vrijdag 22 november 2024

Zilver Gyan Doensen in EMX125, Cas Valk pakt brons in EMX250

EMX125 EN EMX250 CÓZAR (E)

In het bijprogramma van de Spaanse MXGP reden de EMX125 en EMX250 hun laatste wedstrijd van 2024. In beide klassen was de kampioen nog niet bekend. In de EMX125 ging Noel Zanócz lange tijd aan de leiding. Bij de vorige wedstrijd wist Gyan Doensen de rode plaat van de Hongaar over te nemen. Door winst in de eerste manche in Cózar pakte Zanócz zaterdagmiddag de leiding weer terug omdat Doensen vijfde werd. Op zondag eindigde Zanócz als tweede en werd Doensen vierde. Dat betekende dat de Hongaar na zijn wereldtitel 125cc bij de Junioren (veroverd in Heerde begin juli) nu ook EMX125-kampioen is. Met slechts zeven punten minder gaat het EK-zilver naar Doensen. Dean Gregoire werd elfde in Cózar, Jayson van Drunen dertiende en Dani Heitink 21e. De zesde plaats van Heitink in de stand kwam niet in gevaar.

Cas Valk en Ivano van Erp draaien al het hele seizoen mee in de top van de EMX250. Dat was ook het geval in de slotwedstrijd. Daarin werd Valk derde door als derde en zesde te eindigen in de manches. Van Erp werd zaterdag vierde, maar viel zondag uit. Met een tiende en dertiende plaats scoorde Bradley Mesters ook behoorlijk wat punten. In de eindstand bezet Valk de derde plaats, is Van Erp vierde geworden en bezet Mesters (die door een blessure enkele wedstrijden moest missen) de vijftiende plaats. De titel ging naar de Fransman Mathis Valin, hij bleef de Italiaan Valerio Lata ruim voor.

WorldSSP300: Loris Veneman titelkandidaat na maximale score in Most – wereldtoppers

Vanluchene wereldkampioen in Italiaanse toestanden!

WK Zijspannen La Colla (I)

Marvin Vanluchene/Glenn Janssens zijn in het Italiaanse La Colla wereldkampioen zijspancross geworden. De finaleronde van het WK Zijspannen, gewonnen door Hermans/Van den Bogaart, stond bol van controverse. Motodrome La Colla was alleen te bereiken via een smal bergpaadje en bleek een te kleine locatie voor een WK. Daarbij bleek bij de laatste controle door de FIM op vrijdag dat het medische team niet meer over een FIM-goedkeuring beschikte. Dus kwam op vrijdagavond ineens het bericht dat er op de zaterdag niet gereden zou worden door de zijspannen. Halsoverkop werd er een Zwitserse arts ingevlogen en pas op zondag om 7.30 werd er groen licht gegeven om de WK finale te rijden.

In de eerste heat leek Vanluchene al de titel te pakken, liggend op plek vier en in de wetenschap dat tegenstrever Lielbardis op plek twee reed. Lielbardis gaf echter alles en pakte in de laatste fase nog knap de overwinning waardoor Vanluchene nét geen kampioen was. Een half uur na de heat echter bleken er maar liefst elf zijspannen een straf te krijgen voor springen onder de gele vlag. Hieronder zakte Hermans één plek in de uitslag. Dit betekende dat Vanluchene wel al wereldkampioen zou zijn. Hermans en co tekenden protest aan, waardoor Vanluchene twijfelend de felicitaties in ontvangst nam. Niks leek zeker in Italië. Rond 15.15 uur kwam het bericht dat de straffen bleven staan en liet team Vanluchene hun tranen de vrije loop omdat de wereldtitel ondanks de chaos nu toch definitief binnen was.

Hermans was furieus om de straf en wilde eigenlijk met meerdere benadeelde teams in de tweede heat niet starten. Omdat iedereen toch van start ging, niemand wilde een plek zakken in de WK-stand, ging Hermans ook overstag en ving op het nippertje de sightinglap aan. De furieuze Hermans/Van den Bogaart vatten de koe bij de horens en reden een dijk van een wedstrijd! Met grote overmacht won Hermans de tweede heat en hiermee zelfs de totale GP! Zo klonk het Wilhelmus op het podium toen Hermans werd gelauwerd. Later, bij het uitreiken van de FIM WK-medailles, werd opnieuw het Wilhelmus ingezet voor de Belgische wereldkampioenen Vanluchene/Janssens. Het was tekenend voor een zijspancross GP die de boeken in gaat als één van de meest bizarre ooit.

