vrijdag 22 november 2024

Duotest: Moto Morini X-Cape vs. Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Als het te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat vaak ook. Toch is dat niet de conclusie die we trekken na het rijden met twee betaalbare middenklasse-allroads, de Yamaha Ténéré 700 Rally Edition en de Moto Morini X-Cape. Zowel de koning van de klasse als de nieuwbakken uitdager zijn gunstig geprijsd. Waar voor je geld, het kan nog.

Fotografie: Manu De Soomer

TestlocatieAalter, België
Testomstandighedenzonnig
Temperatuur25 graden
Testkilometers270 km; 180 op de weg, 90 offroad
Bijzonderhedenzeer betaalbare middenklassers

Middenklasse-allroads danken hun populariteit aan eenvoud en efficiëntie. Allroad-rijders hebben het – eindelijk – door dat het met een 1200 cc niet zo eenvoudig is om ermee op allroadavontuur uit te trekken. Zware allroads zijn het equivalent van SUV’s bij de auto’s. Die ogen vaak indrukwekkend, maar in veel gevallen wordt er met die SUV’s enkel offroad gereden als de oprit naar de luxe villa nog niet verhard is. Met motoren loopt het niet zo’n vaart, maar toch zien wat dat de meeste zware allroads bijna uitsluitend op de weg gebruikt worden. De uitzonderingen bevestigen hier de regel.

Eenvoud siert

Terug naar de middenklassers dus en de eenvoud en gebruiksvriendelijkheid die ze voorop stellen. Met daaraan gekoppeld aantrekkelijke prijzen. Het verklaart het succes van de klasse, al is niet elke poging een schot in de roos. Het is bijvoorbeeld nog afwachten hoe de Aprilia Tuareg het in zijn eerste echte jaar zal doen. Die vraag hoeven we ons bij de Yamaha Ténéré 700 al lang niet meer stellen. De motor is een succesnummer. Met een populaire basisversie en een bijna even populaire Rally-uitvoering – de motor die we voor deze test gebruikten – heeft het merk met de gekruiste stemvorken een voltreffer in huis. Yamaha bracht recent ook de World Raid-uitvoering op de markt, maar dat is meer dan een luxe uitvoering van de standaard. Met een betere ophanging, grotere tank, ander dashboard en nog veel meer, is de World Raid niks minder dan een motor uit een hogere klasse. Het was geen optie om die tegenover de Moto Morini X-Cape te plaatsen.

Morini noemt zijn X-Cape een ‘Adventourer’. Leuk gevonden. En het wil meteen zeggen dat de Italo-Chinezen geen compromissen hebben gedaan op het vlak van kwaliteit en uitrusting, maar wel een motor hebben gebouwd met een avontuurlijke basis en extra aandacht hebben gegeven aan comfort en prestaties, daar waar de motor het meest gebruikt wordt: op de openbare weg. De Morini is langer en lager dan de Yamaha, heeft een grotere tank en hij weegt droog 9 kg meer. Allemaal tekenen dat de primaire biotoop het asfalt is. De balans tussen weg en offroad is bij de Yamaha meer in evenwicht, of moeten we het bestempelen als anders verdeeld?

Vergelijkingstest Ducati Desert X – Honda Africa Twin DCT – Yamaha Ténéré 700 World Raid

Aangenaam rijden

Een andere getuige van Morini’s aandacht voor de openbare weg is het 19-inch voorwiel. Onze testmotor was het tastbare bewijs dat ook daar goede offroad-banden op kunnen passen, maar het illustreert wel dat het stuurgedrag op asfalt toch wat extra aandacht kreeg van de ingenieurs. Morini koppelt hier een aangenaam blok aan dat niet bulkt van de pk’s, maar desondanks onder zo goed als alle omstandigheden genoeg vermogen biedt. Vooral de 54 Nm aan koppel, die vlot en vroeg vrijgegeven wordt, zorgt ervoor dat het gemakkelijk en ook aangenaam rijden is met de X-Cape.
De gasrespons van de X-Cape is opvallend vlot – romiger zelfs dan op de Yamaha – en de motor is goed doseerbaar. Dat geeft vertrouwen en het zorgt er ook voor dat je vanaf het begin de Morini goed onder de knie hebt. Bovendien is de standaard veerafstelling goed en de zithouding ontspannen. De 50mm-voorvork is volledig instelbaar. Maar zoals het ook op andere vlakken het geval is: het is niet het formaat dat telt, maar wel wat je ermee doet. De niet-instelbare 43mm-Kayaba van de Ténéré doet het zeker even goed op de weg en is door zijn progressiviteit beter offroad. Niet regelbaar, maar wel met een uitstekende basisafstelling, zo kan het dus ook. Van de upsidedownvork tot de qua veervoorspanning en uitgaande demping regelbare monoshock slikten de Ténéré-schokbrekers elke put en bult die we voor de wielen kregen. Op het onverhard is de Yamamaha onze favoriet.

Meer dan snor

Stilistisch zit het op beide meer dan snor. Al valt over kleuren en smaken niet te redetwisten, het kan niet ontkend worden dat de Moto Morini er goed uitziet. Bovendien zijn details, zoals de Italiaanse kleuren onder het logo op de tank en het gebruik van de adelaars uit het Moto Morini-logo op maar liefst tien plaatsen, mooie verwijzingen naar de geschiedenis en de afkomst van het merk.

