2021 Mash line-up introductie. De wereld komt weer op gang. Ook bij Mash speelde de pandemie parten, waardoor de nieuwe modelrange 2021 – met vernieuwde motorblokken – pas in juli leverbaar wordt. Maar de prototypes stonden al wel klaar en op sommige hebben we gereden.
Seventy, Black & British Seven 125
Het Frans-Chinese Mash trapt af met de Seventy 125, waar het twaalf jaar geleden allemaal mee begon. De luchtgekoelde tweeklepper kost € 2.995,-. Er is ook een dirt track-uitvoering van. Nieuw(-er) in gamma zijn de Black Seven 125 (zwart) en de Britsh Seven 125 (groen). Het nieuwe, vloeistofgekoelde vierklepsblok werd in samenwerking met Hyosung ontwikkeld. Dit SOHC- blok is voorzien van elektronische Delphi-injectie en levert 15 pk (11 kW) bij 8.750 tpm. Het ziet er robuust uit, wat ook zo voelt als je opstapt en er zit een led-koplamp op. De 14-litertank is slank, de zithoogte met 780 mm vrij laag en je zit vrij rechtop, maar toch iets sportief naar voren. Je hebt zicht op twee mooie, ronde tellers. Het blok loopt mooi regelmatig en ronkt bescheiden de toeren in als je optrekt. Je moet vaak schakelen om een beetje vlot te rijden, de top ligt op 105 km/u. Het weegt slechts 110 kg en stuurt lekker neutraal en licht en de enkele schijfrem levert behoorlijk wat remkracht. Die kracht wordt bewaakt door een goed ABS-systeem. De Black Seven en de British Seven kosten € 4.199,-.
Two Fifty A2
De Mash Two Fifty is de grote broer van de Seventy. Hij is voor 2021 geheel vernieuwd en heeft een luchtgekoeld eencilinder injectieblok dat 20 pk bij 7.500 tpm levert. Hij heeft vijf versnellingen en is uitgerust met een upside- downvoorvork en een led-koplamp. Hij kost € 4.499,-, 200 euro meer dan de wat offroad-gerichte Dirt Track 250.
X-Ride 125-A1
De X-Ride 125 is nieuw (ook leverbaar in 50- en 650cc-uitvoering) en heeft hetzelfde, vloeistofgekoelde 125cc-blok als van Seventy. Maar de geometrie is natuurlijk totaal anders met een 18 inch achterwiel en 21 inch voorwiel of – keuze – twee 17 inch wielen. Wij reden met de laatste en die stuurde best goed. De zit is uiteraard rechterop, wat je iets meer macht geeft, het zadel voelt wel smal en hoog. Maar het geheel is goed in balans en het smalle, digitale dashboard is goed afleesbaar. De remmen zijn behoorlijk goed, de vering voelt ietwat stug, maar geeft een goed wegcontact.
400cc-A2
De Mash Five Hundred 400 is aangepast aan Euro 5. De eencilinder viertakt heeft een relatief lange boring-slagverhouding van 85 x 70 mm, maar kan desondanks 10.000 tpm draaien. Het levert een maximum vermogen van 26,5 pk (19,5 kW) @ 7.000 tpm en een maximum koppel van 30 Nm @ 5.500 tpm. Het blok roffelt heerlijk en trekt vanaf 3.500 tpm lekker vlot door. De vijfbak schakelt goed en de koppeling is licht te bedienen. De motor zit lekker, met een zacht en comfortabel zadel, met een zithoogte van 780 mm. Je zit vrij rechtop met een slanke 13 litertank tussen de knieën, met zicht op twee fraaie tellers met geborsteld aluminium wijzerplaten, waarachter een led-koplamp huist. De vering heeft vrij lange veerwegen (210 mm voor, 200 mm achter), maar voelt stug genoeg aan. Er zou iets meer demping in de achtervering mogen voor de vele verkeersdrempels in ons land. Het is een lekker vlotte en comfortabele classic bike. Er staat een dirt track-versie op stapel. De Five Hundred kost € 4.799,-.
Dubbeltest Mash X-Ride 650 vs. Ducati Desert Sled
X-Ride 650 – A2
De X-Ride 650 is de topper die voor € 6.899,- in de prijslijst staat. Deze dirt track-achtige heeft een vierkleps SOHC-motorblok dat is afgeleid van de Honda NX650 Dominator. Het uiterlijk van het blok is gelijk, de boring en slag zijn met 100 x 82 mm gelijk en de cilinderinhoud van 644 cc dus ook. Maar de Dominator voldeed in 1988 aan geen enkele emissienorm, de X-Ride is conform Euro 5. Er is dus wel iets veranderd. De compressieverhouding is hoger, er is een Delphi-injectie, een zuurstofsensor, een katalysator en een oliekoeler. De kickstarter is verdwenen. Het vermogen is dan ook 4 pk minder, met 40 pk bij 6.000 tpm en een maximum koppel van 46 Nm bij 4.500 tpm. Maar het rijden is voor mij als Dominator-bezitter heel herkenbaar: een lekker blaffend blok, dat fel van onderuit wegtettert en snel en soepel door de vijf versnellingen schakelt. De rest is wat minder herkenbaar. Je zit vrij hoog op een zeer stevig zadel en de X-Ride stuurt een beetje vreemd. De Kenda 120/70-17 voorband wringt bij lage snelheden, maar toch is de motorfiets zeer wendbaar en voelt een tikje overstuurd. Maar daardoor is hij wel lekker wendbaar en het went dan ook heel snel. En dan kun je ook redelijk vlot met de 169 kg wegende X-Ride gummen, want hij heeft legt veel rubber op straat en de remmen zijn goed tegen hun taak opgewassen. Maar ik ben zeer benieuwd naar de uitvoering met 18- en 21-inch wielen. Volgens mij past hem dat beter.
Six Hundred 650 Classic
De Six Hundred was er wel, maar nog in homologatieversie en zonder contactsleutels. Je mocht er dus naar kijken, maar niet aankomen… Maar als hij zo stuurt als de Five-Hundred en de pit van de X-Ride 650 heeft, wordt het een topper voor slechts € 5.599,-.