zondag 30 juni 2024
5 van 5

Ducati Multistrada V4 S Grand Tour-testevent: alleen maar lachende gezichten

‘Met hier en daar kans op een bui’. In de ochtend bleken die buien vooral ‘hier’ te zijn tijdens het Motor.NL Ducati Multistrada V4 S Grand Tour testevent, maar in de middag trokken de buien gelukkig naar ‘daar’. Dankzij een vervroegde lunch – niets lekkerder dan eten als het hard regent – stond er zo een volledig droge testmiddag op de planning. Met dus een hele dikke V4! Je zou voor minder een glimlach krijgen.

Jan-Willem van Huet

  • 39 jaar
  • Huidige motor: Ducati Multistrada 1200

Dat een Multistrada en een Multistrada hetzelfde heten, maar toch heel verschillend kunnen zijn, weet Jan-Willem al na een paar minuten. ‘Zo’n V4 is wel echt heel anders dan mijn tweecilinder.’ Kijkend naar zijn blik is anders in dit geval in de meest positieve zin van het woord. ‘Dat blok, dat blijft maar gaan en dan zit er ook nog eens alles op wat je maar kan bedenken. Mijn eigen Ducati rijdt hartstikke lekker, maar dit is toch wel next-level. Het rijdt zo soepel allemaal, dat je haast zou kunnen zeggen dat het voor een Ducati te soepel gaat. Haast… Want het is en blijft een echte Ducati en dat merk je tijdens elke meter die je rijdt.’ Ook enthousiast is Jan-Willem over het Adaptieve Cruise Control op de Multistrada V4 S Grand Tour: ‘Toen we in een treintje achter elkaar reden, heb ik het getest en dat was echt fijn. De Duc hield perfect afstand tot de volgende Multistrada en dat rijdt hartstikke ontspannen. Voor mij echt een toegevoegde waarde. Of ik – als budget geen rol zou spelen – mijn huidige Multistrada zou inwisselen voor deze? Ja, zeker weten. Daar zou ik niet eens over hoeven te twijfelen.’ Waarom wordt op de terugweg duidelijk, wanneer er ‘geheel’ toevallig een klaverblad opduikt. Pieter, de cameraman van zo’n beetje alle producties van MotorNL TV op RTL7, houdt net als Jan-Willem wel van ‘een beetje’ sportief doorrijden, maar wat Pieter ook probeert, Jan-Willem en de Multistrada V4 S Grand Tour zijn een te snelle combinatie voor hem en dat was zo’n beetje voor het eerst in de geschiedenis van MotorNL TV! Jan-Willem: ‘De GT rijdt als op rails. En hoewel het een forse motorfiets is, merk je dat totaal niet op momenten als deze. Het voelde allemaal heel vertrouwd en ik zat zeker op mijn limiet, maar helemaal nog niet op die van de Ducati’. Sorry Pieter!

Frank Zijlstra

  • 65 jaar
  • Huidige motorfiets: Suzuki V-Strom 1050 XTA

‘Nee, het is geen motorfiets voor een beginner, maar wat rijdt deze Multistrada V4 S Grand Tour soepel en de motor gaat er echt niet zomaar met je vandoor. Er zit zoveel op dat het even zoeken is waar alles zit. Zo vond ik pas aan het einde van de rit de handvatverwarming, terwijl we daar natuurlijk vanochtend – in de regen – veel meer aan gehad hadden, haha. Of ik ‘m zou inwisselen voor mijn Suzuki weet ik niet, maar het is in ieder geval een zeer prettige kennismaking geworden! Met de GT kun je gewoon probleemloos naar de Noordkaap, om maar iets te noemen.’

Test Ducati Multistrada V4 S Grand Tour: nieuwe GS? Nee, nieuwe GT!

Rik Analbers

  • 41 jaar
  • Huidige motorfiets: Triumph Tiger 900 Rally Pro

‘Ik moet bekennen dat ik in aanloop naar vandaag wel even dacht van “poeh, ik ben benieuwd” want ik heb nog niet zo lang mijn rijbewijs. Ik was daarnaast heel benieuwd wat ik daarvan zou gaan merken. Maar dat viel mij alleszins mee! Het rijdt zo soepel en dat had ik vooraf niet verwacht. Het menu van het dashboard vond ik dan wel weer niet heel intuïtief. Het was best wel een beetje zoeken om te ontdekken waar precies wat zit. Maar het rijden maakt heel veel goed. Je zit heerlijk en het windscherm is echt heel goed, want je hebt heel weinig windruis.’

