De R NineT familie van BMW bestaat uit vier nauw verwante modellen, waarvan de Urban G/S met zijn sportieve kleurencombinatie de meest opvallende is. Namens Motor.NL mocht Kris deze sportieve Duitser een week lang aan de tand voelen. Hij vraagt zich af: Zou de BMW net zo gründlich zijn als hij eruit ziet? Of gaat het model toch meer voor de gemütlichkeit?
De motor staat klaar bij BMW Fleet Services in Berkel en Rodenrijs en, zoals het BMW betaamt, word ik netjes ontvangen door een alleraardigste jongedame in een leuke BMW bedrijfs-outfit. Ze helpt me op weg met de Urban G/S, die smetteloos schoon voor me klaar staat. Hij ziet er gewoon erg gaaf uit en ik heb er zin in!
FEEST
Zodra ik opstap merk ik meteen hoe goed de balans van de motorfiets is. Hij is voor mij iets aan de hoge kant, maar als ik er eenmaal opzit merk ik daar nog maar weinig van. Zodra ik erop wegrij is het alsof ik er al jaren mee rij, zo makkelijk en soepel is deze motor. Het comfort ga ik onderweg nog ondervinden, maar met het fungehalte zit het meteen al behoorlijk goed. Bij Bleiswijk schiet ik de snelweg op en van zijn eerste tot zijn zesde versnelling is het één groot feest. Wàt een power en wàt een koppel. Ik moet alleen snel vaart minderen, want verderop bij Waddinxveen zit de Landelijke Politie Eenheid en die rijden op nòg snellere BMW’s. De uitlaten laten op een aangename wijze van zich horen. De Akrapovic einddempers zitten qua decibels volgens mij net op (of misschien wel over?) het randje.
GOOIEN EN SMIJTEN
Na een lekker stukje knallen over de snelweg is het tijd om mezelf en de motor wat rust te gunnen en te kijken wat hij op rustige binnenwegen doet. De motor rijdt ook in de lagere toeren erg lekker en je zwiert als het ware over de rotondes, waar we er in Nederland inmiddels genoeg van hebben liggen. Ook als je daar wat vlotter overheen wilt, doet de Urban G/S alles goed. Je kan er heel lekker mee gooien en smijten. De R NineT heeft het al in 2004 geïntroduceerde luchtgekoelde tweecilinder, 4-takt boxerblok met een inhoud van 1170 cc. Hiermee heeft hij – bij een rijlaar gewicht van slechts 220 kilo – vermogen genoeg met 80 kW ofwel 109 pk. Het koppel is ook meer dan oké met 116 Nm bij 6.000 tpm. De (onderhoudsvrije) cardanaandrijving brengt het vermogen netjes over naar het prachtig gespaakte achterwiel. Omdat het achterwiel maar aan één kant bevestigd is aan de achterbrug, blijft dit moois goed zichtbaar. Dat een motor hard gaat is natuurlijk hartstikke leuk, maar op tijd stoppen is ook best handig. Om dat voor elkaar te krijgen is de Urban G/S aan de voorkant uitgevoerd met dubbele remschijven (320 mm) met 4-zuiger Brembo remklauwen en een enkele schijf (265 mm) met 2-zuiger remklauw achter. Dit zorgt er samen met BMW Motorrad ABS Pro voor dat de motor altijd genoeg remkracht heeft. De Urban G/S verder is uitgerust met twee rijmodi, ROAD en RAIN en die lijken mij verder wel duidelijk.
Test 2024 Kawasaki Eliminator 500: Pop of rock-‘n-roll?
