Buis en Bendsneyder winnen thuisrace
Favoriet zijn is één, waarmaken is twee. Jeffrey Buis wist in Assen twee zenuwslopende World Supersport 300-races op zijn naam te schrijven met zijn oranjegekleurde KTM. Bo Bendsneyder deed daar nog een schepje bovenop door de eerste World Supersport-race op zijn thuiscircuit te winnen. In de tweede race eindigde hij als derde, nadat zijn MV Agusta kampte met een probleem aan de voorband. Nog nooit eerder klonk tijdens één evenement drie keer het Wilhelmus na een WK-wedstrijd.
Vorig jaar wist Glenn van Straalen de tweede World Supersport-race in Assen te winnen, terwijl Loris Veneman een podiumplaats veroverde in de World Supersport 300. Maar de ‘oranje-lat’ lag voor de editie van 2025 misschien nog wel hoger, aangezien Bo Bendsneyder (WorldSSP) en Jeffrey Buis (WorldSSP300) overwinningen hadden behaald tijdens de voorgaande races in Portugal. Bendsneyder laat sinds zijn overstap naar de World Supersport weer zien waarom hij in 2016 als groot talent in de Grand Prix arriveerde. Tijdens de trainingen voor zijn thuisrace was de MV Agusta-rijder constant razendsnel. In de kwalificatie leverde dat geen poleposition op, omdat Can Öncü een onwaarschijnlijke rondetijd van 1’36.184 liet noteren. Nog nooit eerder reed iemand dergelijke tijden met een Supersport-motor op TT Circuit Assen. Bendsneyder moest ruim een halve seconde toegeven en was nipt langzamer dan Tom Booth-Amos, waardoor hij als derde vanaf de eerste startrij aan de eerste race mocht beginnen. De start is nog altijd een zwakker punt van Bendsneyder, wat ook in de eerste race weer duidelijk werd. De Rotterdammer kwam pas als zevende door de Haarbocht. Gelukkig kreeg hij een herkansing, want in de openingsronde werd de rode vlag gezwaaid vanwege een crash in het achterveld. De race werd hervat, maar ingekort van achttien naar twaalf ronden — iets wat in het nadeel is van Bendsneyder, aangezien hij juist in de tweede helft van races vaak ijzersterk is. ‘Na de rode vlag wist ik dat ik heel agressief moest zijn bij de start,’ vertelde Bendsneyder. ‘Ik wist dat de concurrenten een zachte band zouden monteren, maar die houdt het op onze motor niet een hele race vol. Ik moest er met de hardere band meteen bij zitten.’ Dat lukte uitstekend: Bendsneyder remde extreem laat bij de Haarbocht en reed derde na de eerste bocht achter Öncü en Stefano Manzi. In de openingsronde pakte hij al de tweede plaats ten koste van Pata Yamaha Ten Kate Racing-coureur Manzi. Vervolgens zette hij de achtervolging in op Öncü, die in de eerste ronden een voorsprong van ruim een seconde had opgebouwd. Halverwege de race wist Bendsneyder het achterwiel van de Turkse rijder te vinden. Bij de eerste gelegenheid in de Ramshoek sloeg hij genadeloos toe. De 26-jarige Nederlander zette daarna nog eens flink aan, wist meteen een klein gaatje te slaan en stelde daarmee de overwinning in zijn thuisrace veilig. ‘Het is geweldig om voor eigen publiek te winnen, heel mooi,’ vertelde Bo kort na het podium. Kampioenschapsleider Manzi won uiteindelijk het gevecht om de tweede plaats van Öncü.
Geen herhaling
Zondag reed Bendsneyder na de start op de zesde plaats. In de eerste helft van de race bleef een groep van zo’n tien rijders vooraan bij elkaar, waarbij de MV Agusta-rijder constant op P6 reed. Toen Manzi samen met Öncü en Booth-Amos een gaatje begon te slaan, schoof Bendsneyder op naar de vierde plek. Maar dat kostte tijd, waardoor het leidende trio een voorsprong van anderhalve seconde wist op te bouwen. Door een crash van Booth-Amos kreeg Bendsneyder de derde positie in handen. De Nederlander had niet genoeg snelheid om de twee koplopers nog in te halen. Hij eindigde als derde, wat zijn vijfde podiumplaats op rij betekende. Manzi leek de overwinning voor het Nederlandse Ten Kate Racing binnen te halen, totdat Öncü in de laatste Geert Timmer-bocht een ultieme inhaalactie plaatste. Het tweetal ging kuip-aan-kuip door de chicane. Manzi kwam via de groene strook naast de baan als eerste over de finish, maar omdat hij daarmee de ‘track limits’ overschreed, werd hij één positie teruggezet. Daardoor werd Öncü tot winnaar uitgeroepen. Manzi blijft wel leider in het wereldkampioenschap en heeft nu veertien punten voorsprong op Bendsneyder, die tweede staat in het klassement. Na afloop was Bendsneyder zichtbaar teleurgesteld en dat bleek begrijpelijk: ‘Het was een zware race, want na vijf ronden was de voorband al op. Vanaf dat moment was ik alleen maar bezig om mijn tempo te managen en te zorgen dat ik niet te veel vroeg van de voorband. Gisteren hadden we dat probleem ook al, maar toen kwam het later. Hier moeten we wel een oplossing voor gaan vinden. Het is balen, want we waren het hele weekend heel sterk.’