Bart Smeets

  • 42 jaar
  • Huidige motorfiets: Ducati Multistrada 1200 S

Net als Jan-Willem, rijdt ook Paul in het dagelijks leven al op een Multistrada. Maar ook net als bij Jan-Willem zit er wel wat verschil in de versie die in de garage van Paul staat en de testmotor van vandaag. Paul heeft namelijk een Multistrada 1200 S en dat’s toch net ietsje anders: ‘Zeker weten! Super gemakkelijk, zo rijdt de GT. Dat is natuurlijk ook iets dat je kunt verwachten van een motor met 170 pk, maar het gemak waarmee je dat kunt bedienen… Vanmorgen in de regen, vanmiddag met een lekker zonnetje; het maakt niet uit voor deze Multistrada. Meer dan het Skyhook-systeem van Sachs heb je eigenlijk dus niet nodig, de motor doet alles wat je wilt. Deze Ducati is zijn naam Grand Tour dan ook meer dan waard. Als je mij nu zegt dat we naar Italië gaan, stap ik op en gaan we. Ik zou dan ook absoluut mijn huidige Ducati Multistrada 1200 S inruilen, alleen het financiële plaatje is een uitdaging. Ja, ik zoek inderdaad nog een sponsor, haha!’

Paul Steeghs

  • 51 jaar
  • Huidige motorfiets: KTM 1290 Super Adventure S

Mocht je een vergelijkingstest met de Ducati Multistrada V4 S Grand Tour willen opzetten, zou je als tegenstander zomaar de KTM 1290 Super Adventure S tevoorschijn kunnen toveren. In dit geval hoeft dat niet, want Paul is de trotse eigenaar van zo’n KTM. ‘De Multistrada V4 S Grand Tour is echt een beest van een motor. Van tevoren had ik verwacht dat ie enorm imponerend zou zijn, maar dat is ie helemaal niet. In de positieve zin van het woord! Vanochtend hadden we niet het allerbeste weer, maar zelfs in de regen geeft deze Ducati zo ongelooflijk veel vertrouwen. Hij ligt zo strak op de weg, zelfs als de weg kletsnat is. Aan het Adaptieve Cruise Controle moest ik wel even wennen. Ik heb eigenlijk liever zelf de touwtjes in handen. De noodzakelijke accessoires zoals cruise controle en handvatverwarming zitten er verder allemaal op bij dit topmodel van Ducati en dat is voor mij heel belangrijk. Daar hangt alleen wel een prijskaartje aan…’

Test BMW R 1300 GS Tramuntana vs. Ducati Multistrada V4 S: boulevard-offroads

Het verhaal van de GT

In 2023 vierde Ducati twintig jaar Multistrada. Een model dat bij zijn presentatie voor een schok zorgde, want dit was wel een heel andere Ducati dan iedereen tot dan toe gewend was. Maar inmiddels is de Multistrada meer dan gewenst, zoals de verkoopcijfers wel laten zien. De basis van de Multistrada die we ditmaal testen, de Grand Tour, is een V4 S, met daarop zijkoffers, mistlichten, een verwarmd zadel en passagierszadel, verwarmde handvatten, keyless bediening, cruise controle met radarsysteem, bandenspanningssysteem, een middenbok en een speciale GT-kleur. Het matzwarte/matgrijze design met rode details is uniek voor de GT en de enige kleur die beschikbaar is. Verder zijn de swingarm en passagiersvoetsteunen zwart, en hebben de ingenieurs de rubbers uit de stuurverhogers gehaald voor een directer gevoel met het voorwiel.