Hummel en Meijer in de wachtkamer

WK langbaan Roden (NL)

Het WK langbaan werd op het Speedcentre in Roden beslecht. Een week na zijn zware crash tijdens de voorlaatste GP in het Duitse Vechta wilde Romano Hummel hoe dan ook starten in Roden om WK-deelname voor 2025 zeker te stellen. Vrijdagochtend, voorafgaand aan de wedstrijd, onderging de coureur uit Hoogkerk allerlei neurologische testen. Hummel kreeg groen licht van de artsen om in Roden van start te gaan, maar eenmaal op de motor viel het allemaal tegen. Het voelde niet goed in het hoofd, waarna Hummel de enige juiste beslissing nam door niet van start te gaan.

Mika Meijer begon het WK op de reservebank, maar mocht na de eerste race een geblesseerde collega vervangen. Dat deed hij zo goed dat hij in Roden nog mee kon strijden voor plek in de top zes, hetgeen een vaste startplek voor 2025 zou opleveren. Meijer reed een dijk van een wedstrijd en wist door te dringen tot de finale. Hierin moest hij minimaal vierde worden om die gewilde top zes-klassering te bemachtigen. Dit lukte niet, Meijer werd vijfde. ‘Het is jammer van dat ene puntje, maar ik denk dat de vijfde plek het maximaal haalbare was vandaag.’

Hummel en Meijer moeten nu beide hopen op een van de drie wildcards voor het seizoen 2025. Maar met Dave Meijerink en Henry van der Steen staan er al twee Nederlanders op de startlijst voor volgend jaar. Dat maakt hun kansen in de FIM-burelen niet groter. ‘Maar ik vind dat in een wereldkampioenschap de snelste rijders moeten starten en dan maakt in mijn ogen de nationaliteit niet uit’, stelde Meijer.

De Duitser Martin Smolinski had in Roden genoeg aan een derde plaats om voor de derde keer wereldkampioen te worden. Zijn landgenoot Lukas Fienhage won in Roden en pakte het WK-zilver. Het brons ging naar de Brit Zach Wajknecht.

Letse surprise tijdens Gouden Helm Veenoord

Gouden Helm Veenoord (NL)

Het Drentse dorpje Veenoord is sinds jaar en dag de locatie voor Nederlands enige Nederlandse speedway-klassieker. Het publiek wist in grote getale de weg naar het vorig jaar opgeleverde circuit te vinden. Na twintig heats streden de vier beste coureurs van de avond in twee finale heats om de Gouden Helm. De winnaar van vorig jaar, de Pool Lars Skupien, de 16-jarige Let Damirs Filimonov, de Deen Patrick Baek en Nederlands kampioen Mika Meijer kruisten nog eens de degens.

Curieus maar waar, na de twee finaleritten had ieder van de finalisten drie punten achter zijn naam. Dat betekende dat ze voor een derde keer weer de baan op werden gestuurd. De uitslag van de derde rit zou dan ook uitsluitsel brengen over de verdeling van de Gouden, Zilveren en Bronzen Jopa-Helmen. Filimonov schoot als snelste uit de startblokken en exporteerde voor het eerst de Gouden Helm naar Letland. Hij deed dat in een gehuurde bus, nadat het eigen vervoersmiddel op weg naar Veenoord in Polen de geest had gegeven. Skupien eindigde als tweede, terwijl Meijer het bronzen kleinood in ontvangst mocht nemen.

Veenoord finale: Driemaal moesten de finalisten in actie komen om een winnaar te bepalen. Hier gaan tijdens de eerste poging v.l.n.r. Filimonov, Meijer, Skupien en Baek de bocht in.

