Als een aap met zeven geslachtsdelen, zo trots waren wij hier op de redactie op Michael van der Mark. Uiteraard ook veel lof voor meerijdend teamgenoot Alex Lowes en de vanaf de zijlijn toekijkende Katsuyuki Nakasuga. Voor Yamaha de fabrieks-YZF-R1M weer onder een stolpje zet tot volgend jaar, bekijken we hem nog graag even.
Want dat staat nu te gebeuren. Yamaha neemt in het WK Superbike dan wel deel – met het officiële Pata Yamaha Crescent-team en het privateerteam van Guandalini Racing – maar directe fabriekssteun ontbreekt. Een aantal fabrieksmonteurs sloot aan bij het Crescent-team voor onder meer de ronde in Buriram, Thailand. Het resultaat was meteen te zien.
Op Suzuka is het Japanse eer boven alles, dus worden alle registers open getrokken. Er moet en zal gepresteerd worden. Om die reden is de YZF-R1M waarmee het Pata Yamaha WK Superbike-duo plus Kats Nakasuga aan de start van de Japanse achtuursrace komt, een geavanceerder machine dan degene waar Lowes en Van der Mark in het World Superbikes-circus mee voor de dag komen.
En dat heeft niets met de roodwitte kleursteling te maken, overigens. Dat is een verwijzing naar de Oer-R1, die dit jaar zijn twintigste jubileum viert. Om die reden gooide het merk met de gekruiste stemvorken er een smakelijke en feestelijk kleurstelling tegenaan. Het werd door de klinkende overwinning natuurlijk dubbel zo feestelijk voor Yamaha.
Met onze Michael als meest succesvolle Suzuka Acht Uren-rijder – niets dan respect voor Nakasuga-san, maar hij heeft evenveel overwinningen op zijn naam, terwijl hij dit jaars editie uitzat vanwege een blessure. Hij werd wel geklassificeerd omdat het team hem nooit officieel teruggetrokken heeft – met vier overwinningen achter zijn naam, bekijken we de winnende YZF-R1M graag nog eventjes.
Foto’s: Yamaha
[justified_image_grid ids=27491,27492,27493,27494,27495,27496,27497,27498]