Met zijn Ten Kate Racing Yamaha in speciale oranje-kleurstelling wist Glenn van Straalen het Nederlandse publiek op de banken te krijgen door zijn eerste World Supersport-zege te behalen in Assen. Loris Veneman scoorde een hard bevochten podiumplaats in de World Supersport 300. Na een ernstige crash van Jeffrey Buis was er gelukkig vrij snel opluchting, doordat hij er enkel met een hersenschudding vanaf kwam.
Foto’s: Damon Teerink, Jan Boer
Voor de thuisronde in Assen presenteerde Pata Yamaha Ten Kate Racing een speciale oranje-uitvoering voor hun Nederlandse coureur Glenn van Straalen. De 23-jarige coureur had in de voorgaande twee edities – uitkomend voor het EAB Racing Team – al twee keer een podiumplaats behaald in Assen. Dat was ook Van Straalen’s oorspronkelijk doel voor deze editie. De bandenstrategie bleek zeer bepalend in beide World Supersport-races op het TT Circuit Assen. In de eerste race kozen de toprijders – waaronder Van Straalen – voor slicks, terwijl er zo’n zes coureurs op regenbanden stonden. De rijders op regenbanden waren lang in het voordeel en reden dan ook ruim voorop. Van Straalen lag in de openingsfase rond de vijftiende plaats net als zijn teamgenoot Stefano Manzi. Toen de baan steeds verder opdroogde, kwamen de beide rijders van het Nederlandse team snel naar voren. Op de eindstreep kwam Van Straalen 0,1 seconde tekort op Valentin Debise – die op regenbanden stond – om de laatste podiumplaats te pakken. Manzi was net iets sneller naar voren gekomen dan zijn teammaat en finishte als tweede achter Adrian Huertas, die overduidelijk het sterkste was in deze lastige omstandigheden.
Wilhelmus in Assen
In de tweede race stonden alle rijders op slicks, maar bij de start begon het stevig te regenen. Eén voor één gingen de rijders naar binnen om te wisselen naar regenbanden. Van Straalen maakte ook al vrij vroeg een pitstop. Teamgenoot Manzi besloot langer op slicks te blijven rijden. Een verkeerde keuze, waardoor de Italiaan buiten de WK-punten zou finishen. Van Straalen verloor bij zijn pitstop een aantal seconden op de concurrentie. Toen alle rijders eenmaal van banden gewisseld hadden, reed Van Straalen op een zesde plaats, zo’n tien seconden achter een groep van vijf rijders. De coureur uit Hoogkarspel bleek erg snel te zijn op de natte baan – inmiddels was het gestopt met regenen – en wist binnen een paar ronden het gat naar de kopgroep te dichten. In één ronde ging Van Straalen van een zesde naar een tweede plaats. Dit alles tot groot genoegen van de Nederlandse fans op de tribunes. Toen moest de Yamaha-rijder nog een gat van een zo’n drie seconden naar Niki Tuuli – uitkomend op een Ducati voor het Nederlandse EAB Racing Team – zien te dichten. Dit lukte ook en zo reed Van Straalen met nog drie ronden te gaan aan de leiding. In de slotfase hield de Pata Yamaha Ten Kate Racing-rijders zijn hoofd koel, waardoor hij voor eigen publiek zijn eerste World Supersport-overwinning wist te behalen. Het was de eerste Nederlandse WK-zege in deze klasse sinds 2014 toen Michael van der Mark wereldkampioen werd. ‘De laatste twee ronden waren het lastigst van de hele race. Dan gaat er van alles door je hoofd als je aan de leiding rijdt. In de laatste ronde dacht ik alleen aan de volgende bocht om de aandacht erbij te houden. Bij de pitstop wisselden we naar een setje gebruikte regenbanden, zodat ik gelijk kon aanzetten. We hebben getest op een natte baan in Assen en ik voelde nu meteen dat ik snel was. Ik zag ook dat ik inliep op de voorste rijders en het lukte om de rijders vrij snel te passeren, zodat ik mijn ritme kon blijven. Het is fantastisch om voor een Nederlands team in de oranje kleuren voor eigen publiek te winnen. Echt ongelofelijk! Van de uitloopronde en het podium heb ik ontzettend genoten’, vertelde de winnaar kort na de race. Huertas finishte nog op een tweede plaats en Tuuli zorgde voor een podiumplaats voor het Nederlandse EAB Racing Team. Wildcardrijder Twan Smits deed het ook uitstekend door tiende te worden. In de eerste race was Smits ten val gekomen.