Veneman houdt kans op Supersport 300 wereldtitel levend

WorldSSP(300) Cremona (I) & Aragón (E)

Loris Veneman gaat als de nummer twee in het Supersport 300-wereldkampioenschap en met een achterstand van zestien punten beginnen aan de seizoensfinale in Jerez. Tijdens de voorlaatste ronde in Aragón veroverde Veneman pole position, ondanks een vroege crash in de kwalificatie. In de races bleef er – zoals praktisch altijd in deze raceklasse – een grote kopgroep bij elkaar. De verschillen op de finish waren minimaal. Veneman eindigde als derde en vijfde. Kampioenschapsleider Aldi Mahendra scoorde vier punten meer dan de 18-jarige coureur uit Dalfsen. Inigo Iglesias is de derde overgebleven titelkandidaat. De Spanjaard heeft na de races in Aragón 32 punten minder dan Mahendra. Jeffrey Buis had ook nog een kleine kans op de wereldtitel, maar verspeelde die op het circuit waar hij in het verleden zo vaak wist te winnen. Buis liet zich wel veel vooraan zien, maar kwam in de slotfase niet goed uit. De KTM-rijder eindigde als negende en achtste, en maakt geen kans meer op zijn derde wereldtitel. Ruben Bijman finishte tweemaal buiten de punten.

Glenn van Straalen reed een week eerder ook al tijdens de WorldSSP-ronde in Cremona. De 24-jarige coureur kende een moeizaam weekend in Italië. Van Straalen kwam ten val in de eerste race en scoorde slechts één WK-punt met een vijftiende plaats in de tweede race. Op Motorland Aragón ging het aanmerkelijk beter. Van Straalen behaalde met een vijfde plaats zijn beste kwalificatieresultaat van het seizoen op een droge baan. In de races eindigde de coureur uit Hoogkarspel als negende en tiende. Zijn Pata Yamaha Ten Kate Racing-teamgenoot Stefano Manzi heeft nog steeds een kleine kans op de wereldtitel. De Italiaan won een race in Cremona en eindigde in de overige drie races als tweede. Met nog vier races te gaan gaat Adrian Huertas aan de leiding in het wereldkampioenschap. De Spanjaard heeft 41 punten meer dan landgenoot Yari Montella en 46 punten meer dan Manzi.

De fotofinish tijdens de eerste World Supersport 300 race in Aragón, waarbij Loris Veneman (7) als derde de finishlijn passeert.

Bijman scoort eerste IDM-zege in 2024

IDM Hockenheim (D)

Voorafgaand aan de seizoensfinale in Hockenheim kwam Ruben Bijman al negen keer als tweede over de finish in een IDM Supersport 300-race. Een overwinning ontbrak nog. De 21-jarige coureur plakte nog een tiende tweede plaats aan zijn totaal toe in de eerste race, maar in de laatste race was het dan eindelijk ‘raak’. Deze keer wist de KTM Freudenberg-coureur de concurrentie te kloppen en zijn eerste zege van het seizoen te behalen. Zijn teamgenoot Oliver Svendsen stelde de IDM Supersport 300-titel veilig. Bijman eindigde als tweede in het kampioenschap. In het IDM racete Bijman met KTM, terwijl hij in het WK voor een Yamaha-team uitkomt. Dylan Czarkowski werd derde in de tweede race, waardoor hij zijn seizoen met vier podiumplaatsen en een vierde plek in de eindstand afsloot.

Twan Smits behaalde twee podiumplaatsen in de IDM Supersport door als tweede en derde te finishen in Hockenheim. Smits eindigde als vierde in de eindstand, grotendeels omdat de vicekampioen van vorig jaar in de openingsfase van het seizoen veel punten had laten liggen. Zijn Apreco-teamgenoot Kas Beekmans behaalde zijn beste seizoensresultaten door tweemaal als vierde te finishen. De IDM Supersport titel ging naar de Oostenrijker Andrea Kofler.

