Rob Vennegoor en zijn Duitse compagnon Frank Krekeler zijn bekend met hun eigen team Füsport-RT Motosport by SKM – Kawasaki in de WorldSSP300. Sinds dit jaar runt het duo ook het nieuwe Tsjechische team in de WorldSSP. Teameigenaar Ludek Weag – tevens eigenaar van Wepol en WRP – investeert en levert goede motoren. Aan Rob en Frank de taak om de investeringen met coureurs Jorge Navarro en John McPhee om te zetten in klinkende resultaten op het circuit. Maar hoe zit deze Tsjechisch-Nederlands-Duitse samenwerking eigenlijk in elkaar?
Rob Vennegoor zit sinds 1999 in de motorsport. Via commerciële en coördinerende functies voor coureurs en teams werd Rob vanaf 2005 een succesvol teammanager/eigenaar. Sinds 2019 werkt hij samen met ervaren tuner en technicus Frank Krekeler onder de naam RT Motorsport by SKM. De Nederlander en Duitser begonnen een Kawasaki-team in de WorldSSP300 en IDM Supersport 300. Na twee IDM-titels op rij (2022 en 2023) en meerdere zeges in het WK besloten Rob en Frank zich eind vorig jaar terug te trekken uit het IDM. Maar een nieuwe uitdaging volgde al snel. Eind vorig jaar kreeg het duo de kans om het nieuwe Tsjechische WRP te helpen met het opzetten van een gloednieuw WorldSSP-team. Voormalig Grand Prix-rijders Jorge Navarro en John McPhee werden aangetrokken om de Triumph-motoren te bemannen. Het team gaat onder de naam WRP-Motorsport by SKM – Triumph van start. Het runnen van dit team doen ze naast de werkzaamheden van hun eigen WorldSSP300-team. Kortom: Rob kon nog maar net een gaatje in zijn drukke agenda vinden om het nieuwe project aan MOTO73 uit te leggen.
Rob, hoe komt het Tsjechische Wepol en WRP erbij om hun nieuwe WorldSSP-team te laten runnen door een Nederlander en Duitser?
Ludek Weag, eigenaar van Wepol en WRP, wilde een eigen WorldSSP-team opzetten en zocht eind vorig jaar mensen om het te gaan runnen. Frank en ik kennen Ludek via onze WorldSSP300-rijder Petr Svoboda. Petr wordt gesponsord door Wepol en WRP. In de tweede helft van vorig jaar besloten wij om ons in 2024 terug te trekken uit het IDM. Er waren meerdere dingen voorgevallen, maar de belangrijkste reden was dat het racen in twee paddocks een steeds zwaardere – en bijna onmogelijke – opgave werd. Daarnaast hebben Frank (tuning) en ik (oliehandel) nog een eigen bedrijf. Toen wij eenmaal ons vertrek uit het IDM hadden aangekondigd, vroeg Ludek of wij niet zijn team wilden gaan runnen. Nu hebben we het met ons eigen WorldSSP300-team en het runnen van WRP-RT Motorsport by SKM – Triumph in de WorldSSP het misschien nog wel drukker dan voorheen. Maar dit zijn kansen die niet iedere dag voorbijkomen. Frank en ik zijn er vol voor gegaan. We hebben een deel van onze IDM-crew overgebracht naar dit project. Het voordeel is wel dat we nu vanuit één paddock werken. Het nadeel is dat ik nu in één raceweekend wel heel erg vaak van teamkleding moet wisselen.
Echte wegracer Michael Dunlop is ‘bereid om harder te sterven’
Kan je wat meer vertellen over de Tsjechische achtergrond van het team?
Wepol maakt elektrocomponenten voor onder andere vaatwassers en wasmachines. Dat doen zij voor bekende merken, maar ze leveren ook bedrading en connectoren voor warmtepompen. Dat is hun dagelijkse business. Daarnaast heeft Ludek ook WRP; Wepol Racing Parts. WRP is een motorwerkplaats inclusief tuning. Je zou het min of meer kunnen vergelijken met wat Ten Kate doet. WRP heeft alles in huis om complete motorfietsen op te bouwen en ze richten zich voornamelijk op het leveren van racemotoren aan de Oost-Europese markt. Maar hun werk is zeker voor de West-Europese markt ook interessant. Ze bouwen racemotoren van diverse merken op, met Triumph en Aprilia voorop. Naast de opbouw van motorfietsen vervaardigt WRP veel componenten in eigen huis. WRP had al een succesvol eigen Triumph-team in het IRRC-kampioenschap en nu dus ook in de WorldSSP.