Glenn van Straalen kon niet imponeren in zijn thuisweekend. De coureur uit Hoogkarspel miste nog ritme nadat hij op Phillip Island een zware hersenschudding had opgelopen. Daarnaast moet hij nog wennen aan de overstap van Yamaha naar Ducati. Gedurende het weekend boekte hij wel progressie, wat resulteerde in zijn eerste WK-punten van 2025 met een veertiende plaats in de eerste race. In de tweede race ging hij onderuit. Wildcardrijder Melvin van der Voort werd negentiende in de eerste race. Loris Veneman eindigde als drieëntwintigste. Na een crash in de kwalificatie vond Veneman zijn ritme niet meer terug. In de tweede race zouden zowel Van der Voort als Veneman uitvallen.
Geniale Buis
Jeffrey Buis had voorafgaand aan zijn thuisronde al veertien World Supersport 300-races gewonnen. Geen enkele rijder is succesvoller in deze WK-categorie, maar de coureur uit Steenwijkerwold had nog nooit zijn thuisrace gewonnen. In de kwalificatie veroverde Buis een positie op de eerste startrij. Hij was duidelijk over zijn strijdplan voor de race: ‘Ik ga proberen vanaf het begin het tempo zo hoog mogelijk te leggen. Dan kijken of we weg kunnen komen of de groep zo klein mogelijk kunnen maken.’ Dat laatste lukte in de eerste race. Buis pakte de kopstart en wist met zijn hoge tempo het veld al in de openingsronde uit elkaar te rijden. Uiteindelijk bleven er zes rijders over die streden om de overwinning. Dat is relatief weinig voor een World Supersport 300-race, waarin het regelmatig voorkomt dat twintig rijders tot in de laatste ronde bij elkaar blijven. Halverwege de race zakte Buis even terug naar een zesde plaats om in de slotfase weer naar de leiding te komen. Een goede slipstream is erg belangrijk in deze klasse. Eigenlijk wil geen enkele coureur aan de leiding rijden in de slotronde door Meeuwenmeer, omdat de kans groot is dat je voor de Ramshoek – vanwege de wind- vanuit de slipstream door meerdere rijders wordt gepasseerd. Dat was ook te zien in de eerste sector van de laatste omloop. Rijders begonnen ruimte te maken voor anderen. Buis besloot van de onrust gebruik te maken en ervoor te gaan. Dit zorgde ervoor dat de KTM-rijder met een kleine voorsprong door Meeuwenmeer ging. In de voorgaande ronden viel hij voor de Ramshoek nog weleens terug naar een vierde of vijfde plaats, maar door de kleine voorsprong kwam deze keer alleen Humberto Maier hem voorbij. ‘Toen ik als tweede door de Ramshoek kwam, moest ik er wel voor gaan in de Geert Timmer-bocht.’ Met een laatste uitremactie passeerde Buis de Braziliaan en won zo voor het eerst zijn thuisrace. ‘Echt geweldig, dit heb ik nog nooit meegemaakt,’ klonk een enthousiaste Buis na afloop, die in Assen de enige Nederlandse deelnemer in de World Supersport 300-categorie was.
0,001 seconde
Een dag later – in de tweede race – ontvouwde zich een soortgelijk scenario. Buis reed veel aan de leiding en was vrijwel constant in de top-vier van de kopgroep te vinden, die uit tien rijders bestond. In de voorlaatste ronde dreigde het even mis te gaan toen de 23-jarige coureur terugviel naar de zevende plaats. Het werd een hectische slotronde, waarbij rijders op sommige momenten met zijn vijven naast elkaar reden. Van De Bult richting Mandeveen sloeg Buis toe en pakte opnieuw de leiding. Met een goede exit uit Duikersloot wist hij de concurrentie tot aan de Ramshoek achter zich te houden. Ook bij het aanremmen van de Geert Timmer-bocht kwam niemand langszij. In de sprint naar de eindstreep kwam David Salvador nog naast Buis. Ze kwamen zij aan zij over de finish, maar Buis ging 0,001 seconde eerder over de lijn. Een dubbele overwinning in de thuisrace en de leiding in het wereldkampioenschap waren een feit. Buis kort na de race: ‘De slotfase verliep net iets anders dan gisteren, omdat ik wat terugviel in de groep. Gelukkig kwam ik goed uit Stekkenwal, waardoor ik veel rijders kon passeren. Bij De Bult ging de leider plotseling helemaal van het gas, omdat hij niet als eerste naar Meeuwenmeer wilde. Dat gaf mij de kans om de leiding te pakken. Ik had nét genoeg voorsprong om als eerste richting de Geert Timmer-bocht te gaan. Daar koos ik bewust mijn eigen lijn, want daar remmen ze meestal niet later dan ik. Richting start-finish schakelde ik nog een keer mis, waardoor het nog spannend werd. Maar bij de eindstreep wist ik meteen dat ik gewonnen had. Het was een droomweekend!’