JAREN TACHTIG
Zoals gezegd bestaat de R NineT familie uit vier modellen: de R NineT, de R NineT Pure, de R NineT Scrambler en de R NineT Urban G/S. In de basis identiek, maar toch zijn ze wel degelijk verschillend. Zo oogt de R NineT klassiek door zijn spaakwielen, maar maakt de upsidedown voorvork hem weer sportief. De andere drie modellen zijn uitgerust met sterwielen. Ook wat dempers betreft zijn ze verschillend. Zo hebben de Pure en de Urban G/S enkele einddempers en de NineT en Scrambler dubbele. Wil je echt alles weten, dan verwijs ik je naar de website van BMW Motorrad. Daar kun je precies zien wat de verschillen zijn. De Urban G/S heeft een strakke witte paintjob met opvallende striping. Deze verwijst naar de jaren tachtig en de typische G/S-look uit die periode. Het hoog geplaatste voorspatbord geeft hem een soort Dakar look. Hij kan het hebben, al vind ik dat misschien niet helemaal bij deze motor passen. De mooie ranke buddyseat past perfect bij het complete plaatje van de motor. Heel erg comfortabel is het zadel echter niet. Je hebt geen rugsteun, wat met de power van deze motor wel lekker was geweest. Mocht je vaak langere afstanden willen rijden, dan is het raadzaam een ander zadel te plaatsen. Vanwege de steps achter de grote cilinders van de Boxer, zit je redelijk rechtop, waarbij je armen licht op het goed in de hand liggen het stuurtje leunen. De rem- en schakelpook zijn makkelijk te bedienen en ook alle bedieningsknopjes aan het stuur zijn goed te vinden èn te gebruiken. De dikke 43 mm voorvork en de mooie enkelzijdige swingarm zorgen voor een strakke, maar toch comfortabel afgeveerde motor.
GESLAAGD
De Urban G/S is op zich al behoorlijk compleet. Toch kun je hem extra uitbreiden met o.a. een comfort-pakket, inclusief een extra rijmodi (DIRT), handvatverwarming en cruise control, nieuwe lakkleuren, kruis spaakwielen en offroad-banden. Wil je helemaal los gaan dan zijn de ‘Option 719’ stijlpakketten een aanrader. De motor die wij reden is uitgerust met hoog geplaatste optionele dubbele uitlaten met Akrapovic einddempers en zeer mooie aan de buitenkant van de velg gespaakte wielen. Kortom deze Urban G/S is in veel opzichten een zeer geslaagd model, niet alleen vanwege zijn looks maar zeker ook vanwege zijn rijeigenschappen.
Tekst: Kris Spithout
Foto’s: René van Westrenen
Kris over de BMW R NineT Urban G/S
Aspect | Omschrijving |
---|---|
Design | meest aparte van de R NineT-lijn |
Afwerking | zoals het hoort bij een BMW, perfect |
Paintjob | keuze uit vier mooie varianten |
Motorkarakter | behoorlijk soepel |
Transmissie | soepel en geluidloos |
Uitlaatgeluid | lekker zwaar |
Zitpositie | met je knar in de wind! |
(Veer-)Comfort | strak, maar comfortabel genoeg |
Wendbaarheid | super wendbaar |
Wegligging | als een blok op de weg |
Remmen | stopin’ powerrrrr |
Wauw-factor | voor mij 100% WAUW! |
Prijs/kwaliteit | pittig geprijsd, maar daar krijg je wel wat voor |
TECHNISCHE SPECIFICATIES BMW R NINET URBAN G/S | |
---|---|
MOTORBLOK | |
Type | lucht-/vloeistofgekoelde 2-cilinder 4-takt boxermotor |
Cilinderkop | 4 kleppen per cilinder |
Compressie | 12 : 1 |
Boring x slag | 101 mm x 73 mm |
Cilinderinhoud | 1170 cc |
Carburatie | elektronische indirecte injectie |
Transmissie | 6 versnellingen |
Max. vermogen | 109 pk (80 kW) bij 7.550 t.p.m. |
Max. koppel | 116 Nm bij 6.000 t.p.m. |
Brandstofverbruik | 1 op 19 |
RIJWIELGEDEELTE | |
Frame | driedelig frame, bestaande uit voor- en tweedelig achterframe, met meedragende motor/transmissie |
Swingarm | enkelzijdig aluminium met Paralever |
Wielbasis | 1.522 mm |
Balhoofdhoek | 61° |
Naloop | 116,1 mm |
Voorvering | telescoopvork, diameter 43 mm |
Achtervering | centraal geplaatste monoshock, veervoorspanning en uitgaande demping (traploos) instelbaar |
Voorrem | zwevende dubbele schijven 320 mm, vaste 4-zuiger remklauwen, ABS |
Achterrem | vaste enkele schijf 265 mm, zwevende 2-zuiger remklauw, ABS |
Voorband | Bridgestone 120/70 R 19 M/C |
Achterband | Bridgestone 170/60 R 17 M/C |
OVERIG | |
Zithoogte | 820 mm |
Rijklaar gewicht | 220 kg |
Tankinhoud | 17 liter |
Prijs Nederland | € 17.050,- |
Prijs België | € 14.780,- |
Importeur Nederland | BMW Group Nederland, Riswijk |
Importeur België | BMW Belux |