Hoe ziet deze samenwerking er in de praktijk uit?
Frank en ik runnen het team en hebben dagelijks contact met Ludek. Alles gaat in overleg, maar onder aan de streep is Ludek beslissingsbevoegd. Er is ook veel contact nodig. Afgelopen winter hebben we een volledig team moeten opbouwen. Je begrijpt dat het druk is geweest. En daarnaast hadden we natuurlijk ons eigen WorldSSP300-team nog, maar dat deel kunnen Frank en ik gelukkig voor een groot deel aan Bernd Klockmann en zijn team overlaten. Binnen het WorldSSP-team is Frank de ’technical director’, wat inhoudt dat hij verantwoordelijk is voor alle technische zaken. Ik zorg als teammanager van beide teams dat alles draait op het circuit. Ik onderhoud de contacten met organisator Dorna, ben verantwoordelijk voor de sponsoren, organiseer de teamleden en verzorg het bijkomende regelwerk.
Wanneer je voormalig GP-rijders Jorge Navarro en John McPhee als coureurs aantrekt, schept dit wel verwachtingen.
We zijn een privéteam, want we worden niet officieel door de Triumph-fabriek ondersteund. Wepol doet alles zelf, maar Ludek is niet iemand die zomaar aan iets begint. Hij stelt duidelijke doelen, wil mensen voor hem werken die loyaal zijn en wil goede controle over zijn team. We zijn met Jorge en John goed aan het seizoen begonnen en zijn al regelmatig voor het fabrieksteam PTR Triumph geëindigd. Dat is een goed begin, maar dit jaar willen we graag minimaal een podiumplaats behalen. Dat lijkt reëel. Als dat lukt, hebben we een goed eerste seizoen gedraaid.
Om verder te komen heb je dan uiteindelijk fabriekssteun nodig?
Ludek heeft gekozen voor Triumph, omdat hij graag met deze motoren werkt. Ludek vraagt niet, maar doet. Wanneer de resultaten er zijn, mag je ook verwachten dat er vanuit de zijde van de Triumph-fabriek wat voor terugkomt. We hebben in ieder geval het project voor meerdere jaren opgezet. Ludek investeert veel in het project. Het uiteindelijk doel is dan ook om wedstrijden te winnen en wereldkampioen te worden.
Hoe ziet de teamsamenstelling eruit?
Naast de coureurs bestaat het team uit zo’n tien personen. Een aantal monteurs zijn overgekomen vanuit ons voormalige IDM Supersport 300-team. Daar zitten ook twee Nederlanders bij. Jerry van de Bunt heeft als engineer een belangrijke rol in de techniek en is de crew-chief van Navarro. Daarnaast is Arjan de Witte één van de monteurs. Stefan Bohms is een Duitse monteur die goed Nederlands spreekt. Daarnaast werken er onder andere Engelsen en een Spanjaard voor ons team. Een internationaal gezelschap dus. Werken in en met een WorldSSP-team is wel echt wat anders, dan in een nationaal kampioenschap of met een Supersport 300-team.
Vertel.
Het niveau van werken ligt veel hoger. Het is niet zo dat er in de Supersport 300 maar wat aangerommeld wordt, maar in een WorldSSP-team wordt er gewerkt met taaklijsten en dagplanningen. Alles moet op die manier worden afgewerkt en dat is in een 300-team meer basic, ook qua techniek. Dat was voor de meesten in ons nieuwe team wel even wennen. Ook voor mij. Alles gaat volgens een vooraf bepaalde structuur, maar uiteindelijk weet iedereen op deze manier wel waar hij aan toe is. En dat geeft ook een bepaalde rust.
Wordt het team vanuit Tsjechië gerund?
Het team opereert deels vanuit Tsjechië wanneer er blokwissels of tuning aan de motoren gedaan moet worden. De overige zaken, zoals het onderhoud, wordt in de werkplaats van Frank bij SKM in het Duitse Greven gedaan. Dat is logistiek en kostentechnisch ook veel makkelijker en beter te organiseren.
Wat maakt Frank en jou een goed team?
Onze samenwerking gaat al ver terug. Frank was mijn tuner toen we in 2009 Dutch Superbike kampioen werden met Gareth Jones. Naast dat we elkaar goed kennen, vullen we elkaar ook goed aan. Frank met zijn technische kennis en ik in mijn organisatierol. Daarnaast is Frank een betere politicus. Ik ben meer recht voor zijn raap en iemand die direct tot actie overgaat. Soms misschien iets te snel, maar ik voel wel aan wanneer er gereageerd moet worden.
In de WorldSSP 300 heeft het team ondersteuning van Kawasaki Europe. Hoe kijken zij ernaar dat jullie in een Triumph-project gestapt zijn?
Dat is voor hen geen probleem. Behalve bij Puccetti Racing geeft Kawasaki geen support meer in de WorldSSP. Ook andere WorldSSP-teams die in het verleden support kregen van Kawasaki zijn overgestapt naar een ander merk. Deze twee projecten kunnen dus prima naast elkaar bestaan.
Maar naast jullie eigen bedrijven en je eigen WorldSSP300-team haal je toch flink wat extra werk binnen door een WorldSSP-team te gaan runnen.
Dat klopt, maar Frank en ik kijken ook naar de toekomst. Die ligt er sowieso met het team van Ludek. Voor ons eigen team is er een belangrijke rol weggelegd voor organisator Dorna, want wat gaan zij doen met de WorldSSP300? We willen ons eigen team in deze klasse niet zomaar laten vallen, maar ik ben wel eerlijk dat we het 300-verhaal wel een keer hebben gezien. Het is gaaf dat we nog steeds winnen, maar je racet in een klasse waarin Dorna er goed aan zou doen om een keer te wisselen naar de Sportbike-klasse (Twin-klasse). Ik hoop dat deze verandering er volgend jaar al komt. Wanneer de 300 blijft bestaan, gaan we overwegen of we wel of niet doorgaan. We hebben loyale partners in ons 300-team die al jarenlang aan ons verbonden zijn. Dit speelt zeker mee in onze overweging. Immers draait ons 300-team als een klok, dat geven we niet zomaar op. Hopelijk ziet Dorna in, uit behoud van teams en coureurs, dat de overstap naar de Sportbikes meer dan wenselijk is in 2025.
Interessant, daar horen we graag meer over.
Het heeft voor een groot deel met veiligheid te maken. Er wordt in de WorldSSP300 geracet in gigantische groepen met jonge rijders, waarbij er regelmatig wat gebeurt. Er wordt gestrooid met penalties, maar dat zal in deze klasse niets helpen. Het ligt aan het type motoren van 55 pk. Daardoor onderscheidt de mindere rijder zich niet direct van de toprijder. Bijvoorbeeld in de WorldSSP en WorldSBK komt het talent van de rijder bovendrijven en ontstaan er natuurlijke verschillen op de baan. Doordat rijders van verschillende niveaus de strijd met elkaar aangaan, ontstaan er gevaarlijke situaties in de WorldSSP300. Ook is er weinig doorgroei vanuit deze klasse, wat eigenlijk wel de bedoeling was. De Sportbike-klasse is een nieuwe markt en een betere motor om mee te racen. In Amerika wordt er al mee geracet en ook in Engeland wordt er een competitie opgestart waar bijvoorbeeld Triumph serieus op inzet, maar waaraan ook Kawasaki, Aprilia en Yamaha aan deelnemen. In Italië is er een Aprilia Cup met motoren die voor de Sportbike-klasse geschikt zijn. Ik denk dat de tijd rijp is om een stap vooruit te zetten.
Veelbelovend begin
Jorge Navarro (28) is goed aan het seizoen begonnen. In de zes WorldSSP-races finishte de Spanjaard viermaal in de top-tien. In Barcelona reed Navarro geruime tijd op de vierde plaats. De WRP-RT Motorsport by SKM-Triumph rijder is momenteel met een negende plaats de beste geklasseerde Triumph-coureur in het wereldkampioenschap. John McPhee (29) staat elfde in het klassement. Ook hebben Rob Vennegoor en Frank Krekeler een succesvolle start met hun WorldSSP300-team in 2024. Hun rijders Inigo Iglesias (22) en Petr Svoboda (21) staan na de races in Assen tweede en derde in de tussenstand. Iglesias won een WK-race in Barcelona.
Foto’s: Damon Teerink, WorldSBK, Donnyfoto.com, teams