Milan Merckelbergh werd tiende en twaalfde in de IDM Superbike-races, terwijl Colin Velthuizen als dertiende en elfde de eindstreep passeerde. Rob Hartog wilde zijn carrière op een mooie manier afsluiten in Hockenheim, maar de coureur van Team SWPN kreeg een startverbod opgelegd omdat hij op fysieke wijze zijn frustraties had geuit richting Martin Vugrinec tijdens de voorlaatste IDM-ronde op de Nürburgring. Vugrinec had Hartog in de tweede IDM Superbike-race op brutale wijze van de baan gereden, waarvoor de Kroaat ook een straf had gekregen. Voor de 32-jarige Hartog – die in al zijn racejaren nooit betrokken is geweest bij dergelijke situaties – was dit een triest einde van een mooie racecarrière.

Ruben Bijman.

Kort door de bocht

De strandcross van Vlissingen is gewonnen door Micha-Boy de Waal. Hij won beide manches van de 500cc-klasse.

Twee Britse crosstitels zijn door Nederlanders gewonnen: Jeffrey Herlings zegevierde in de MX1 en Cas Valk in de MX2.

Het Britse Superbike-kampioenschap keert in 2025 terug naar Nederland. Het BSB-evenement wordt van 19 t/m 22 september verreden op het TT Circuit Assen. Het wordt de negende ronde van het seizoen, wat de eerste races van de welbekende ‘Showdown’ zijn. In 2019 kwam het BSB-kampioenschap voor het laatst naar Assen.

Jaimie van Sikkelerus was voornemens om zijn rentree te maken tijdens de voorlaatste ronde van het British Superbike-kampioenschap op Donington Park. Tijdens de trainingen bleek dat de coureur uit Akersloot nog onvoldoende hersteld was van zijn knieoperaties, waardoor hij besloot af te zien van deelname aan de races. Jorel Boerboom scoorde één punt op Donington Park door als vijftiende te finishen in de eerste British Supersport-race. In de tweede race eindigde hij als negentiende.

Milan Hunneman is met tweede plaatsen de dagwinnaar geworden tijdens de Molenaar NSF100 Cup-ronde in Lelystad. Quinn de Joode en Tobias Dogger wisten de races op het Midland Circuit te winnen. Dogger gaat als leider in het kampioenschap aan de laatste racedag van het seizoen in Assen beginnen.

Tijdens de voorlaatste ronde van het NK Junior Moto Racing in Lelystad wisten Luca van der Velde en JayJay den Hoed de races te winnen. Met nog één racedag in Assen te gaan staat de top-drie in het kampioenschap slechts vijf punten uit elkaar. Lars Weterings – die tweemaal tweede werd in Lelystad – gaat aan de leiding met 218 punten gevolgd door Den Hoed met 214 punten en Matthew Luisman met 213 punten. Het is ongelofelijk spannend in de Yamaha R125 Cup.

Zijspancross Team Nederland is in Loket-CZ wereldkampioen geworden. In een spannende finaleheat wist Nedserland nét Groot-Brittannië en Frankrijk achter zich te houden. Nederland pakte in Loket ook bij de quads de Europese titel en werd tweede in het WK dat werd gewonnen door de Verenigde staten.

Tekst: Asse Klein, Jan Boer, Gert Bos, Emil Bilars
Foto’s: Damon Teerink, WorldSBK

Sportkalender

Datum Evenement
5 oktober WK X-Trial Andorra la Vella (AND)
5 oktober IDC Assen
5 oktober FIM MiniGP Assen
5 oktober ONK enduro Vorden
5/11 oktober WK rally Rallye du Maroc (MAR)
5/6 oktober MotoGP Motegi (J)
6 oktober WK zijspan en NSC Oschersleben (D)
6 oktober MXoN en finale Yamaha bLU cRU Cup Matterley Basin (GB)
6 oktober WK SuperMoto Mettet (B)
6 oktober ONK zijspancross Lierop
6 oktober ONK trial Sleen
6 oktober NK Junior Moto Racing en NSF100 Assen
12/13 oktober WK Superbike en WorldWCR Estoril (P)
13 oktober BSB Brands Hatch (GB)
13 oktober JuniorGP Aragón (E)
14/19 oktober ISDE Silleda (E)
19 oktober Strandcross Lemmer
19 oktober ONK enduro Tubbergen
19/20 oktober MotoGP Phillip Island (AUS)
19/20 oktober WK Superbike en WorldWCR Jerez (E)
20 oktober Kampioenstrial Schijndel

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen