‘Fijn om gedaan te hebben.’ Dat vertelde Michael van der Mark na afloop van de WorldSBK-races in Most, waar hij zijn comeback maakte na zijn beenbreuk in Assen. De BMW-coureur finishte in alle drie races en pakte WK-punten, maar deed bovenal ritme op voor de tweede seizoenshelft. Al was de eerste trainingsdag in Tsjechië er één om zeer snel te vergeten. Motor.NL volgde Michael op de voet tijdens zijn rentree.
Foto’s: ANP en teams
Voor Michael van der Mark was het belangrijk om nog één keer voor de zomerstop in actie te komen na zijn zware beenblessure, opgelopen bij een horrorcrash in april op het TT Circuit Assen. De Nederlander was genoeg hersteld om tijdens de achtste WorldSBK-ronde in het Tsjechische Most zijn rentree te maken. Een perfect moment voor Michael om ritme op te doen net voor de zomerstop van zes weken, die gevolgd wordt door de laatste vier raceweekenden in de tweede seizoenshelft. Het belangrijkste was volgens Michael om zoveel mogelijk ronden te rijden, nadat hij een aantal weken daarvoor met een straatmotor op het TT Circuit Assen had getraind.
WorldSBK Donington Park 2023: Bautista eindelijk geklopt
Vijf geklokte ronden
Het plan viel tijdens de vrije trainingen van vrijdag volledig in duigen. ‘De gifbeker was nog niet leeg’, vertelde een teleurgestelde Michael na de eerste werkdag in Most. De 30-jarige coureur reed in twee trainingen, met in totaal anderhalf uur rijtijd, slechts vijf geklokte ronden. In de eerste training was de baan nog grotendeels nat, waardoor hij met zijn team uit veiligheidsoverwegingen besloot om slechts enkele ronden te rijden.
In de tweede training kwam Michael in zijn tweede vliegende ronde raar ten val. Op het eerste oog leek het een technisch probleem te zijn, iets wat zaterdagmorgen na de derde vrije training door de Nederlander werd bevestigd: ‘Het was inderdaad een mechanisch probleem. Het blok liep als het ware vast. Ik landde precies op het been van mijn blessure. Gelukkig heb ik tijdens het rijden geen last, maar lopen gaat wel wat moeilijker.’
In de derde vrije training was de Nederlander als achttiende op 1,7 seconde van de kop geëindigd. Absoluut geen slechte prestatie na drie maanden niet geracet te hebben en het gemis van veel rijtijd op vrijdag. In de Superpole-kwalificatie was het verschil naar de snelste tijd met 2,3 seconde iets groter. Michael daarover: ‘De Superpole is helemaal lastig wanneer je er een tijd uit bent geweest. Je wilt graag gelijk één heel snel rondje rijden, maar om dat te kunnen is ritme voor nodig en dat is juist wat nu nog bij mij ontbreekt.’
Regenbanden
Als achttiende mocht Michael aan de eerste race op zaterdagmiddag beginnen. De baan was nat bij de start vanwege een bui die kort voor de race was gevallen. Omstandigheden die normaal gesproken op het lijf van de Nederlander geschreven zijn en waarin hij al vaker geweldige resultaten wist te behalen. Bijna alle rijders kozen voor intermediates en een aantal voor regenbanden. Ook Michael ging voor de ‘veilige optie’ van regenbanden. ‘Ik heb nog wel getwijfeld op de grid, maar we hadden vooraf besloten om geen risico’s te nemen’, zou Michael na afloop verklaren.
Na de start waren de rijders met regenbanden in het voordeel en schoof Michael op naar de vijfde plaats. Maar al na een paar ronden bleek dat de baan te droog werd voor regenbanden. Door een pitstop van Michael en zijn ‘regenbandencollega’s’ naar slicks was de achterstand te groot om de rijders met intermediates nog te achterhalen. De Nederlander finishte achter regerend wereldkampioen Alvaro Bautista als dertiende en pakte drie WK-punten. ‘Altijd lekker om punten te pakken, maar het voornaamste is dat we vandaag veel ronden hebben kunnen rijden na de dramatische dag van gisteren’, vertelde Michael.
Ritme opdoen
Zondag kon Michael twee races rijden op een droog Autodrom Most. Zowel in de Superpole Race als Race 2 had de BMW-rijder een goede start en kon hij in de openingsfase aanhaken bij de grote groep met subtoppers waar Michael in vorm normaal gesproken vooraan kan meestrijden. Na een aantal ronden werd het gebrek aan ritme zichtbaar en moest Michael de rijders laten gaan. De Nederlander kwam twee keer alleen te rijden achter de groep met subtoppers en voor de groep met rijders die in de achterste regionen strijden. In Superpole Race werd hij veertiende, maar in deze race scoort enkel de top-negen punten. In Race 2 werd Michael vijftiende wat hem één WK-punt opleverde.
Kort na de race zochten we Michael op: ‘We moesten gewoon ritme opdoen dit weekend. Dat is vrijdag helaas niet gelukt, maar daarna is het toch goed gekomen. Zondag had ik twee keer een goede start en kon ik in het begin aanpikken bij de jongens voor mij. Daarna mis je toch het ritme en gevoel om ze te kunnen volgen. Dat is frustrerend, maar ik moet gewoon tevreden zijn na drie maanden niet geracet te hebben, al is dat kort na de race nog wel lastig om dat zo te voelen. Het was erg fijn om dit weekend gedaan te hebben. Zeker zo kort voor de zomerstop. Ik weet nu hoe het lichaam voelt en we hebben een begin gemaakt. Vanaf nu kunnen we verder bouwen na de zomerstop.’
De WorldSBK-rijders hebben nu een zomerstop van zes weken. Het seizoen wordt in Frankrijk hervat, van 8 tot en met 10 september op het circuit van Magny-Cours.
WorldSBK Imola en Most: Bautista lacht het laatst
Het waren enerverende races voor de WorldSBK-titelstrijd in Imola en Most. Alvaro Bautista begon in Imola met zijn zeventiende overwinning uit op dat moment negentien races in 2023. Daarna leek het kampioenschap volledig om te draaien. Toprak Razgatlioglu versloeg Bautista in een rechtstreeks duel in de Superpole Race. In Race 2 op een snikheet Imola ging het in de tweede bocht na de start al fout voor de Spanjaard toen hij ten val kwam. Razgatlioglu profiteerde optimaal en verkleinde de achterstand in het WK tot 70 punten. Het was de eerste keer in 2023 dat Bautista een hoofdrace niet won.
Twee weken later in Most was Bautista met zijn Ducati tijdens de trainingen compleet uit vorm, wat resulteerde in een veertiende startplek. In Race 1 koos Bautista voor regenbanden, terwijl het merendeel – onder wie Razgatlioglu – koos voor intermediates op een opdrogende baan. Jonathan Rea was het sterkste in deze lastige omstandigheden en pakte zijn eerste zege van het jaar voor Razgatlioglu. Bautista’s keuze pakte slecht uit met een twaalfde plaats. Een dag later was het droog. De Superpole Race werd een prooi voor Razgatlioglu, maar Bautista wist de schade te beperken met een derde plek. Ondertussen stond de Ducati-coureur al wel vier wedstrijden ‘droog’. In de afsluitende Race 2 had Bautista zijn oude vorm weer te pakken, wat resulteerde in een geniaal duel tussen de twee kampioenskandidaten. Door zeer laat te remmen wist Razgatlioglu Bautista lang achter zich te houden. De geweldige race eindige met een crash van de Turkse rijder, veroorzaakt door een lekke achterband. Zeer veel pech voor de Yamaha-coureur, die zijn comeback in de titelstrijd zo voorlopig beëindigd zag worden.
Bautista won en vestigde een nieuw record door als eerste rijder in de WorldSBK-geschiedenis achttien races in een seizoen te winnen. En dat terwijl pas net iets meer dan de helft van de races zijn verreden. Tegen alle verwachtingen in wist regerend kampioen Bautista zijn leidende positie in Most toch nog met vier punten uit te breiden.
Stand WorldSBK na 24 races
Stand | Coureur | Team | Punten |
---|---|---|---|
1 | Alvaro Bautista (E) | Ducati | 427 |
2 | Toprak Razgatlioglu (TR) | Yamaha | 353 |
3 | Jonathan Rea (GB) | Kawasaki | 251 |
4 | Andrea Locatelli (I) | Yamaha | 227 |
5 | Axel Bassani (I) | Ducati | 207 |
6 | Danilo Petrucci (I) | Ducati | 155 |
7 | Michael Ruben Rinaldi (I) | Ducati | 147 |
8 | Alex Lowes (GB) | Kawasaki | 121 |
9 | Dominique Aegerter (CH) | Yamaha | 114 |
10 | Xavi Vierge (E) | Honda | 105 |
11 | Scott Redding (GB) | BMW | 99 |
12 | Remy Gardner (AU) | Yamaha | 98 |
13 | Iker Lecuona (E) | Honda | 87 |
14 | Garrett Gerloff (US) | BMW | 68 |
15 | Philipp Öttl (DE) | Ducati | 56 |
16 | Loris Baz (FR) | BMW | 42 |
17 | Michael van der Mark (NL) | BMW | 23 |