Kevin Valk tien jaar na het mirakel van Assen: ‘Ik voelde dat dit mijn race zou worden’
Angstige crash
Iedereen vertrok op slicks in de eerste World Supersport 300-race, ondanks dat er nog veel natte plekken waren. In de kwalificatie op een halfnatte baan was Jeffrey Buis in de slotfase ten val gekomen, waardoor hij zich slechts als tiende kwalificeerde. De regerend wereldkampioen begon uitstekend aan de race en reed na de openingsronde al aan de leiding. Buis bleef de race aanvoeren tot einde van de derde ronde. De KTM-rijder kwam iets over het natte deel in de Geert Timmer-bocht en ging onderuit. Buis werd vervolgens aan de bovenzijde van zijn lichaam geraakt door Julio Garcia Gonzalez, die kort achter hem reed. Een nare crash, waarbij Buis even zijn bewustzijn verloor. Het zag er in eerste instantie slecht uit, maar gelukkig kon de tweevoudig wereldkampioen uiteindelijk zelf de ambulance instappen. De 22-jarige coureur kwam bij het incident – wat voor een rode vlag situatie zorgde – er met een hersenschudding vanaf. Er volgde een herstart over vijf ronden. Loris Veneman maakte een sterke indruk en reed veelal aan de voorzijde van de kopgroep. In de slotfase begon het opnieuw te regen in het achterste deel van het TT Circuit Assen. Het leverde een tricky situatie op waar de Spanjaard Daniel Mogeda het beste mee omging. Veneman werd in de slotfase door een concurrent buiten de baan gedrukt, maar kwam in de laatste sector nog weer terug van een achtste naar een vierde plaats. Vanwege een penalty werd Veneman als vijfde geklasseerd. Ruben Bijman maakte ook deel uit van de voorste groep en werd zevende.
Podium voor Veneman
De tweede race – zonder Buis – werd een World Supersport 300-klassieker met een kopgroep van zo’n vijftien rijders. Veneman liet zich opnieuw veel van voren zien. Zoals gebruikelijk in deze klasse waren er in de slotfase diverse incidenten en werd het ‘ellebogenwerk’ niet geschuwd. Er werd door de jonge rijders op het randje en misschien zelfs soms over het randje gereden. Daardoor is deze raceklasse spannend, maar zorgt het op gebied van veiligheid ook voor de nodige discussie. Veneman viel bij het ingaan van de laatste ronde terug naar negende plaats. Achteraf bleek dit het plan van de 17-jarige coureur: ‘In het laatste deel richting de Ramshoek rijden ze soms wel met vijf naast elkaar. Als je dan iets verder van achteren zit, heb je weinig last van de hard wind die er stond en ga je in deze klasse wel zo’n 15 km/u sneller. Ik probeerde gedurende de race al een paar te kijken wat de beste positie voor de laatste ronde zou zijn.’ In de laatste sector deed de bekeken Veneman alles goed, waardoor hij als tweede over de finish kwam achter Mogeda, die daarmee een dubbele zege in Assen scoorde. Voor Veneman betekende het zijn eerste podiumplaats van 2024. Ook Bijman streed voor een topklassering, maar kwam in de laatste ronde net voor de Ramshoek ten val. Dylan Czarkowski reed opvallend sterk tijdens zijn wildcardoptreden. In de eerste race werd de Yamaha-rijder – die normaal gesproken uitkomt in het Duitse IDM kampioenschap – knap elfde, waarmee hij vijf WK-punten scoorde. Czarkowski wist zich ook in de tweede race in de kopgroep van zo’n vijftien rijders te handhaven. In de laatste ronde had Czarkowski de pech dat hij door een crash van een andere rijder buiten de baan terechtkwam. De Drentse coureur finishte nog als eenentwintigste. Senna van den Hoven – eveneens wildcardrijder – werd twintigste en negentiende bij zijn debuut op het wereldtoneel.
Dubbel podium Van Crugten
In het bijprogramma reed de Northern Talent Cup ook twee races op het TT Circuit Assen. Jurrien van Crugten werd in deze talentenklasse derde en tweede, waardoor hij tweemaal het podium mocht beklimmen. Tom Kuil eindigde als elfde en twintigste. De twee andere Nederlanders – Kyano Schoo en Delano Greven – wisten zich in de wisselende weersomstandigheden niet te kwalificeren. Indi Schunselaar was de enige Nederlandse deelnemer in de Yamaha R3 bLU cRU FIM World Cup. De 14-jarige coureur – de jongste van het veld – eindigde als tiende in de eerste race. In de tweede race kwam Schunselaar ten val.