vrijdag 22 november 2024

Zonta van den Goorbergh met RW Racing GP naar de Moto2

Zonta van den Goorbergh gaat op 16-jarige leeftijd zijn Grand Prix-debuut maken bij RW Racing GP in de Moto2. Prachtig nieuws, maar waarschijnlijk ook de meest gewaagde transfer in de Nederlandse motorsportgeschiedenis ooit. Daarnaast gaat RW Racing GP niet meer met een NTS-, maar met een Kalex-chassis rijden. Genoeg redenen om een analyse te maken over dit verrassende nieuws.

Drie visies over de nieuwe Nederlandse combinatie

Visie 1 – Jurgen van den Goorbergh

Vader en rijderscoach van Zonta van den Goorbergh

Wanneer je zelf twaalf Grand Prix-seizoenen hebt gereden, weet je waarover je praat. Toch was het nieuws dat Jurgens zoon Zonta van den Goorbergh op nipt 16-jarige leeftijd zijn debuut gaat maken in de Moto2 – en daarmee de Moto3-klasse overslaat – een verrassende zet te noemen. Jurgen legt uit: ‘Zonta heeft in 2020 erg sterk gereden in de European Talent Cup. Dit jaar maakt hij heel snel stappen in het Junior-WK Moto3. Dat is misschien niet direct qua resultaat zichtbaar, maar wel qua ontwikkeling van rondetijden en tempo in de races. Daarnaast heeft hij ook veel geleerd met het Beon-team in de Italiaanse CIV Moto3. Halverwege dit jaar heb ik met mijn broer Patrick de balans opgemaakt. Zonta’s ontwikkeling ging te snel voor nog een jaar Junior-WK Moto3. We waren erg ver met een deal om te gaan rijden bij het huidige Petronas-team in de Moto3. We hadden echter totaal niet zien aankomen dat de hoofdsponsor en dus ook het team zich zou terugtrekken. Dat was wel een shock voor ons.’

Marco Simoncelli, tien jaar later: onze herinneringen aan Super Sic

Jullie zijn uitgekomen bij een overstap naar RW Racing GP in de Moto2. Dat is heel iets anders! ‘Omdat we er vanuit gingen dat we met het Petronas-team rond zouden komen, waren we ook niet met andere teams bezig. Er waren wel andere mogelijkheden, maar daar hadden we niet het goede gevoel bij. In de tussentijd waren we steeds meer gaan denken dat we misschien wel gelijk naar de Moto2 moesten. Zonta begint met zijn lichaam de Moto3 al wat te ontgroeien en met zijn vermogen om zelfstandig goede rondetijden te rijden, zagen wij deze stap wel zitten. In die fase kwam ik ook met Jarno (Janssen – teammanager RW Racing GP) in gesprek en hij dacht er hetzelfde over. We hebben er nog wel over gedacht om eerst in het EK te starten, zeg maar het Spaanse Moto2, maar in het WK rijdt je in één seizoen wel drie keer zoveel. Het is zeker een risico, maar Zonta’s ontwikkeling gaat op deze manier wel veel sneller.’

Het was opvallend dat het nieuws naar buiten kwam een dag nadat de leeftijdslimiet in de GP’s werd verhoogd naar 18 jaar. Zonta is bij de start van het seizoen 2022 slechts enkele maanden 16 jaar. Jurgen: ‘We hebben zeker mazzel gehad. We hadden al een paar maanden terug met Dorna en IRTA gezeten om een start te krijgen en dat is gelukt. Volgend jaar zijn er meer rijders onder de 18 jaar, die al een contract getekend hadden, die nog de overstap maken naar de GP.’

Hoe gaan jullie Zonta klaarstomen voor de eerste GP? ‘We hebben hier de komende zes maanden alle tijd voor nodig en dan is Zonta er nog niet klaar voor. Hij zal achteraan beginnen. We moeten opbouwen, maar hij heeft genoeg rijtalenten en zijn ontwikkeling gaat snel. Hij kan nu zonder druk groeien. Wanneer we Moto3 zouden gaan rijden, moest hij eigenlijk gelijk wel minimaal voor de punten kunnen strijden. Dat is nu anders. Zonta moest uiteindelijk toch over naar de Moto2 om zijn MotoGP-doel te bereiken, dus waarom niet gelijk. Nu kan hij de komende jaren doorgroeien binnen dezelfde klasse, aangezien we voor minimaal twee jaar bij RW Racing GP hebben getekend. Het is daarnaast denk ik geweldig voor de Nederlandse motorsport dat er een jonge coureur bij een Nederlands team gaat uitkomen in de Grand Prix.’

Visie 2 – Jarno Janssen

Teammanager RW Racing GP

Jarno, waarom Zonta van den Goorbergh? ‘Ik ken Jurgen natuurlijk al heel lang en ik probeerde hen waar ik kon te helpen voor een plekje in de Moto3. Toen dat niet goed ging, zijn we gaan praten voor een plek bij ons in de Moto2. Ik wilde wel zekerheden hebben, want het is een heel groot project voor een rijder die eigenlijk alles nog moet leren. Dat heeft tijd nodig en dat gaat niet in één jaar. Daarom wilden we voor minimaal twee jaar tekenen, omdat we na het investeren dan ook de vruchten kunnen plukken. We hebben met Barry Baltus (17 jaar) nu een mooi voorbeeld in de box hoe snel een rijder kan groeien. Barry heeft vorig jaar wel in de Moto3 gereden, maar dat was door corona slechts een half jaar. Hij moest ook veel leren, maar kan nu al geregeld aanhaken in de strijd binnen de top-20.’

Jeffrey Buis: ‘Eerst WK Supersport en dan langzaamaan doorgroeien naar de top’

Het blijft wel een gewaagde stap. Hoe kijk jij daarnaar? ‘Op twee manieren. Sportief is het een hele grote stap voor iemand die nul ervaring in de GP’s en met een Moto2-machine heeft. Aan de andere kant is vanuit het management van Zonta deze stap niet zo gek. Hij heeft nu de zekerheid dat hij zich minimaal twee tot drie jaar kan ontwikkelen in de Moto2. Dat hadden ze bij een Moto3-team niet voor elkaar gekregen. Daarnaast hadden we nu de kans om Zonta een zitje te bieden en je weet als rijder natuurlijk nooit wanneer je weer zo’n kans krijgt.’

Maar er gaat meer veranderen, want jullie gaan rijden met Kalex. ‘Ik heb veel respect voor mijn huidige constructeur NTS, maar zij hadden moeilijkheden om dit project door te zetten. De Moto2 is zo competitief en als je weet dat er volgend jaar geen ontwikkeling zal plaatsvinden bij NTS, kun je vraagtekens zetten of dit de beste optie is. Voor de klasse is het jammer dat de Moto2 steeds meer enkel uit een Kalex-chassis bestaat, waardoor het steeds lastiger wordt voor de andere fabrikanten. In goed overleg met NTS hebben we besloten om volgend jaar met Kalex te rijden. We nemen de spullen van het huidige Petronas-team over, dat na dit jaar in de Moto2 zal stoppen. Het zegt veel over onze onderlinge band met NTS, dat Zonta dit jaar nog wel mag testen met onze huidige motor. Daar ben ik NTS zeer dankbaar voor!’

Met NTS was RW Racing GP een uniek Moto2-team. Hoe gaan jullie je nu onderscheiden? ‘Dat is als Kalex-team lastiger. Ik denk dat wij ons onderscheiden door met een Belgische en Nederlandse rijder in de jongste Moto2-rijderssamenstelling ooit aan de start te verschijnen. Ik ben ook heel blij dat mijn teamleden blijven. We hebben altijd goede mensen nodig gehad die de NTS zelf moesten ontwikkelen, daarom ben ik ervan overtuigd dat we tot de top-6 van beste teams in de Moto2 behoren. Met Barry willen we volgend jaar iedere race om de punten strijden en dat is voor Zonta een mooi richtpunt om zich in de komende jaren aan op te trekken. Voor Zonta is het belangrijk dat hij een stijgende lijn laat zien, niks meer.’

Wat wordt de rol van Jurgen binnen het team? ‘Jurgen gaat zich bezighouden met de coaching van Zonta van den Goorbergh. Hij heeft geen vaste rol binnen het team, zoals hij dat natuurlijk in het verleden bij Zonta’s eigen team wel had. Wel kunnen wij de kennis en ervaring van Jurgen heel goed gebruiken, want er komt natuurlijk niet iedere dag iemand de box in met zoveel GP’s op zijn naam. Jurgen en ik kennen elkaar al heel lang, maar ik had nooit gedacht dat we dit mooie avontuur samen zouden aangaan. Ik ben trots op dit project, maar ook voorzichtig. We moeten Zonta van den Goorbergh de tijd en ruimte geven om zich te ontwikkelen.’

