woensdag 12 maart 2025

WorldSSP300-coureur Jeffrey Buis: ‘Het voelt toch een beetje als mijn categorie’

Jeffrey Buis is met twee wereldtitels en dertien zeges de meest succesvolle WorldSSP300-coureur in de geschiedenis. Die status zal de coureur uit Steenwijkerwold hoogstwaarschijnlijk ook behouden, aangezien de raceklasse eind 2025 ophoudt te bestaan. Maar één ding ontbreekt nog: een zege in Assen. We spraken met hem over zijn kansen op de wereldtitel in 2025, zijn racetoekomst en het nare ongeluk tijdens zijn thuisrace vorig jaar.

Jeffrey, je begint aan je zesde WorldSSP300-seizoen. Is het nog steeds leuk om in deze klasse te rijden?

‘Om nog op WK-niveau te kunnen racen in deze dure tijd is natuurlijk super, maar na al die jaren wil je wel graag nog een keer een stap verder maken. Je kent de klasse door en door, maar dat neemt niet weg dat ik het Supersport 300-racen nog steeds erg mooi vind.’

Wat maakt dit een mooie klasse om in te racen?

‘Je blijft in deze klasse praktisch altijd met een grote groep bij elkaar. Je moet daarom echt een plannetje maken voor de laatste ronden. Soms ben je als het ware de ronden aan het aftellen. Dan moet je zorgen dat je in de slotronden niet op het verkeerde moment voorop komt te zitten. Het draait erom dat je op de juiste positie rijdt, zodat je op het juiste moment kunt toeslaan en je de kans om te winnen zo groot mogelijk maakt. Soms betekent dat zelfs dat je als vijfde de laatste ronde in moet gaan. Wanneer het plan lukt, zoals in Barcelona vorig jaar, dan is dat erg gaaf.’

Wat vind je ervan dat de klasse eind 2025 verdwijnt?

‘Jammer, maar ook wel begrijpelijk na de tragische ongelukken die zijn voorgevallen. De motoren hebben te weinig pk’s, waardoor het veel op slipstreamen aankomt en soms ook mindere rijders de koplopers kunnen volgen. Maar dat wist iedereen van tevoren en dat is juist wat deze klasse inhoudt. Maar ik ben wel benieuwd of het in de nieuwe Sportbike-klasse wel heel veel anders gaat worden.’

Waarom is het vorig jaar niet gelukt om je wereldtitel te prolongeren?

‘Ik had zes keer een nul-score, dat is gewoon te veel. Een aantal keer ging de motor stuk, ik ben een paar keer gecrasht en één keer eraf gereden. De andere resultaten waren wel goed, maar net niet goed genoeg. Vorig jaar was mijn eerste jaar met KTM en de combinatie met de motor was nog niet perfect. Met de Kawasaki – waar ik twee keer wereldkampioen mee ben geworden – kon je op praktisch ieder circuit met dezelfde veringafstelling rijden. Het frame van de KTM is veel stijver en lijkt meer op een Moto3, waardoor de afstelling veel preciezer moet zijn. Sinds vorig jaar hebben we nog maar één vrije training en daarna moeten we meteen de kwalificatie in. Die tijd was simpelweg te kort voor ons.’

Waarom ga je in 2025 wél wereldkampioen worden?

‘Haha, dat is altijd afwachten. Het plan is om op ieder circuit te testen waar we vorig jaar veel problemen hadden. Die lagen vooral op snelle banen en hadden te maken met de vering. We hebben al op een aantal circuits getest en daar was ik sneller dan ooit. Het ziet er goed uit.’

Over welke kwaliteiten moet een goede WorldSSP300-rijder beschikken?

‘Die moet makkelijk kunnen inhalen en zich door een groep heen kunnen vechten. Ook constant finishen is belangrijk, en dat is niet makkelijk in die grote groepen. Het is echt een compleet andere klasse dan bijvoorbeeld de WorldSSP. De motoren en de manier van rijden zijn niet te vergelijken, vooral bij het gas openen en het remmen. In de WorldSSP rem je veel harder, terwijl je in de WorldSSP300 de motor veel meer laat rollen.’

Vorig jaar had je een heftig ongeluk in Assen. Denk je daar nog wel eens aan?

‘Eigenlijk niet, want van het moment zelf heb ik niks meegekregen, omdat ik buiten bewustzijn was. Ik heb alleen de beelden gezien en die waren natuurlijk heftig. Maar tijdens het racen denk ik er totaal niet over na. Ik denk dat geen enkele coureur dat doet. Ik ga dit jaar in ieder geval niet anders door de Geert Timmer-bocht!’