Foto’s: Made By Jane Photography

Dit vinden wij van de Ducati Multistrada V4 S Grand Tour

Eind vorig jaar reed Gijs voor het eerst met de nieuwe Grand Tour, een van de beste en meest complete motoren die je volgens hem (en Ducati) kunt kopen. Daarvoor betaal je wel een stevige prijs, maar ook dat is geen nieuws voor een Ducati (Multistrada). De GT is volgens Gijs zeker niet het meest spectaculaire twintigste-verjaardagscadeau voor de Multistrada, maar wel een van de beste. Dit is de Multistrada die je moet hebben, aldus Gijs na zijn eerste kennismaking in het Italiaanse Emilia-Romagna. Lees hier de test.
Technische gegevens Ducati Multistrada V4 S Grand Tour
MOTOR
Type vloeistofgekoelde V4
Cilinderinhoud 1158 cc
Boring x slag 83 x 53,5 mm
Compressieverh. 14,0:1
Koppeling natte multiplaat, slipperkoppeling
Transmissie zesbak
Eindoverbrenging ketting
PRESTATIES
Max. vermogen 170 pk (125 kW) @ 10.500 tpm
Max. koppel 125 Nm @ 8.750 tpm
ELEKTRONICA
Motor rijmodi radargestuurde adaptieve cruise control
Rijwielgedeelte traction control, wheelie control, quickshifter, hill hold control, bochten-ABS
RIJWIELGEDEELTE
Frame aluminium monocoque
Vering voor 50mm upsidedowntelescoopvork
Stelmogelijkheden volledig
Vering achter monoshock
Stelmogelijkheden volledig
Veerweg v/a 170/180 mm
Rem voor twee 330mm-schijven met vierzuigerklauwen
Rem achter een 265mm-schijf met tweezuigerklauw
Banden v/a 120/70-R19, 170/60-R17
PRIJZEN
Nederland €31.790
België €27.790
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

GEBRUIKERSSCORE

Ben jij eigenaar van dit type en jaartal motorfiets? Doe dan mee met de gebruikersscore. Vul onderstaande velden in zodat andere geïnteresseerden nog meer informatie hebben voor dat ze eventueel tot aankoop overgaan.

Deel jouw ervaring met dit model met andere motorrijders

Motorblok
Stuureigenschappen
Vering en Demping
Remmen
Comfort
Afwerking
Uitrusting
Verbruik
Prijs/Kwaliteit

Gebruikers die hun ervaring hebben gedeeld (2)

SB
Sandra Bakker
14/06/2024

Geweldige stoere motor, trouwe kilometervreter.

Totaalscore(5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (5 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (4 van 5)
Prijs/Kwaliteit (5 van 5)
Comfort (5 van 5)
Ik rij sinds 2019 de multistrada 1200S uit 2011. De derde motorvakantie net achter de rug. Mits goed onderhouden moeiteloos 2800 km door de bergen en 1400 snelweg weer afgelegd. Nog geen audi materiaal erin, dus 100% italiaans. Mijn partner rijdt die uit 2016 en moet geregeld olie bijvullen, maar daarentegen heeft hij wel cruise control en via deshboard instellingen. Ook hij probleemloos gereden. De koffers zijn ruim en kan makkelijk 2,5 week kleding etc in. Neem zelfs mijn kussen en laptop altijd mee. Nog geen andere motor gezien/ testgereden waarvoor ik mijn multistrada voor zou inruilen.
Bt
Ben ter Haar
14/06/2024

Mighty machine

Totaalscore(4.5 van 5)
Motorblok (5 van 5)
Stuureigenschappen (5 van 5)
Vering en Demping (5 van 5)
Remmen (5 van 5)
Afwerking (4 van 5)
Uitrusting (5 van 5)
Verbruik (2 van 5)
Prijs/Kwaliteit (4 van 5)
Comfort (5 van 5)
Ik rijd een v4s fullsport. Meest geweldige motor die ik ooit gereden heb. En dat zijn er een paar de afgelopen 43 jaar. Soepel en scherp soms net een sportsmachine Heerlijke tourder die je moeiteloos van hier naar de dolomieten brengt. Minpuntje. Hij is wel een stevige gebruiker, das eel een minpunt

Laatste Artikelen

Gerelateerde artikelen

Ik rij sinds 2019 de multistrada 1200S uit 2011. De derde motorvakantie net achter de rug. Mits goed onderhouden moeiteloos 2800 km door de bergen en 1400 snelweg weer afgelegd. Nog geen audi materiaal erin, dus 100% italiaans. Mijn partner rijdt die uit 2016 en moet geregeld olie bijvullen, maar daarentegen heeft hij wel cruise control en via deshboard instellingen. Ook hij probleemloos gereden. De koffers zijn ruim en kan makkelijk 2,5 week kleding etc in. Neem zelfs mijn kussen en laptop altijd mee. Nog geen andere motor gezien/ testgereden waarvoor ik mijn multistrada voor zou inruilen.Ik rijd een v4s fullsport. Meest geweldige motor die ik ooit gereden heb. En dat zijn er een paar de afgelopen 43 jaar. Soepel en scherp soms net een sportsmachine Heerlijke tourder die je moeiteloos van hier naar de dolomieten brengt. Minpuntje. Hij is wel een stevige gebruiker, das eel een minpuntDucati Multistrada V4 S Grand Tour-testevent: alleen maar lachende gezichten