Zonta wordt in het Junior-WK Moto3 omringd door familie met vader Jurgen en oom Patrick.

Visie 3 – Asse Klein

Redacteur Motor.NL

Met de komst van Zonta van den Goorbergh hebben we, naast Bo Bendsneyder, in 2022 voor het eerst twee Nederlanders in de Moto2. Dat Zonta talent heeft, hebben we kunnen zien in de European Talent Cup en bij de Red Bull Rookies. Maar als je momenteel zestiende staat in het Junior-WK Moto3, dan kunnen er wel vraagtekens geplaatst worden om, als momenteel 15-jarige coureur zonder ervaring met zwaardere motoren, direct in te springen in de Moto2-klasse van de Grand Prix. Jack Miller sloeg in het verleden de Moto2 over. Datzelfde gaat nu ook Darryn Binder doen, die bij het nieuwe WithU Yamaha RNF, de teamgenoot wordt van Andrea Dovizioso. Ook zijn er rijders die maar heel kort Moto3 hebben gereden, of via een internationaal Moto2- en Supersport-kampioenschap direct zijn doorgestoomd naar de Moto2, maar deze transfer van Zonta is in alle opzichten uniek te noemen. Maar bovenal is het mooi voor de Nederlandse motorsport en dat alles nog wel binnen een Nederlands team. Al hebben de laatste Nederlandse combinaties – kijk naar Bendsneyder – weinig succes gebracht. Met een contract voor twee jaar krijgt Zonta de kans om te groeien en met Jurgen als zijn rijderscoach weten ze waarover ze praten. Met Max en Jos Verstappen hebben we een soortgelijk voorbeeld. Toen Max op 17-jarige leeftijd instapte in de Formule 1 waren er ook vraagtekens en kijk nu eens! Wel stond Max al te boek als een wereldtalent te vergelijken met Marc Marquez en zover is Zonta van den Goorbergh duidelijk nog niet. Een gewaagde stap dus. Over twee jaar kunnen we er pas echt iets over zeggen. Geduld is dus op zijn plaats. Alleen bestaat dat woord niet in topsport…

In het kort

– Zonta van den Goorbergh is 16 jaar en 96 dagen wanneer hij in Qatar zijn eerste GP gaat rijden
– Voor het eerst in de geschiedenis racen er twee Nederlanders in de Moto2
– RW Racing GP keert na vier jaar NTS terug bij Kalex
– Jurgen van den Goorbergh en Jarno Janssen worden na 21 jaar herenigd binnen een raceteam
– RW Racing GP heeft in 2022 de jongste Moto2-rijderssamenstelling ooit
– De laatste Van den Goorbergh die een GP reed was Jurgen in 2005 op Le Mans

Meer nieuwe regels

Vanwege de trieste gebeurtenissen dit seizoen met drie jonge dodelijke slachtoffers besloten de FIM en Dorna om in te grijpen met nieuwe veiligheidsmaatregelen. Voor GP’s wordt de leeftijdsgrens verhoogd naar 18 jaar, binnen de World Supersport 300-categorie naar 16 jaar en wordt de minimale leeftijd om deel te nemen aan talentencompetities 14 jaar. Er zijn voor het seizoen 2022 nog uitzonderingen, waar de transfer van Zonta er één van is. Ook worden er minder deelnemers toegelaten in de klassen, worden airbags in de FIM-klassen verplicht en gaat er getest worden met nieuwe communicatiesystemen om rijders eerder te kunnen informeren wanneer er een crash heeft plaatsgevonden.

Collin Veijers plan blijft ongewijzigd

Collin Veijer zit qua niveau ook niet ver van de Grand Prix af. Het team rondom de 16-jarige coureur hoeft de plannen door de nieuwe leeftijdsgrens niet te wijzigen. Veijer racet volgend jaar in de Red Bull Rookies Cup en het Junior-WK Moto3. Mocht het talent uit Staphorst in 2023 de overstap maken naar de GP’s, dan wordt hij in februari 18 jaar en is hij dus race-gerechtig. ‘Voor ons verandert er nu niks’, aldus vader Jurjen. ‘De nieuwe regels hoeven voor ons zeker geen nadeel te zijn, omdat de vijver om door te stromen naar de GP’s iets kleiner wordt. Maar we moeten blijven uitgaan van onze eigen kracht, zodat Collin goed en compleet genoeg is om de overstap te maken. Daar gaan we in 2022 hard met elkaar aan werken.’

Zonta na één van zijn overwinningen in 2020 in de European Talent Cup.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen