Bekend verkleintrucje
BMW produceerde al eerder motoren die in naam kleiner zijn dan het model waarvan ze zijn afgeleid. In naam dus. Een BMW F750GS heeft namelijk dezelfde cilinderinhoud als de F850GS en toch is hij anders en zeker niet de mindere.
Eerst maar eens wat statistieken: een F850GS heeft 95 pk bij 8.250 toeren en 92 Nm bij 6.250 toeren. Bij deze BMW F750GS zijn dat respectievelijk 77 pk bij 7.500 toeren en 83 Nm bij 6.000 toeren. Op de 850 neem je een indrukwekkende 860 mm boven het wegdek plaats in het zadel. Bij de 750 is dat een mensvriendelijker 815 mm. Bovendien weegt het kleintje 224 kilo en dat is vijf kilo minder dan de grote broer. Het is een typisch geval van ‘less is more’.
Woud aan knoppen
Die laatste wijsheid geldt ook voor de verkoopprijs. Een F850GS kost standaard € 14.450,-, een BMW F750GS zet je minimaal € 11.300,- achteruit. Tenzij je net als BMW Nederland koopziek bent en een motorfiets van voor tot achter vol hangt met accessoires. De motor in deze test kost daardoor € 15.886,- en dat doet zeer voor een beginnersfiets. Vergelijk het eens met de € 9.799,- voor een uitmuntende Yamaha Tracer 700 of zelfs € 8.599,- voor een prima Kawasaki Versys. Dan moet je van goeden huize komen om dat financiële verschil te rechtvaardigheden. Oké, eerlijk is eerlijk, BMW is dat goede huis en dat betaalt zich uiteindelijk terug in een hoge inruilwaarde. Toch blijft het een gek idee dat we onderweg zijn met een motor van zestien mille.
Een goedkope indruk maakt de BMW F750GS geenszins. Het luxe tft-dashboard geeft kleurrijke en heldere informatie. Overigens krijg je standaard een lcd-scherm en analoge teller op deze motorfiets. Een woud aan knoppen op de linker en rechter stuurhelft illustreert dat ook beginnersmotoren definitief met twee wielen het digitale tijdperk zijn ingereden. Het is een hele geruststelling als je nog niet veel rijervaring hebt dat traction control, ABS en rijmodi gezamenlijk over je waken.
Het instappersgevoel gaat verder dan elektronica, het begint al met de zitplek. De standaard zithoogte van 815 mm voelt stukken vertrouwder dan de 860 mm van een F850GS. Een laag zadel reduceert de zithoogte tot 770 mm, het hoge krikt het op naar 830 mm.
Frivool zwieren
Voor kleinere rijders levert de BMW F750GS een prima zitplek, ben je boven de 1.80 meter dan verlang je naar een comfortabelere kniehoek. Less is niet altijd more, maar wel bij het windscherm. Het mini-exemplaar op de F750GS zet je voor geen stuiver uit de wind en dat is een hele verbetering in vergelijking met de turbulente ruit van de 850. Vol met je kop in de wind rijden past goed bij deze motorfiets. Als je het als beginner al niet leuk vindt om uit te waaien, komt het never nooit niet goed met je motorcarrière.
Alle artikelen en tests over BMW Motoren
De BMW F750GS is een prima fiets om de fijne kneepjes van het motorrijden te leren kennen. De rechtop-zitpositie met het brede stuur in je knuisten biedt alleen al het nodige vertrouwen. Het motorblok levert nog maar 77 pk, maar dat is meer dan voldoende om je moeiteloos jaren te vermaken. Het is geen A2-brommer die je na een tijdje spuugzat bent. De vermogensafgifte past goed bij deze opstapmotor. Net als bij de F850GS bulkt de twin onderin niet van het vermogen. Dat past goed bij de beoogde gebruikers van de 750, bij de 850 heb je eerder zoiets van: ‘Waar blijven die paarden nou?’. Een beginner telt zijn zegeningen dat ze nog even lekker mak op stal blijven.
Het gemakkelijke stuurgedrag is al net zo bemoedigend. Het 19-inch voorwiel stuurt lichter in dan het 21-inch wiel van de F850GS. Het stuurgedrag staat in het teken van vertrouwen en gemak, bij deze machine haalt niemand het onderste uit de kan. Het blijft bij frivool zwieren en dat lukt natuurlijk probleemloos.
Plus
Toegankelijk voor beginners, beter dan F850GS voor beginners, aan alle kanten te individualiseren met accessoires
Min
Is niet veel beter dan goedkopere tegenstrevers
Betaalbare basisvariant
BMW ‘verkleinde’ al eerder een motorfiets om hem in naam en daadkracht geschikter/minder beangstigend te maken voor beginnende motorrijders. Ook dit keer lukt dat prima, waarbij ‘het kleintje’ zeker niet slechter is dan het grote origineel. Met zijn goede maar behapbare remmen, aangename blokkarakter en gematigde rijwielgedeelte moet hij beginners zeker kunnen aanspreken. Om een grotere doelgroep aan te spreken, mag er wat mij betreft vandaag nog een betaalbare basisvariant komen. Die mag net als een T-Ford in één kleur komen zolang er maar een blauw-wit logo op de tank staat.
Technische specificaties BMW F750GS 2020
Internet
www.bmw-motorrad.nl