiska-ontwerp! Spuit hem oranje, plak er KTM-badges op en je zou het nog geloven ook. Kijk ook eens naar die joekel van een uitlaat op de SV tegenover de Arrow op de GSX-8S. Akkoord, dat is een accessoire, maar qua grootte is de originele uitlaatpijp zelfs nog een stuk kleiner. Zit je in het zadel van de SV, kijk je uit op een lcd-dashboard. Alle info staat er duidelijk op, maar het tft-kleurenscherm van de GSX is een stuk mooier en overzichtelijker. Richten we ons op de algemene afwerking, dan zit je in twee totaal verschillende werelden. De SV650 is best slordig, met kabeltjes en buizen die her en der uitsteken, zeker rond het motorblok. Op de GSX-8S is er meer moeite gedaan om het geheel zo netjes mogelijk te krijgen. Het is geen Triumph, maar er valt ook niets te klagen. Ons GSX-8S-testexemplaar was uitgerust met een officiële stickerset van Suzuki, waardoor hij er extra sportief en fris uitziet.
Duotest BMW F 900 XR vs. Honda NT1100 DCT: Tweestrijd der grootmachten
Hoewel de SV650 uitgerust is met Low RPM Assist en Easy Start, loopt hij op het gebied van elektronica achter. De GSX-8S beschikt ook over die functies en daarnaast ook over drie rijmodi, instelbare tractiecontrole, een quickshifter en een assist & slipperkoppeling. Mis je die zo enorm op de SV? Zeker niet, maar het maakt het motorrijden wel makkelijker, aangenamer en vooral veiliger. Tellen we alle voorgaande punten op, dan mag het duidelijk zijn dat de GSX-8S met de overwinning aan de haal gaat in dit eerste duel.
Rij-eigenschappen
Het uiterlijk van een naked bike is een van de belangrijkste aankoopargumenten. Als dat goed zit, gaat een potentiële koper voelen hoe de motor zich gedraagt op de weg. Loopt het blok lekker? Stuurt die fijn? Zaken die in dit segment veel belangrijker zijn dan comfort, uitrusting of bagagemogelijkheden. De SV650 was al van in het begin een geweldige stuurmachine. Hij gedraagt zich zeer neutraal, vergeeft makkelijk je stuurfouten en weet een goede mix te vinden van scherp sturen zonder dat het zenuwachtig wordt. Een machine die vooral makkelijk en licht te bedienen is. Geen wonder dus dat veel rijscholen kiezen voor een SV650 als lesmotor. Veel beter kun je niet zitten, al helemaal niet met de Low RPM Assist en Easy Start. Bovendien heeft hij door zijn frameontwerp een korte draaicirkel, waardoor manoeuvreren op lage snelheid een eitje is. En daar stopt het niet, want met zijn zadelhoogte van 785 mm kom je makkelijk met beide voeten op de grond. Je zit wel op een hard en dun zadel, wat na enkele uren minder prettig voelt als je niet voorzien bent van een derrière als Nicki Minaj. Aan de andere kant heb je dan wel weer zacht afgestelde veren. Een basic setje, waar je geen wonderen van moet verwachten. Zeker niet ondermaats, maar de SV650 zal er nooit de ‘Beste vering op een naked bike’-prijs mee winnen.
Je zou het hem niet meteen geven als je naar zijn sportievere uiterlijk kijkt, maar de GSX-8S is comfortabeler op iedere mogelijke manier. Hij heeft een aangenamere zitpositie, fijner zadel en betere veren. Het resultaat is dan ook een betere wegligging. Sportiever, dat ook, zonder dat het té hard of té extreem wordt. Suzuki heeft daar een goede balans in weten vinden. De GSX-8S is een zeer fijne stuurmachine waaraan je voelt dat er veel testwerk in geslopen is. Hij voelt zekerder op de weg dan de SV650, en daardoor is het de betere en aangenamere machine om mee te rijden. Zonder dat de remmen van de SV650 slecht zijn, presteren die van de GSX-8S ook weer beter. Het zal dus overbodig zijn om de winnaar in dit duel aan te duiden. 2-0
Prijs/pk-verhouding
Dé grote aantrekkingskracht van de SV650 is, naast de interessante prijs, het V-twin-motorblok. Een crème van een blok dat al vele jaren dienstdoet in verschillende Suzuki-modellen en met recht nog steeds geproduceerd wordt. Het blinkt uit in soepelheid en loopt heel verfijnd. Ook de versnellingsbak volgt die trend en schakelt superzacht, zelfs met minder dan 2.000 km op de teller. Wel lijkt de EU5 V-twin wat geknepen te zijn ten opzichte van de oudere EURO 4-uitvoering. Je mist duidelijk wat pit bij ieder toerental. Saai wordt het echter nooit met dit motorblok, al helemaal niet als het je eerste motor is.
De in theorie saaiere paralleltwin van de GSX-8S heeft een trucje in zijn mouw om de motorloop wat spannender te maken. Hij maakt gebruik van een 270-graden krukas om het gevoel van een V-twin na te apen. Geen onbekend trucje, want Yamaha heeft er de tweecilinder-MT-07 (en ook driecilinder-MT-09 en viercilinder-MT-10) mee grootgebracht. In de Suzuki is dat evenwel goed gelukt, met een motorblok dat mooi loopt en veel trekkracht bij lage toeren heeft. Dankzij de optionele Arrow-uitlaat klinkt het ook spannend, zelfs tegen het luide aan. Het GSX-blok heeft meer cilinderinhoud (+ 131 cc), meer kracht (+ 10 pk) en meer koppel (+ 14 Nm). Laat dat zeker geen vereisten zijn om een beter motorblok te hebben, maar in dit geval is het wel zo. Suzuki levert met dit blok een waar pareltje af. Daarbij valt ook de versnellingsbak onder de categorie ‘fijn’ en werkt de quickshifter goed. Niet heel goed, want hij mist wat verfijning. We hebben al betere gereden op een paralleltwin. Wat de GSX-8S dan wel beter doet dan sommige concurrenten, is de instelbaarheid van zijn elektronica. Switchen tussen de verschillende rijmodi of de tractiecontrole snel aanpassen gaat heel makkelijk en snel met de eenvoudige knopjes op het stuur. Een pluim voor het ontwerpteam om dit zo simpel en eenvoudig mogelijk te houden.
De GSX-8S lijkt dus ook in dit duel op een zuivere 3-0 overwinning af te stevenen, maar dan komt plots het prijskaartje in het vizier. Omdat het te makkelijk is om de laagst geprijsde motor met de overwinning te laten lopen, kijken we naar de prijs/pk-verhouding. De GSX-8S kost € 9.999 en heeft 83 pk. Dat maakt een verhouding van 120,5 euro die je betaalt per pk. De SV650 koop je voor € 8.099 en levert 73 pk. Een verhouding van 110,9 euro per pk. Een logisch resultaat, want de GSX-8S is uitgerust met meer elektronica en het is ook de nieuwere machine. Koopjesjagers gaan dus het best voor de SV650, die net geen 2.000 euro goedkoper is dan de GSX-8S, zonder al te veel te moeten inboeten op paardenkrachten. Een terecht punt voor de SV650: 2-1
Duotest Kawasaki Z900 SE vs Yamaha MT-09 SP
Conclusie duotest Suzuki GSX-8S vs. Suzuki SV650
Is de Suzuki GSX-8S de middenklasse naked bike die je moet hebben? Ja. Het is duidelijk een nieuwere generatie motorfiets ten opzichte van de stilaan verouderde SV650. Los van zijn prijs, doet hij alles beter. De GSX is moderner, beter uitgerust, heeft een levendiger motorblok, stuurt fijner, remt beter, is comfortabeler… Maakt dat de SV650 tot een echt mindere motor? Nee, absoluut niet. En laat dat heel duidelijk zijn. Als je begint met motorrijden raden we zelfs aan om eerst met de SV650 te beginnen en na een aantal jaar over te stappen naar een GSX-8S. Dat kan perfect. En je houdt 2.000 euro op zak. Je moet alleen wel houden van zijn ouderwets ontwerp en gebrek aan moderne snufjes zoals een tft-scherm. Heb je echter het geld om te spenderen en al wat jaren rij-ervaring? Ga dan resoluut voor de GSX-8S. Je zal er geen moment spijt van hebben.
Suzuki GSX-8S
Pluspunten
- Karakter motorblok
- stuurt heel fijn
- bedieningsgemak
Minpunten
- Uitgesproken design niet voor iedereen
- quickshifter mist verfijning
- prijsverschil SV650
Suzuki SV650
Pluspunten
- Soepelheid motorblok
- eenvoudig rijplezier
- allemansvriend
Minpunten
- Basic vering
- hard zadel
- nood aan een fris design
Foto’s: Mike Van Cleven
MOTOR | Suzuki GSX-8S | Suzuki SV650 |
---|---|---|
Type | vloeistofgekoelde twee-in-lijn | vloeistofgekoelde V-twin |
Cilinderinhoud | 776 cc | 645 cc |
Boring x slag | 84 x 70,0 mm | 81 x 62,6 mm |
Compressieverhouding | 12,8:1 | 11,2:1 |
Koppeling | natte multiplaat, A&S-koppeling | natte multiplaat |
Transmissie | zesbak | zesbak |
Eindoverbrenging | ketting | ketting |
PRESTATIES | ||
Maximaal vermogen | 83 pk (61 kW) @ 8.500 tpm | 73 pk (54 kW) @ 8.500 tpm |
Maximaal koppel | 78 Nm @ 6.800 tpm | 64 Nm @ 6.800 tpm |
ELEKTRONICA | ||
Motor rijmodi | Motor rijmodi, Suzuki Easy Start, Low RPM Assist | Suzuki Easy Start, Low RPM Assist |
Rijwielgedeelte | tractiecontrole, quickshifter | / |
RIJWIELGEDEELTE | ||
Frame | stalen frame | stalen trellisframe |
Vering voor | 41mm UPSD-telescoopvork | 41mm telescoopvork |
Stelmogelijkheden | / | / |
Vering achter | monoshock | monoshock |
Stelmogelijkheden | veervoorspanning | veervoorspanning |
Veerweg v/a | 130/130 mm | 125/130 mm |
Remmen | ||
Rem voor | twee 310mm-remschijven met radiale vierzuigerklauwen | twee 290mm-remschijven met tweezuigerklauwen |
Rem achter | een 240mm-remschijf met éénzuigerklauw | een 240mm-remschijf met éénzuigerklauw |
Banden v/a | 120/70-R17, 180/55-R17 | 120/70-R17, 160/60-R17 |
PRIJZEN | ||
Nederland | € 9.999,- | € 8.099,- |
België | € 8.999,- | € 6.999,- |
AFMETINGEN | ||
Rijklaargewicht | 202 kg | 200 kg |
Tankinhoud | 14 l | 14,5 l |
Wielbasis | 1.465 mm | 1.445 mm |
Zithoogte | 810 mm | 785 mm |
Balhoofdhoek | 25° | 25° |
Naloop | 104 mm | 106 mm |