Hoe schat jij je kansen in voor Assen?

‘Ik denk dat ik goede kansen heb. Ik vind het een fijne baan, heb er mooie herinneringen aan en ben er eigenlijk altijd snel. En natuurlijk is het gaaf om voor je thuispubliek te racen. De KTM presteert beter bij koelere dan bij warme omstandigheden. Waarschijnlijk zal het half april in Assen nog niet zo warm zijn, dus dat is zeker niet in mijn nadeel.’

Voor de toeschouwers op de tribunes: waar moeten ze op letten bij jouw race?

‘Natuurlijk ga ik ervoor om op kop te rijden, maar dat lukt bijna nooit constant in de WorldSSP300. Je valt altijd wel een keer terug. Als ik mij dan weer snel en gemakkelijk door de groep kan vechten, is dat een goed teken. Dat typeert het racen in deze klasse. Vaak komt het aan op de laatste ronde en in zo’n grote groep moet je dan ook een beetje geluk hebben.’

Je bent 23 jaar. Hoe zie je jouw racetoekomst voor je en is de nieuwe Sportbike-klasse in 2026 een optie?

‘Ik kijk op dit moment helemaal niet naar de Sportbike-klasse, want ik wil graag vooruit. Mijn doel is om in 2026 met KTM de stap te maken naar de WorldSSP. KTM is volop bezig om de 990 RC R hiervoor gereed te maken. Dit jaar krijg ik van hen ook een aantal testmogelijkheden met deze motor. Vanuit KTM is mij verteld dat ze er echt voor willen gaan om volgend jaar de overstap naar de WorldSSP te maken en dat ze mij graag bij dit project betrekken. Het plan was er al om dit jaar die stap te zetten, maar vanwege de financiële situatie bij KTM is dit iets uitgesteld. Voorlopig is dit het plan waar ik vol voor ga.’

Constantijn Buis over de uitdagingen van ouders in de wegrace: ‘Voor de ouder is de leercurve groter dan voor het kind’

Je hebt in 2022 al een jaar in de WorldSSP gereden. Dat was geen succes. Waarom verdien je nog een kans?

‘Het was een ontzettend moeilijk jaar, dat steekt zeker. Achteraf gezien hadden we bepaalde dingen anders moeten aanpakken. We hadden wel het budget om ons bij het team in te kopen, maar niet de middelen om veel te testen en ons écht goed voor te bereiden. Dan loop je als nieuwkomer continu achter de feiten aan. Je crasht een paar keer, waardoor het crashbudget opraakt en zo kom je in een vicieuze cirkel terecht. Ik wil het team niet afkraken, maar ook de motor was op dat moment niet geweldig.’

Heb je daarom een sterke drang om te laten zien dat je het wél kan?

‘Ik weet dat ik veel beter kan dan wat ik toen heb laten zien. In Assen reed ik met mijn trainingsmotor twee seconden sneller dan met mijn wedstrijdmotor. Dat zegt genoeg. Ik hoop dat ik de kans krijg om het nog eens te bewijzen, maar ik wil er niet alles van laten afhangen. De WorldSSP kost enorm veel geld. De reden dat ik nu nog in de WorldSSP300 rijd, is dan ook puur een budgettaire keuze.’

Je gaat hoogstwaarschijnlijk de boeken in als de meest succesvolle WorldSSP300-rijder ooit. Maakt dat je trots?

‘Absoluut. Ik sta er niet elke dag bij stil, maar als mensen het over de WorldSSP300 hebben, valt mijn naam al snel. Het voelt toch een beetje als mijn categorie. Vorig jaar besefte ik dat ik op ieder circuit – behalve Estoril – op het podium heb gestaan. Maar daar ben ik wereldkampioen geworden en dat was ook een bijzonder moment. Dit jaar kan ik overal met een goed gevoel naartoe gaan.’

Je hebt dertien WK-races op verschillende circuits gewonnen, maar op één belangrijk circuit stond je nog niet op de hoogste trede.

‘Ik weet waar je naartoe wilt. In Assen heb ik nog niet gewonnen, al heb ik daar wél op het podium gestaan. Laten we daar dit jaar maar verandering in brengen!’

Foto’s: Randy van Maasdijk, Jan Boer, WorldSBK, ANP

In 2024 verloor Jeffrey Buis zijn nummer 1 en daarom zal hij komend seizoen weer met zijn vertrouwde nummer 6 in actie komen.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen