Na zes jaar Jonathan Rea is Toprak Razgatlioglu de nieuwe WorldSBK-koning. Het regenseizoen in Indonesië zorgde voor veel oponthoud tijdens de laatste ronde van 2021 op het nieuwe Mandalika International Street Circuit. Michael van der Mark sloot zijn eerste seizoen voor BMW met een knappe podiumplaats af.
Voor Michael van der Mark moet het evenement op het gloednieuwe circuit op het eiland Lombok een klein beetje als een thuiswedstrijd hebben gevoeld vanwege het feit dat er ook wat Indonesisch bloed door zijn aderen stroomt. Net als Van der Mark waren alle rijders onder de indruk van de strakke accommodatie die de organisatie in zo’n korte tijd had neergezet. Nog niet alles was af, maar de delen die gebruikt moesten worden, waren wel gereed. Michael zelf kon er de eerste dag nog maar weinig van genieten, omdat hij in de dagen ervoor een voedselvergiftiging had opgelopen en zeer weinig energie had. De combinatie van de warme temperaturen en de hoge luchtvochtigheid maakte het extra zwaar.
MotoGP Valencia: afscheid van icoon Valentino Rossi
In de Superpole zette de Nederlander een negende tijd. Wel kreeg Michael extra hersteltijd, voordat de punten verdeeld werden. Door een enorme regenbui werd de zaterdagrace afgelast. Zondag werden er twee hoofdraces verreden en kwam de Superpole Race te vervallen. Er waren dus twaalf punten minder te verdelen. Dat was slecht nieuws voor Jonathan Rea, die dertig punten goed moest maken op Toprak Razgatlioglu.
Rea onttroond
Om zes keer op rij wereldkampioen te worden rekende Rea de afgelopen jaren af met Chaz Davies, Tom Sykes, Alvaro Bautista en Scott Redding. Maar Razgatlioglu is van een ander kaliber. Dit leverde het spannendste seizoen sinds jaren op. De Turkse rijder liet in 2020 – tijdens zijn eerste seizoen met Yamaha – al zien Rea af en toe te kunnen aanvallen. Dit jaar was Toprak op ieder circuit een waardige tegenstander, maakte bijna geen fouten en klopte Rea vaak in een één op één duel.
De start van de eerste hoofdrace werd opnieuw uitgesteld door regendruppels, maar uiteindelijk gingen de rijders toch op slicks van start. Net als zo vaak in 2021 werd het een duel tussen de ‘grote drie’, want ook Scott Redding kon bijna overal partij geven. Razgatlioglu ging een keer wijd en moest daardoor in de slotfase in de achtervolging. De Yamaha-rijder wist Redding te passeren, maar Rea was net te ver weg. Door zijn dertien zeges had Razgatlioglu aan een tweede plaats in Race 1 voldoende om de titel veilig te stellen. Het betekende de eerste WorldSBK-titel voor Yamaha sinds 2009 toen Ben Spies overtuigend de sterkste was. Spies stapte direct over naar de MotoGP. Toprak blijft in ieder geval nog één seizoen in het WK Superbike, maar het lijkt een kwestie van tijd totdat we het 25-jarige natuurtalent in de MotoGP gaan zien.
Regenseizoen
Het was maar goed voor de organisatie dat de titelstrijd al was beslist, want het leek er lange tijd op dat de tweede race geen doorgang kon vinden. Net als een dag eerder brak de hemel open toen de rijders op de grid arriveerden. Het bleek niet zo handig om het evenement midden in het Indonesische regenseizoen te organiseren. Er werd met man en macht gewerkt om het vele water van de baan te krijgen. De rijders wachtten geduldig in de box. Hoe anders zou het zijn geweest bij Rea en Kawasaki als er nog een titel beslist moest worden? Het publiek bleef wachten en kreeg waar voor hun geld, want er volgde ruim anderhalf uur na de oorspronkelijke starttijd een ingekorte race op een kletsnatte baan.
Van der Mark was in de eerste race als zesde – twee seconden achter de vierde plek – gefinisht. Op een natte baan is de Nederlander sterk, zoals hij al zo vaak liet zien. Al snel kwam Michael naar de vijfde plek. Bij het opkomen van het rechte stuk kwam Van der Mark in aanraking met Axel Bassani, waarbij de Italiaan crashte. Er volgde een geweldig duel met zijn oude teammaat Razgatlioglu om de derde plaats. Michael won die tweestrijd en pakte zijn derde podium met BMW. Zeer knap als je bedenkt dat hij totaal niet fit aan het raceweekend begon.
Door het hevige gevecht zat er alleen niet meer in, want de eerste twee waren ontkomen. Rea verschalkte Redding in de laatste ronde en scoorde het maximale puntentotaal in Indonesië. Maar het was voor de Kawasaki-coureur niet voldoende om zijn nummer 1-plaat te behouden, waardoor we Rea in 2022 voor het eerst sinds 2015 weer met nummer 65 op de grid gaan zien.
Normaal gesproken zou het WorldSBK direct beginnen met testen voor 2022, maar voorlopig is er bij alle teams nog veel onduidelijkheid hierover. Ach, kunnen we mooi nog langer genieten van Michaels podium.
WorldSBK-eindstand
1. Toprak Razgatlioglu (TR), Yamaha, 564;
2. Jonathan Rea (GB), Kawasaki, 551;
3. Scott Redding (GB), Ducati, 501;
4. Andrea Locatelli (I), Yamaha, 291;
5. Michael Ruben Rinaldi (I), Ducati, 282;
6. Michael van der Mark, BMW, 262;
7. Garrett Gerloff (USA), Yamaha, 228;
8. Alex Lowes (GB), Kawasaki, 213;
9. Axel Bassani (I), Ducati, 210;
10. Alvaro Bautista (E), Honda, 195.
Quotes
‘Je wilt altijd meer, maar het niveau was dit jaar mega-hoog.’
Michael van der Mark wil volgend jaar ook podiums op een droge baan gaan scoren.‘Ik wil Toprak en Yamaha feliciteren, ze verdienen deze titel.’
Ondanks de harde gevechten, was er veel respect tussen Jonathan Rea en Toprak Razgatlioglu.‘Ik was graag net als Chaz (Davies) met een overwinning weggegaan.’
Scott Redding sloot zijn twee jaar bij het Ducati-fabrieksteam af met een tweede plaats.‘Dit kampioenschap is voor mijn vader.’
Toprak Razgatlioglu droeg de wereldtitel op aan zijn overleden vader.‘Ik heb enorm genoten van deze race.’
Ze wisselden constant, maar Michael van der Mark won het duel van zijn voormalig teamgenoot Razgatlioglu en werd derde.