Kloon met eigen bekkie en karakter
Wat komt uit Wuhan en nadert ons met rasse schreden? Het antwoord luidt natuurlijk CFMoto. We rijden drie verschillende modellen die ons een ding leren: de Chinezen maken absoluut stappen voorwaarts.
CFWattuh? CFMoto inderdaad. Een Chinees bedrijf dat pas in 2011 zijn eerste 650cc motorfiets bouwde. Nog geen tien jaar later komt bijna de helft van de bedrijfsomzet uit motoren van 150 tot en met 650 cc. In Nederland is het een grote onbekende, maar onze Belgische buren kennen het merk al goed door de inspanningen van importeur BW Import. Dat slaat zijn vleugels naar het noorden uit. Binnen een paar weken wil het de eerste namen van Nederlandse verkooppunten noemen. Tot die tijd koop je een CFMoto enkel aan de andere zijde van de grens. Zelf invoeren is overigens niet nodig, je krijgt een motorfiets inclusief Hollandse plaat.
Testlocatie
Opaalkust in Noord-Frankrijk
Omstandigheden
Nat en winderig
Temperatuur
12 graden
Testkilometers
40 kilometer per model
Bijzonderheden
Een introductie op motoren uit Wuhan die niet wordt afgeblazen vanwege corona is vermeldenswaardig
Onverklaarbaar steekje
Omdat een zware hier nog altijd de ware is, concentreren we ons op de 650 cc-modellen. Het zijn de naakte 650NK, sporttoerfiets 650GT en allroad 650MT. De basis voor het trio is een 649 cc staande twin. Die komt al op het eerste gezicht bekend voor, maar zodra je het blok start volgt de bevestiging: ‘Verrek das gewoon een gekloonde Kawasaki.’ Met je ogen dicht zou je zweren op pad te gaan met een Versys- of Z650.
De tweede verrassing volgt bij een nadere inspectie van de motorfietsen. Dit ziet er helemaal niet verkeerd uit. Parkeer de vooringenomen gedachte dat een Chinese motorfiets niets is bij het oud vuil. Ook van dichtbij kunnen de CFMoto’s er mee door. Ja, je kunt Chinezen nog altijd beschuldigen van kopieerdrang, maar zeker de MT en GT hebben een eigen gezicht. Al denk je iedere keer dat er een mini-FJR1300 aan komt als je de GT in een achteruitkijkspiegel ziet.
De aandrijfkracht is dus een 649cc zware staande twin. Die klinkt niet alleen als een Kawasaki, maar heeft ook hetzelfde karakter. Voor de echte pret moet je helemaal bovenin zijn. Waar de laatste generatie Kawa’s in het middengebied ook iets van kracht etaleren, gebeurt het bij een CFMoto echt pas boven de 6000 toeren. Dan klinkt het blok het meest enthousiast en zo voelt het ook. Ondanks alle toeren die het blok draait, blijven de vibraties binnen de perken. In vergelijking met de nieuwste Kawasaki’s voelt de versnellingsbak hakeriger en vager aan. Bovendien laat de injectie – toch gewoon van Bosch – een enkele keer een onverklaarbaar steekje vallen en is de gasreactie ietwat aan/uit.
Toerallroad MT
De 650MT krijgt in de Benelux standaard een toerjasje aangemeten. Het jack bestaat uit twee zijkoffers, een imposante valbeugel (met voldoende plek om als droogrek gelijktijdig de bonte en witte was te drogen) en een hogere ruit. Het is een slimme zet van de importeur om de motor een toer-identiteit mee te geven. De motorfiets onderscheidt zich daardoor niet alleen op prijs van de concurrentie. De aankleding transformeert de motor in een prima woon-werkfiets. Voor een zakelijke/rationele rijder is dit een prima ding. Het verbruik hebben we niet gemeten, maar de opgegeven waarde van 1:20 moet erin zitten. Combineer dat met een tankinhoud van achttien liter en je staat amper bij de pomp. Bovendien biedt de motorfiets een aangename (zij het wat inactieve) zithouding met genoeg plek voor de benen, een goede windbescherming (al is het verstelmechanisme van de ruit knullig), voldoende bagageruimte in de zijkoffers (met aparte sleutel voor de bediening) en een vering die goed is voor een comfortabele rit.
Hoe goed de upsd-voorvork – de NK en GT hebben een gewoon exemplaar – en de monoschokdemper het doen bij sportievere ritten blijft nog even onduidelijk. Het wegdek aan de Opaalkust was om te janken. Het was niet alleen kletsnat, maar ook kilometerslang bedekt met prut en weggespoelde grond. Knallen zat er onder die omstandigheden niet in, maar ik durf wel te voorspellen dat de reserves van deze veerelementen op hogere snelheden eindig zijn. Net als bij het blok zijn de voor- en achterdemper technisch iets minder verfijnd dan op een Japanner.
