Het is een onderwerp waar je liever niet over praat, maar helaas gebeuren er dodelijke ongelukken tijdens motorraces. Voor de Tweede Wereldoorlog was er geen enkele dodelijke crash in Assen. Na de oorlog vielen er tijdens de TT en de trainingen zeven fatale ongelukken. Gösta Lönnfors (36) viel in 1948 met zijn 350cc-AJS bij het Jodenkerkhof en stuiterde van de strobalen terug op de baan, waar hij door de Franse coureur Mercel Perrin werd overreden. Hij stierf onderweg naar het ziekenhuis. Zijn as werd per vliegtuig naar Helsinki gebracht.
De Duitse zijspancoureur Josef Knebel (25) deed het in 1957 goed in de Duitse GP en mocht daarna zijn eerste buitenlandse race in Assen rijden. Tijdens de training verloor hij bij Mandeveen de controle over zijn BMW en overleed later die dag in het ziekenhuis. De Brit Peter Ferbrache (36) viel in de 350cc-race van 1960 onverwacht in het Meeuwenmeer. Het leek alsof er iets bij zijn AJS blokkeerde. Ferbrache viel op zijn hoofd. Zijn verwondingen leken aanvankelijk mee te vallen, maar hij stierf op dinsdag aan een hersenbloeding.
Hoe banden de motorsport veranderden
In 1962 maakte de Amsterdammer Johan Schuld (24) zijn TT-debuut. Hij reed op een 250cc-NSU, die veel langzamer was dan de fabrieksmotoren. Schuld wilde graag een snellere motor lenen, maar kwam daarvoor niet in aanmerking. Tijdens de training op vrijdag viel hij in de Kniebocht en knalde tegen de strobalen. Hij overleed op weg naar het ziekenhuis. Twee jaar later verongelukte op dezelfde plek, ook op vrijdag, de Duitser Roland Föll (29), die als Zwitser op de deelnemerslijst stond. Hij reed op een 125cc-Honda en liep zwaar hoofdletsel op. Föll overleed die avond in het Academisch Ziekenhuis van Groningen. Tijdens de TT van 1966 raakte de Britse zijspancoureur Norman Huntingford (33) op het rechte stuk voor de Bedeldijk na de start de controle over zijn Matchless kwijt, sloeg over de kop en overleed ter plekke. Vijftig jaar geleden, in de TT van 1975, viel de Duitser Rolf Thiele (23) in de 250cc-race op zijn Yamaha in de knik voor De Bult. Hij overleed in de loop van de middag. Hopelijk hoeft deze lijst nooit langer te worden.
Foto’s: NMBA
Jan Boer op de TT |
Jan Boer zag zijn eerste TT in 1964. Sindsdien miste hij slechts één keer. In dit jubileumjaar van de Dutch TT blikt hij op Motor.NL in meerdere delen terug op de geschiedenis van Nederlands bekendste sportevenement. Deel 1: De eerste Nederlandsche TT Deel 2: Van 1949 tot MotoGP: de evolutie van de Dutch TT Deel 3: Het verhaal van de GT Deel 4: Hoe banden de motorsport veranderden |