woensdag 5 maart 2025

WorldSSP Australië: podium stemt Bendsneyder niet volledig tevreden – wereldtoppers

Bo Bendsneyder eindigde als vierde en derde tijdens de openingsronde van de WorldSSP op Phillip Island in Australië. Sterke resultaten, al had de Rotterdammer zelf op meer gehoopt na zijn indrukwekkende optreden en poleposition in de trainingen. De races werden gewonnen door Stefano Manzi van Pata Yamaha Ten Kate Racing en Tom Booth-Amos. Tijdens de testdagen op Phillip Island – op maandag en dinsdag voorafgaand aan het raceweekend – werd al duidelijk dat Bendsneyder een absolute kanshebber was voor de overwinning. De MV Agusta-coureur zette in alle vier de trainingssessies de snelste tijd neer, soms zelfs met een halve seconde voorsprong op de concurrentie. Toch hing zijn deelname aan de races even aan een zijden draadje. In de kwalificatie had de 25-jarige Nederlander net de snelste tijd genoteerd toen hij in zijn volgende ronde opnieuw aanzette voor een verbetering. Daarbij kwam hij hard ten val door een highsider, met als gevolg een klein breukje in zijn rechtervoet. Terwijl Bendsneyder in het medisch centrum lag, kwam niemand meer aan zijn tijd, wat zijn eerste poleposition in de WorldSSP betekende. De Rotterdammer kreeg groen licht om te racen, maar zijn uitstekende startpositie leverde hem weinig op. Na de start zakte hij direct terug naar een positie buiten de top tien en reed daar tot aan de verplichte pitstop halverwege de race, noodzakelijk vanwege de hoge bandenslijtage op Phillip Island. Met vers rubber onder zijn MV Agusta begon Bendsneyder aan een indrukwekkende inhaalrace. Hij zette constant de snelste raceronden neer en wist in slechts acht ronden het gat van 5,5 seconden met de koplopers te dichten. Uiteindelijk kwam hij als vierde over de streep – één ronde extra en een podiumplaats had erin gezeten. ‘Er was duidelijk iets mis in de beginfase. Ik had met het eerste setje banden 0,0 grip. Na de pitstop was het gevoel met de motor weer goed,’ verklaarde Bendsneyder. De overwinning ging naar Stefano Manzi, die samen met het Nederlandse Pata Yamaha Ten Kate Racing een knappe prestatie neerzette bij het debuut van de nieuwe Yamaha R9. Een dag later was Manzi opnieuw snel en eindigde hij als tweede achter Tom Booth-Amos, die in de eerste race als tweede was gefinisht. Dankzij de snelste raceronde mocht Bendsneyder opnieuw vanaf poleposition vertrekken, maar opnieuw had hij er weinig aan. Na de start verloor hij direct posities in de sprint naar de eerste bocht, iets waar de MV Agusta nog winst kan boeken. Halverwege de race reed hij op een twaalfde plaats en leek een topklassering opnieuw buiten bereik. Maar opnieuw was hij in het tweede deel van de race veel sneller. Mede door crashes in de kopgroep schoof hij snel op naar een zesde plaats en mengde zich alsnog in de strijd voorin. Bendsneyder bereikte uiteindelijk de derde positie en dat leverde hem een podiumplaats op in zijn nog prille WorldSSP-carrière. Met een gehavende voet strompelde hij naar het podium en deed na afloop zijn verhaal: ‘Na de trainingen had ik meer verwacht, maar we moesten twee keer een inhaalrace rijden. Nu moeten we analyseren hoe dat komt en ons verbeteren voor de volgende races.’ Loris Veneman maakte in Australië zijn WorldSSP-debuut. De 18-jarige kwalificeerde zich als negentiende, op 1,8 seconde van Bendsneyder’s pole-tijd. In de eerste race kwam Veneman vroeg ten val, maar in de tweede race wist de EAB Racing Team-coureur als achttiende te finishen. Glenn van Straalen kende een ongelukkige start van het seizoen. De coureur uit Hoogkarspel crashte tijdens de testdagen over een oliespoor van een andere rijder en liep daarbij een hersenschudding op. Hierdoor moest hij het raceweekend aan zich voorbij laten gaan.

Bo Bendsneyder (11) moest na matige starts twee keer een inhaalrace rijden vanaf poleposition.

MXGP Argentinië 2025: toppers op dreef bij eerste GP

Openingscross Lierop – Toppers op dreef

Veel wedstrijden zijn er niet in de aanloop naar het nieuwe seizoen. Eén daarvan is Lierop, een wedstrijd waar tal van toppers zich hadden aangemeld. Zij hebben de toeschouwers niet teleurgesteld, want de winst in de 500cc ging naar Romain Febvre, terwijl Kaj de Wolf de sterkste was in de 250cc.

De 500cc moest het doen zonder Jeffrey Herlings, die nog niet voldoende is hersteld van zijn zware knieblessure. In de eerste manche won Febvre met ruime voorsprong op Glenn Coldenhoff; het verschil op de finish was zeventien seconden. Coldenhoff had op zijn beurt ruim afstand genomen van Jago Geerts, Pauls Jonass en Valentin Guillod. In de tweede race ging de zege opnieuw naar de Fransman, maar toen kwam Coldenhoff in dezelfde seconde over de meet en vlak erna finishten Jonass en Geerts. Op grote afstand werd Guillod weer vijfde. De GP-rijders gaven dus de toon aan. Met Febvre en Coldenhoff mocht Jonass als derde naar het podium. Kaj de Wolf schreef beide manches van de 250cc op zijn naam en was de duidelijke winnaar. In de eerste race werd Jens Walvoort tweede. Kort na hem kwamen Quentin Prugnieres en Cas Valk over de eindstreep. Vijfde man David Braceres was een minuut langer onderweg dan Valk. In het tweede deel van de wedstrijd was Valk tweede voor de verrassend goed voor de dag komende debutant in deze klasse Gyan Doensen, die in de eerste manche tiende was geworden. De vierde plaats ging nu naar Walvoort, Bradley Mesters werd vijfde. Met De Wolf mochten Valk (tweede) en Walvoort (derde) naar het podium. De vierde plek ging naar Doensen. De 125cc werd een prooi voor Jarne Bervoets, die net als Febvre en De Wolf ook beide manches won. De tweede plaats was voor Dani Heitink, die telkens tweede werd, met Cole McCullough als derde. De dames reden ook mee in deze klasse, maar kenden wel een afzonderlijk klassement. Dat werd gewonnen door Lynn Valk voor Shana van der Vlist en Sarah Andersen.

Geen Nederlandse GP zijspancross

In 2025 zal er geen Nederlandse GP zijspancross worden verreden. Op de voorlopige kalender stond Oss vermeld als Nederlandse WK-ronde. Maar al snel werd duidelijk dat dit geen doorgang zou kunnen vinden, omdat ze in Oss maar één weekend per jaar wedstrijden mogen organiseren. Met op 8 en 9 maart de ONK Sidecars/Quads en de Dutch Nationals was circuit de Witte Ruysheuvel al volgeboekt. In een reactie laat WK zijspancross-promotor WSC weten dat ze nog wel met twee andere organisatoren in Nederland bezig zijn om Oss te kunnen vervangen, maar op korte termijn konden ze niet meer definitief rond maken. Wel vindt in Heerde op 27 en 28 september de Quad- en Sidecarcross of Nations plaats, het WK en EK voor landen waarin de Nederlandse teams de titel wél in eigen land kunnen gaan verdedigen.

Vier jaar geleden reden de zijspannen een GP in Oss, dit jaar helaas niet.

Abu Dhabi Desert Challenge – Winst voor Sanders

Na winst in de Dakar heeft Daniel Sanders (KTM) ook de tweede WK-rally van dit jaar gewonnen. Hij won de Abu Dhabi Desert Challenge met een voorsprong van bijna zes minuten op Honda-rijder Ricky Brabec. De derde plaats ging naar zijn teamgenoot Tosha Schareina met een verschil van minder dan een halve minuut.

Sanders begon met een vijfde plaats in de door Schareina gewonnen proloog. De Spanjaard won ook de eerste etappe, maar verloor de dag erna enige tijd, waardoor dagwinnaar Sanders aan de leiding kwam. Schareina herstelde zich goed in de derde etappe, hij won en pakte de leiding weer terug. In de vierde etappe maakte Schareina een navigatiefout, waardoor hij in het klassement terugzakte naar de derde plaats achter winnaar Sanders en Brabec. Schareina won de vijfde en laatste etappe, maar de zege van Sanders kwam niet meer in gevaar. Sanders: ‘De vorige keer dat ik hier was, verspeelde ik de zege op de laatste dag. Daarom is het nu erg mooi gewonnen te hebben.’ In de WK-stand leidt Sanders met 63 punten, Schareina is tweede met 46 punten en de derde plaats is voor Brabec met 37 punten.

De sterkste drie van de Abu Dhabi Desert Challenge, v.l.n.r. Ricky Brabec, Daniel Sanders en Tosha Schareina.

Tekst: Emil Bilars Jan Boer, Asse Klein
Foto’s: Emil Bilars, Jan Boer, WorldSBK

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen