Yamaha heeft aangekondigd dat het zal stoppen met deelname aan de Dakar Rally en andere rally-raid motorraces in het FIM Cross-Country Rallies World Championship. Daarmee maakt Yamaha een einde aan 40 jaar betrokkenheid bij het racen met motorfietsen in de Dakar Rally.
Hoewel Yamaha in de Dakar blijft racen met zijn vierwielige side-by-side voertuigen, zegt Yamaha Racing dat het ‘zich zal richten op het voldoen aan veranderende eisen van klanten in de off-road sector, rekening houdend met de toekomstige introductie van de nieuwe Ténéré World Raid’. Of dat betekent voor een push voor een productie-gebaseerde klasse in de Dakar of andere evenementen rond de populaire ADV-motorfiets valt nog te bezien.
Bouw je Yamaha Ténéré 700 om tot een retro Dakarracer
In het persbericht maakt Yamaha melding van haar lange succes in de Dakar Rally. Dat succes was met een vierde plaats in de afgelopen Dakar helaas ver te zoeken. Mogelijk heeft die prestatie er toe geleid dat Yamaha heeft besloten op zoek te gaan naar eenvoudiger locaties om haar motorfietsen te laten zien.
‘Yamaha heeft een lange geschiedenis met de Dakar Rally, die begon in 1979 bij de allereerste editie en ononderbroken doorloopt tot in het moderne tijdperk’, zegt Eric de Seynes, president en CEO van Yamaha Motor Europe. ‘Het is ook een evenement waar ik persoonlijk een echte passie voor heb, omdat ik twee keer aan het evenement heb deelgenomen en vele jaren nauw heb samengewerkt met Jean-Claude Olivier, die niet alleen etappes in de Dakar reed en won, maar ook toezicht hield op Yamaha’s meest succesvolle pioniersperiode in de rally.
‘Hoewel de Dakar Rally er vooral in is geslaagd om dicht bij zijn wortels te blijven, zelfs toen het uit zijn spirituele thuisland Afrika verhuisde, is de wereld waarin het bestaat aanzienlijk veranderd. Onze offroad-klanten hebben nu andere verwachtingen en zoeken naar andere producten. En wij moeten daarop inspelen als we verbonden willen blijven.’
CCM Spitfire Special Rallye 600. Dromen van Dakar jaren ’80
‘Het is om deze reden dat we hebben besloten om onze lange geschiedenis op twee wielen in de Dakar Rally en in het FIM Cross-Country Rallies World Championship te beëindigen, terwijl we tegelijkertijd onze inzet voor het racen in de Dakar op vier wielen versterken met de Yamaha YXZ1000R SSV.’
‘Yamaha’s betrokkenheid bij Rally Raid-evenementen met motorfietsen is niet voorbij, maar onze toekomstige betrokkenheid moet een nauwere band hebben met onze klanten en hun aspiraties, waarbij we het potentieel van de Ténéré 700 verder ontwikkelen in een richting die ze in staat stelt om de meer avontuurlijke kant van rally’s te herontdekken.’