Sporttoer GT
De GT wijkt op meer punten van de MT af dan je verwacht. Waarom dit model geen instelbare upsd-vork heeft is een raadsel. Waarom hij een moderner TFT-dashboard heeft, in plaats van het LCD-scherm op de MT, eveneens. CFMoto doet het blijkbaar graag op zijn eigen manier. Dat levert wel een unieke motorfiets op. Zelfs na het pijnigen van mijn hersens komt er geen logische concurrent boven. De 650GT heeft het rijk van de betaalbare lichte sporttoerders voor zichzelf.
De GT verschilt van de MT, maar heeft ook zaken met hem gemeen. Het zijn alle twee redelijk bedaagde stuurfietsen. Door het uitlaatgeluid trek je eigenlijk altijd automatisch de vergelijking met een Versys 650. In vergelijking met die Kawa stuurt een CFMoto minder flitsend. Niet te verwarren met zwaar, want dat is zeker niet het geval. Voor zes-en-een-halfjes ogen de GT en MT best groot en het stuurgedrag sluit daar goed bij aan. Ze hebben wel een milde neiging om de bocht in te vallen. Je moet op een oor liggend steeds wat tegensturen. Hoe de motoren sturen als het op haren en snaren gaat, blijft door de belabberde staat van de wegen onduidelijk. ‘Het ligt vettig’, waarschuwde een Vlaamse collega me vooraf voor het wegennet. En vettig was het, baggervettig.
Ondanks de gladde omstandigheden mocht het blok gewoon zijn volle vermogen leveren. Leuk die Sport- en Tourstand (met bijbehorende indeling van het dashboard) maar met dit vermogen eerder een gadget dan noodzaak.
Remmelarij op de NK
De naakte NK beschikt over dezelfde remmen als de MT en GT, maar de werking is nog slechter. Het absolute minpunt van het Chinese trio is daarmee benoemd: de rempartij. Vreemd genoeg verschilt dat per motorfiets. De GT heeft eerst een loze slag voordat de rem voorzichtig aanpakt. De remmen op de MT doen nog het meest hun best, maar die op de naked zijn ronduit matig. Hierop moeten ze echt nog even studeren in Wuhan en tot die tijd moet je rekening houden met remmen die verre van krachtig zijn. Vanzelfsprekend is de NK het meest speels van dit drietal. Het mag ook wel zonder het overdadige plastic rondom.
Garantie en dealers
CFMoto geeft twee jaar garantie op zijn motoren met een onbeperkt aantal kilometers. Na duizend kilometer is de motorfiets toe aan zijn eerste beurt. Daarna vraagt hij om de twaalfduizend kilometer om onderhoud. In april heeft CFMoto zijn eerste Nederlandse dealers, in België zijn het er al twaalf.
+ Prijs, compleet, verzorgd uiterlijk
– Remmen, injectie niet altijd bij de les, verschillen per gereden model
Conclusie
Onze koudwatervrees voor motoren uit China komt ergens vandaan. De Chinese kwaliteitseisen kwamen in het verleden niet altijd overeen met de onze. Het begint ondertussen ergens op te lijken. Het zijn dan ook geen koekenbakkers bij CFMoto. Je produceert niet voor niets voor KTM. De fabrikant positioneert deze motoren bovendien uiterst slim. De MT is niet de zoveelste 650-allroad, maar een complete hoogpotige toerfiets inclusief koffers, val- en windbescherming. De GT is een middenklasse sporttoerfiets en daarmee uniek. Alleen de NK kan zijn borst natmaken voor alle bloeddorstige concurrenten.
De lage prijs is het wapen met de meeste slagkracht om de gunsten van kopers te winnen. Een aangeklede MT kost € 7299,-. Zet daar de € 8699,- voor een naakte Versys 650, € 9499,- voor een V-Strom 650 of zelfs € 9999,- voor een Tracer 700 tegenover. Voor de NK geldt hetzelfde. Een SV650 kost € 7699,-, een Z650 € 7999,- en een MT07 € 7999,-. Dat scheelt minimaal € 850,- met de CFMoto.
Toch draait niet alles om de prijs. Het moet nog een beetje rijden ook. Dat valt zeker niet tegen. Oké, een Japans product is absoluut verfijnder en ook beter, maar je gooit je spaarzame geld zeker niet over de balk. Koudwatervrees voor CFMoto is overbodig. Dat zie je er aan de buitenkant vanaf, maar dat voel je ook tijdens een rit.
Tekst: Ad van de Wiel
Fotografie: Jonathan Godin