Rijk worden zat er natuurlijk al nooit in bij het ONK Motorcross, maar met een paar goede uitslagen kon je stiekem toch best een aardige ‘crosstoeslag’ bij elkaar rijden. Tot dit jaar kreeg bijvoorbeeld de winnaar van een ONK-manche 2.000 euro terwijl de tiende plaats nog goed was voor 50 euro. Vanaf 2014 is dat 1.750 euro voor de winnaar, 750 euro voor de nummer twee, 500 voor de derde, 400 voor de vierde en 300 euro voor nummer vijf. En nummer zes tot en met tien? Die krijgen niets. In totaal gaat het om een besparing van 30.000 euro, verdeeld over twee keer twaalf MX1- en MX2-manches.
Doordat het prijzengeld beschikbaar gesteld wordt door de organiserende clubs, mag je er eigenlijk geen punt van maken, want ook deze clubs hebben het zwaar waardoor we al blij mogen zijn dat ze het ONK uiteindelijk nog steeds kunnen organiseren. Het gemis van een titelsponsor, zoals Jumbo ooit was, telt hier dus ook zwaar. Dat de KNMV niet blij is met deze situatie, mag duidelijk zijn. De motorrijdersvereniging geeft aan het einde van het seizoen gelukkig nog wel een bonus van respectievelijk 1750, 750 en 500 aan de top-3 van zowel het ONK MX1 als MX2. Tenminste, als deze coureurs in vijf van de zes crossen gereden hebben. Uiteraard een prima voorwaarde, maar een echte oplossing is er niet.
Hoewel…
Het TattlerMX Privateer Support Program is in ieder geval een heel mooi begin. Zeker omdat het gericht is op de ‘privé-rijders’. Inderdaad, jongens die nog op school zitten of doordeweeks een fulltime baan hebben en ’s avonds en in het weekeinde trainen. Samen met Laurense Motors, Monster Energy, Twin Air en Bite Rallysport stelt TattlerMX.nl per ONK-crossweekeinde 300 euro beschikbaar voor een rijder uit de MX1 of MX2. Denk hierbij aan een crosser die bijvoorbeeld bij de start twee keer ten val komt, twee keer heel knap naar voren rijdt maar twee keer net buiten de top-5 valt en dus geen prijzengeld krijgt.
Alle informatie over dit ‘niet-zeuren-maar-aanpakken-project’ is te vinden op www.tattlermx.nl. Uiteraard kunnen bedrijven zich nog aanmelden, want 300 euro is mooi maar niet het einde…
Foto: KTM/Taglioni S.