zaterdag 23 november 2024

Zo wil Yamaha Marc Marquez gaan verslaan

Voordat er dit jaar ook maar een meter is gereden, heeft Yamaha zijn toekomstplannen al bepaald door Maverick Viñales en Fabio Quartararo te contracteren voor 2021 en 2022. Daarnaast komt Jorge Lorenzo terug als testcoureur. Wat betekenen deze keuzes voor de andere fabrikanten en Valentino Rossi? Eén ding is zeker: Yamaha opent de jacht op Marc Marquez!

Waarom nu?

Nog nooit kwam de MotoGP-transfermolen zo vroeg op gang. Maar waarom? Eind 2019 was Tito Rabat de enige coureur met een contract voor 2021 op zak. De merken zijn allemaal op zoek naar een coureur, die het Marc Marquez lastig kan maken voor de wereldtitel. Twee namen die dan boven komen drijven zijn Maverick Viñales en Fabio Quartararo. Het was dan ook een publiek geheim dat Ducati en Suzuki aan het loeren waren om een van deze rijders te contracteren. Yamaha moest dan ook snel schakelen. Viñales verlengde zijn contract bij het Yamaha-fabrieksteam tot eind 2022.

https://twitter.com/mvkoficial12/status/1222150660487073792

En dan is er natuurlijk ook nog de 20-jarige Quartararo, die een geweldig debuutseizoen achter de rug heeft. De Fransman rijdt dit jaar nog onder de hoede van Wilco Zeelenberg bij Petronas Yamaha SRT, maar zou daar hoogstwaarschijnlijk geen genoegen mee nemen voor 2021. Ondanks dat Quartararo slechts één MotoGP-seizoen heeft gereden, wilde Yamaha niet het risico lopen om hem te verliezen.

Daarom werd de beste rookie van 2019 gecontracteerd voor het fabrieksteam vanaf 2021. Beide coureurs kiezen dus voor sportief succes, boven het grote geld van Ducati. Maar wie wordt de kopman? Er bestaat een gevaar dat er een onderlinge strijd volgt in plaats van een jacht op Marquez. Eén ding is duidelijk: Yamaha kiest voor de toekomst. Klinkt logisch zou je zeggen. Het enige wat deze keuze moeilijk maakt, is publiekslieveling Valentino Rossi.

Einde tijdperk Rossi?

Door deze beslissingen gaat Valentino Rossi aan zijn laatste jaar bij het Yamaha-fabrieksteam beginnen in zijn 25e Grand Prix-seizoen. Direct na de bekendmaking van Quartararo kwam Yamaha ook met een persbericht over Rossi. ‘Yamaha moet plannen maken voor de toekomst, want alle zes de fabrikanten zijn op jacht naar jonge talenten. Daarom moesten we snel keuzes maken’, was de reactie van managing director Lin Jarvis over de keuze om Viñales en Quartararo al zo vroeg vast te leggen.

Weet Yamaha meer en heeft Rossi al besloten dat hij gaat stoppen?

Betekent dit dat Rossi bezig is aan zijn laatste kunstje? Nee, niet perse, want mocht Rossi door willen na 2020, dan zet Yamaha een fabrieksfiets voor hem klaar in 2021. Rossi zelf gaat zijn keuze pas maken na een aantal races.

Maverick Viñales en Fabio Quartararo voor Marc Marquez. Dit is het droombeeld van Yamaha. Realistisch? We gaan het zien… (foto: 2Snap)

‘Ik wil eerst kijken hoe competitief ik dit jaar ben’, aldus de negenvoudig wereldkampioen. Of weet Yamaha meer en heeft Rossi al besloten dat hij aan het eind van dit seizoen gaat stoppen? Yamaha laat in ieder geval Rossi in zijn waarde en geef hem de kans om zelf eventueel zijn afscheid aan te kondigen. En dat is meer dan terecht voor zo’n groot sportman. Daarnaast is het uit commercieel oogpunt ook slim, want Rossi is en blijft een marketingsucces.

Lorenzo terug op het oude nest

Dat Yamaha er alles aan gaat doen om Marquez, die in de laatste zeven seizoenen zes keer kampioen werd, te verslaan werd nog maar eens duidelijk toen Jorge Lorenzo als testrijder voor 2020 werd aangetrokken. Lorenzo was dan ook de enige rijder die Marquez van een MotoGP-titel afhield en dat was op een Yamaha. Afgelopen jaar was Lorenzo nog de teamgenoot van Marquez en nu moet hij ervoor zorgen dat de YZR-M1 opgewassen wordt tegen de wereldkampioen.

Door Lorenzo aan te stellen kiezen ze ook voor een testrijder die goed aansluit bij Viñales en Quartararo, want de drie staan bekend om hun hoge bochtensnelheid en strakke rijstijl. Hierdoor kan Lorenzo maar zo de versterking zijn om Yamaha weer naar de wereldtitel te helpen. En wie weet bevalt het de Spanjaard zo goed dat hij in 2021 als coureur bij Petronas Yamaha SRT weer wordt herenigd met Zeelenberg, met Rossi als teamgenoot. Het klinkt onwaarschijnlijk, maar het is niet onmogelijk.

Ducati buitenspel gezet

Door de vroege zet van Yamaha heeft het Ducati en andere merken met een probleem opgezadeld. Andrea Dovizioso is al drie jaar op rij als tweede geëindigd in de titelstrijd, maar de 33-jarige coureur lijkt niet diegene te zijn die Marquez van wereldtitels af gaat helpen. Ook Danilo Petrucci lijkt dat niet in zijn mars te hebben. Ducati had daarom maar wat graag Quartararo of Viñales voor zich gewonnen. De laatste Ducati-coureur, die geacht werd om het Marquez echt lastig te maken, was Lorenzo, maar die heeft nu ook een Yamaha-contract op zak.

Welke keuzes heeft Ducati dan nog? Jack Miller doorschuiven zou een optie zijn of een van de Suzuki-talenten Alex Rins of Joan Mir aantrekken. Alleen kun je je bij alle drie wel afvragen of zij goed genoeg zijn om Marquez te kloppen? Dan hebben we nog Johann Zarco. Wie weet kan de Fransman verrassen bij Reale Avintia Ducati, maar het probleem is tijd. De contracten voor 2021 zullen al snel beklonken worden, dus Zarco krijgt maar weinig tijd om zich te bewijzen.

Maverick Viñales en Fabio Quartararo voor Marc Marquez. Dit is het droombeeld van Yamaha. Realistisch? We gaan het zien… (foto: 2Snap)

Marquez’s toekomst

Het heeft er alle schijn van dat Marquez zijn contract bij Repsol Honda gaat verlengen. Zeker omdat hij nu zijn gedroomde team heeft met broertje Alex Marquez. Honda zet in ieder geval vol in op Marc Marquez en op papier lijkt hij geen merkgenoten te hebben die hem echt kunnen steunen. Dat is bij Yamaha wel anders, zeker vanaf 2021. Hun plan ligt klaar om Marquez aan te pakken. Ducati moet wat doen, maar wat? Wellicht wordt de wanhoop zo groot dat zij Marquez een niet te weigeren aanbod doen. Dit onder het mom van ‘If you can’t beat them, join them’.

Asse Klein

Marien Cahuzak
Marien Cahuzak
Marien Cahuzak, geboren op 3 juni 1982, was amper twee maanden oud toen hij voor het eerst met zijn vader naar de Citadel van Namen ging voor de Belgische cross-GP. Vanaf dat moment spelen motoren een grote rol in zijn leven en die rol is als hoofdredacteur alleen maar groter geworden. Houdt ook van veldrijden trouwens.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen