Het wachten is voorbij. Dit weekend start BMW Motorrad Motorsport zijn campagne in het 2021 FIM Superbike World Championship (WorldSBK). Na de ontwikkelingsperiode en de wintertests is de nieuwe BMW M 1000 RR klaar voor z’n racedebuut. Voor het eerst staan er vier rijders op de BMW M 1000 RR op de 2021 WorldSBK-grid. Tom Sykes en BMW-nieuwkomer Michael van der Mark starten voor het fabrieksteam, het BMW Motorrad WorldSBK Team. Jonas Folger en Eugene Laverty komen uit voor BMW satellietteams Bonovo MGM Racing en RC Squadra Corse.
Na een onderbreking van meer dan een half jaar gaat het seizoen van start met een double-header in Spanje en Portugal. Het eerste raceweekend van het jaar vindt plaats van 21 tot 23 mei op MotorLand Aragón. Een week later (28 tot 30 mei) volgt de tweede race van het seizoen in Estoril. Ter voorbereiding op het seizoen waren BMW Motorrad Motorsport en de BMW-teams ongeveer twee weken geleden op MotorLand Aragón voor een pre-season test.
MotoGP Frankrijk: Jack’s pot in regenroulette
De nieuwe BMW M 1000 RR is een doorontwikkeling van de BMW S 1000 RR. Het hart van de nieuwe M RR is het blok. Net als de motor van het productiemodel is deze speciaal ontwikkeld voor de racerij. De geometrie van het chassis en de aerodynamica zijn verbeterd. In video toont BMW Motorrad Motorsport het traject van de assemblage tot op het circuit, van de productie van de motoren in de BMW Motorrad-fabriek in Berlijn en de assemblage van de racemotoren in het hoofdkwartier van het BMW Motorrad WorldSBK Team in Guisborough, tot de uitstapjes van de fabrieks- en satellietteams op het circuit van MotorLand Aragón.
Tom Sykes, BMW Motorrad WorldSBK Team: ‘Ik ben erg enthousiast om eindelijk weer te gaan racen, en hoe kunnen we dat beter doen dan met een double header? We beginnen in Aragón, een circuit waar ik uiteraard graag rijd. Het doel is vrij duidelijk voor mij: Ik wil weer races winnen en constant bij de pinken zijn. Dat is zowel voor mij als voor het hele BMW Motorrad WorldSBK Team het doel. Aan de andere kant hebben we nog een beetje werk te doen om daar te komen. Dus we zullen zien. Ik wil gewoon een goede, nette start van het seizoen maken en een paar sterke punten halen uit deze twee raceweekenden. Aragón is zo’n leuk circuit. Ook Estoril, een circuit waar ik vorig jaar voor het eerst was. Over het algemeen heb ik er veel vertrouwen in en ik kan niet wachten om te beginnen.’
Michael van der Mark, BMW Motorrad WorldSBK Team: ‘Het is zo’n lange tijd geweest zonder te racen. Testen is natuurlijk leuk, met de motor rijden, de motor ontwikkelen – maar we doen het allemaal om te kunnen racen. Het is een lange winter geweest, dus ik kijk er echt naar uit en gelukkig hebben we twee raceweekenden achter elkaar. Dat is goed, en ook tijdens de races kunnen we veel meer leren over de motor en hem proberen te ontwikkelen. Over het algemeen denk ik dat we echt goed voorbereid zijn, maar we moeten zeker nog wat stappen maken met de motor. Maar zoals ik al zei, racen is altijd beter omdat je dan je tegenstanders kunt bekijken en kunt zien wat hun sterke en zwakke punten zijn. MotorLand Aragón is een mooi circuit om het seizoen te beginnen; zeker na de test die we daar hebben gehad. Voor ons is dat echt positief. Estoril is ook een mooi circuit. Vorig jaar had ik daar mijn debuut met de BMW, dus ik heb op beide circuits met de BMW gereden en dat helpt zeker om het wat makkelijker te maken. Wat betreft onze doelen voor de eerste races: natuurlijk willen we altijd voor het podium strijden, maar op dit moment zijn we de motor nog aan het ontwikkelen. Ik wil gewoon het best mogelijke resultaat behalen. We zullen altijd ons best doen, maar op dit moment ben ik nog een beetje rustig met de verwachtingen.”
Eugene Laverty, RC Squadra Corse: ‘Dit is het langste off-season uit mijn hele carrière geweest en ik ben zo opgewonden dat het seizoen eindelijk kan beginnen. Ik heb pas drie testdagen achter de rug, maar ik heb de hele tijd gelachen toen ik aan het rijden was na zo’n lange periode zonder motor. Ik ben erg blij met mijn nieuwe team RC Squadra Corse; alle jongens hebben me welkom geheten en we zijn meteen op elkaar ingespeeld. Ik ben erop gebrand om het volledige potentieel van de nieuwe BMW M 1000 RR te benutten. De eerste twee circuits van Aragón en Estoril waren de zwaarste op de kalender voor ons in 2020 en ze zullen dus de grootste uitdaging vormen. Als we daar sterk kunnen zijn, kunnen we overal sterk zijn.’
Jonas Folger, Bonovo MGM Racing: ‘Ik kijk uit naar de seizoensopener en naar twee raceweekends na elkaar. Dat is natuurlijk geweldig. Ik hoop dat we een goede start van het seizoen maken. We hebben genoeg getest, en nu is het eindelijk tijd om te gaan racen. Het doel voor het seizoen is om in de top tien te eindigen, en het zou geweldig zijn om in één of twee races echt een statement te maken. Daarna zien we wel wat er gebeurt. Ik ben benieuwd wat we in de eerste paar races kunnen bereiken.’