Ook Yamaha doet het goed met verwijzingen. De kleuren van deze Rally Edition zijn gebaseerd op die van de legendarische Dakar-motoren van het merk. Het verticaal geplaatste dashboard is sober en heeft een heel handige knop om het ABS uit te schakelen.

De Twijfeltest: Ducati Multistrada V2 S vs Multistrada V4 S

Hier legt Moto Morini de lat hoger. Verbazingwekkend is dat je op een motor met deze prijs toch een joekel van een tft-scherm (7-inch!) vindt. Het toont bovendien duidelijk alle info. Via de bediening aan de linkerstuurhelft navigeer je door de instellingen en zo stel je ook een van de twee rijmodi in. We maakten gretig gebruik van de offroad-modus, waarbij je het ABS achteraan kan uitschakelen. Rechtop staand voor offroad-gebruik voel je dat Moto Morini de motor smal gebouwd heeft in het midden, waardoor je ook op onverharde ondergrond een goede controle hebt. Het is met de X-Cape een beetje zoals een tv kiezen in de MediaMarkt. Als je hem vergelijkt met (een) andere(n), zie je dat het soms nog beter kan. Rij je alleen, dan ben je gewoon heel tevreden. Zo was het ook bij het offroad-stuk van de test. Het is pas als je de X-Cape vergelijkt met de vaak gelauwerde Ténéré dat je ziet dat het beter of sneller kan. Voor het overige komt de Italiaan echter overal goed voor de dag.

Grootste troef

De grootste Moto Morini-troef is ontegenzeggelijk zijn gebruiksgemak. Daardoor kun je ook het aanwezige vermogen ten volle benutten. Moto Morini gebruikt onderdelen van hoog aangeschreven merken, zoals de volledig instelbare Marzocchi-vork en de Brembo-remmen. Het is de verdienste van de Italo-Chinezen dat ze een evenwichtig totaalpakket hebben gemaakt dat een zeer breed publiek zal bereiken.

Het kabel bediende CP2-blok van Yamaha is en blijft een pareltje. Eén van de beste twins ooit gemaakt en een blok dat nooit teleurstelt en voortdurend begeestert. In pure cijfers is het niet eens zoveel sterker dan dat van de X-Cape. Maar het heeft wel iets meer pit en een hogere funfactor. Dat is geen verwijt naar Moto Morini, maar eerder een pluim naar Yamaha. Tot op heden kennen we geen vergelijkbare twin, die zich qua fun-gehalte en rijplezier naast het CP2-blok kan plaatsen. Het blok is één van de grote troeven van de Ténéré. En voor wie het wat meer of minder mag zijn: dit is ook het blok in de standaardversie en in de nieuwe World Raid.

Conclusie Moto Morini X-Cape vs. Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Op het vlak van prestaties is de Yamaha Ténéré 700 Rally Edition geen betere motor dan de standaard Ténéré. Hij is wel stukken beter bewapend voor het ruigere offroad-werk, met een eendelig rallyzadel, een Akrapovic-slip-on demper, een carterplaat en radiateurprotector, grip pads op de tank en speciale handvatten. Bekijk je het dus enkel op het vlak van prestaties, dan kun je net zo goed kiezen voor de standaarduitvoering.
MotoMorini heeft ondertussen trouwens ook een X-Cape met gouden wielen uitgebracht. De Gold Wheels Edition kost € 800,- meer dan de standaardversie en dit is dan ook vooral een optische aanpassing. Ook als je niet de standaard gietwielen, maar gewone spaakwielen kiest, betaal je extra. Kortom: wanneer je de beide basisversies bekijkt, is het prijsverschil tussen de twee € 3.800,-.
Dat is in pure euro’s voor sommigen te behappen, maar als je uitgaat van de basisprijs van de Moto Morini, kost de Yamaha bijna 45 procent meer. We zitten hier wel in een lagere prijsklasse. Maar toch, dat is best indrukwekkend, wetende dat de Ténéré ook al niet de duurste op de markt is. We kunnen in ieder geval met de hand op het hart zeggen dat de Ténéré géén 45 procent beter is dan de Moto Morini.
Als we het in euro’s bekijken, zie je dat het verschil wel ongeveer klopt. Vooral als je vaker offroad gaat rijden, is de Ténéré de betere motor. Op de weg ook – vooral met dank aan het onvolprezen CP2-blok –, maar het verschil is daar kleiner. Als er een klassement prijs-kwaliteit opgesteld moet worden, staat de Moto Morini op dezelfde hoogte als de Ténéré.
Hoe dan ook: in beide gevallen moet je met ontzag kijken naar wat beide constructeurs aanbieden voor deze prijzen. Het is bewezen, goed motorrijden hoeft niet duur te zijn.

Pluspunten Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Motorkarakter, funfactor, veelzijdigheid, afwerking

Minpunten Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

Euh…

Pluspunten Moto Morini X-Cape

Prijs, gebruiksvriendelijkheid, comfort, afwerking

Minpunten Moto Morini X-Cape

Tja…

Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn
Thierry Sarasyn is al jarenlang actief in de motorbranche als journalist in België. Hij is vooral bekend als oprichter van de online site motornieuws.be en hoofdredacteur van Motor Magazine België.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (0)

Er zijn nog geen ervaringen van eigenaren/gebruikers van deze motor.

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen