zaterdag 19 april 2025

WorldSBK: Waarom won Bulega niet meer races in Assen?

Nicolò Bulega maakt dit seizoen veel indruk als rookie in het WorldSBK-kampioenschap. Na het winnen van de World Supersport titel in 2023 liet de Italiaan direct zien ook in de superbikes thuis te horen met meerdere podiumplaatsen voor het Aruba.it Racing Ducati-team. Tijdens het Assen-weekend toonde hij opnieuw zijn potentieel door de eerste race op indrukwekkende wijze te winnen. Maar wat een succesvol weekend had moeten worden, eindigde in teleurstelling door een onverwachte technische storing.

De oorzaak van Bulega’s pech was verrassend genoeg een relatief goedkoop onderdeel: een krukassensor van ongeveer 30 euro. Tijdens de Superpole-race op zondag dwong een technisch probleem hem al vroegtijdig op te geven. Ondanks deze tegenslag startte Bulega vastberaden in de tweede hoofdrace, waar hij zich snel naar de leiding werkte en op weg leek naar nog een overwinning. Het noodlot sloeg opnieuw toe met nog slechts twee ronden te gaan, toen dezelfde storing zich manifesteerde en hem met een comfortabele voorsprong uitschakelde.

WorldSBK Assen 2025: geen grip voor Van der Mark en BMW

De cruciale rol van de krukassensor

De krukassensor speelt een essentiële rol in de werking van een motorfiets. Dit kleine onderdeel monitort de positie van de krukas en zuigers en levert cruciale informatie aan de motormanagementcomputer (ECU). Deze data is noodzakelijk voor een nauwkeurige timing van de ontsteking en brandstofinjectie, wat essentieel is voor optimale motorprestaties en soepele werking.

Wanneer een krukassensor faalt, kan dit verschillende problemen veroorzaken, zoals overslaan van de motor, vermogensverlies of zelfs een volledige motoruitval – precies wat Bulega in Assen overkwam. Mogelijke oorzaken van sensordefecten zijn interne kortsluiting, beschadigde bedrading, signaalverslechtering door hitte of trillingen, of verontreiniging door olie of vuil.

Een harde les

Bulega’s pech in Assend dient als een harde herinnering dat zelfs in de top van de motorsport, waar geavanceerde technologie en nauwkeurige engineering de norm zijn, de kleinste en meest onopvallende componenten een onevenredig grote impact kunnen hebben op prestaties en resultaten.

Redactie
Redactie
De redactie van Motor.nl bestaat uit alle redactieleden van MOTO73 en Promotor. Redacteuren Marien Cahuzak, Jan Kruithof, Maikel Sneek en diverse freelancers zijn dagelijks actief voor Motor.nl.

Stay tuned

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en mis nooit het laatste nieuws! Onze nieuwsbrief wordt iedere week op dinsdag (bij veel nieuws) en donderdag verstuurd.


Gerelateerde artikelen